Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: روزه‌داری نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش واکنش‌های التهابی در بدن می‌شود. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جلال الدین میرزای رزاز با بیان اینکه تغذیه خوب برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی لازم و ضروری است، اظهار کرد: با توجه به مطالعات مبتنی بر شواهد، متخصصان علوم پزشکی همگی معتقدند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و ارتقاء واکنش بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با اشاره به شرایط موجود جامعه و شیوع کوید 19در کشور تصریح کرد: امسال با توجه به اپیدمی کرونا در کشور در آستانه رمضانی قرار گرفته‌ایم که با همه رمضان‌هایی که تاکنون داشته‌ایم متفاوت است؛ اینکه امسال می‌توانیم روزه بگیریم یا نه؟ در دو هفته اخیر ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده است.

میرزای رزاز تصریح کرد: توجه به اینکه جمع کثیری از هموطنان هنوز در قرنطینه های خانگی به سر می‌برند شاید از این جهت که ساعات بیشتری را به استراحت می پردازند بتوانند توفیق بیشتری در کسب معنویت و نیز فواید روزه داری بهره برده و عملا چیزی که به نظرشان تهدید بوده را به فرصت تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: رمضان فرصتی را فراهم می‌کند که بتوان عادات غلط تغذیه ای که درقرنطینه های خانگی ایجاد شده بود را اصلاح کرده و بارعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی، اضافه وزن های ایجاد شده و مشکلاتی نظیر کبد چرب ، فشار خون، چربی های بالای خون و تنظیم قند راکنترل کرد.

این استاد دانشگاه به کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند و حدود پنج درصد و بیشتر وزن خود را در این بیماری از دست داده اند توصیه کرد تا بازگشت وزن به شرایط قبل از بیماری نباید روزه بگیرند.

وی با تاکید بر این که افراد با بیماری های زمینه ای حاد یا مزمن که دارو دریافت می کنند نیز نباید روزه بگیرند، گفت: افراد بالای شصت و پنج سال نیز با مشورت پزشک در خصوص روزه داری باید تصمیم بگیرند.

این متخصص علوم تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به کوید 19گفت: توصیه ما به همه روزه داران گرامی رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه 5 گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها، گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگهای متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری است.

وی به هموطنان توصیه کرد: مصرف غذا باید به صورت کاملا پخته باشد؛ به خصوص در مورد گوشت‌ها، مرغ، ماکیان، ماهی ها و تخم مرغ که باید کاملا و به خوبی پخته و طبخ شده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص نقش و اهمیت ویتامین c گفت: سبزیجات به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتامین سی و پیش ساز ویتامین آ به تقویت سیسم ایمنی کمک می کنند بنابراین تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتما به صورت کاملا شسته و ضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف انواع مرکبات (پرتقال،نارنگی، لیمو ترش و نارنج) حاوی ویتامین سی هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

دکترمیرزای رزاز در ادامه از مردم خواست از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

وی در توصیه های خودبه روزه‌داران گفت: برای سحری خود یک وعده سبک میل کنید؛ این امر به ویژه در مورد گروههای خاص مانند افراد مسن، نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین کودکانی که روزه می گیرند صدق می کند. این وعده غذایی که یک وعده صبحانه سبک به حساب می آید باید شامل سبزیجات، یک وعده کربوهیدرات مانند نان تهیه شده از گندم کامل، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند لبنیات (پنیر بی نمک / ماست / شیر) و یا یک تخم مرغ است.

رئیس نستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور درباره ارتباط با روزه‌داری در ایام قرنطینه گفت: تغذیه خوب برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی لازم و ضروری است. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت از مواد غذایی تازه با ماندگاری زیاد استفاده کنید.

این متخصص علوم تغذیه خاطرنشان کرد: حداقل 5 واحد یا 400 گرم میوه و سبزی استفاده کنید مرکبات مثل پرتقال، نارنگی و گریپ فروت حاوی پیش ساز ویتامین آ هستند حتما در برنامه غذایی خود استفاده نمایید. میوه های دیگر مثل سیب و موز، انواع توت، آناناس و انبه نیز در برنامه غذایی خود داشته باشید و برای افزایش ماندگاری می توانید میوه ها را به تکه های کوچک تقسیم و فریز کرده و به تدریج استفاده کنید.

میرزای رزاز گفت: سبزیجات ریشه ای مثل هویج، شلغم و چغندر و سبزیجاتی نظیر کلم سفید، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از مواد مغذی با ماندگاری خوب هستند. همچنین هموطنان می توانند از سیر، پیاز و زنجبیل هم که سرشار از آنتی اکسیدان های مفید و با ماندگاری خوب هستند،به عنوان افزودنی غذا استفاده کنند.

وی در خصوص روزه داری و تغذیه صحیح در وعده افطار گفت: دستگاه گوارش پس از ساعت ها استراحت لازم است غذای سبک و سهل الهضمی را دریافت نماید و بهتر است روزه خود را با آب جوش و یک قند طبیعی مانند خرما شروع نمایید. همچنین می توانید از میوه های خشک نظیر زرد آلو، کشمش و انجیر در کنار افطار خود استفاده کنید.

رییس انجمن تغذیه ایران افزود: در برخی منابع توصیه شده است که افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است، اما صرف غذا در دفعات کمتر از 2 بار در سالهایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده  سحری، می توان ساعتی پس از افطار یک وعده غذایی مثل شام سبک صرف کرد؛ البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

میرزای رزاز خاطر نشان ساخت: در هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروههای غذایی شیر و لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر، همچنین میوه، سبزی، نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود. علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب و آش کم حبوبات نیز توصیه می شود.

کرونا| ممنوعیت تردد شبانه مغربی‌ها در ماه رمضانکرونا غرور کاذب بوئینگ و ایرباس را به باد دادگزارش| ‌پیامدهای حقوقی پساکرونا /‌ افزایش حجم ورودی پرونده‌‌ها به دستگاه قضاییبیش از 13 هزار کارگر گلستانی آسیب دیده از بحران کرونا بیمه بیکاری دریافت می‌کنندآخرین آمار کرونا در کشور|کاهش تعداد جان‌‌باختگان 24 ساعت گذشته به 76 نفرحمایت 8 میلیارد تومانی از طرح‌های پژوهشی مبارزه با کرونااهواز| خانواده‌ها در شرایط کرونا با استفاده از فضای مجازی از ماه رمضان بهره ببرند

انتهای پیام/

R1014144/P/S25,2,24/CT12 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ویروس کرونا ماه مبارک رمضان ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی برنامه غذایی استفاده کنید میرزای رزاز مواد غذایی روزه داری تغذیه ای یک وعده صرف غذا میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند

به گزارش پارس نیوز، سیتروئن C5 Aircross توسط سایپا به شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه می‌شود. در حال حاضر مشخصات این خودرو برای عرضه در بازار ایران از سوی سایپا اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به بازار ایران راه پیدا کند که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند.

امکانات رفاهی Citroen C5 Aircross 

از امکانات رفاهی این خودرو نیز می‌توان به سامانه استارت/ استاپ، ترمز پارک برقی و اتوهولد، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کلاستر دیجیتالی، جک برقی صندوق عقب به‌همراه سنسور پایی،، باز و بسته کردن و تنظیم آینه‌های جانبی به‌شکل برقی و متصل به گرم‌کن، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها و دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D اشاره کرد.

​امکانات ایمنی سیتروئن ایرکراس سی ۵

این خودرو از امکانات ایمنی متعددی نظیر سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، هشت ایربگ ایمنی، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، رادار هشدار تصادف از جلو (FCW)، سیستم نور بالای اتوماتیک (IHC)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA) بهره می‌برد.

 

منبع: گجت‌نیوز

دیگر خبرها

  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد