Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@21:59:42 GMT

مالیات تنها نسخه اقتصاد بدون نفت

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۶۴۳۲

مالیات تنها نسخه اقتصاد بدون نفت

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در اقتصاد بدون نفت فراموش کردن نظام مالیاتی است، گفت: در حالیکه امروز بانک ها به راحتی در کشور خلق نقدینگی دارند، هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند.

علیمراد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ساختار مالیاتی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر تنها کارمندان دولت پرداخت مالیات دارند و بقیه قشرها به صورت خواسته یا ناخواسته فرار مالیاتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تا پیش از این دریافتی های کشور به صورت نفتی بوده و بودجه ریزی براساس درآمدهای نفتی برنامه ریزی می شد، افزود: این اتفاق باعث شد تا ساختار مالیاتی کشور، ساختاری ضعیف برای پاسخگویی به نیازهای بودجه باشد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده  اقتصاد دانشگاه اصفهان توضیح داد: متاسفانه امروز سیستم بانکی کشور در حالیکه خلق نقدینگی می کند، بزرگترین فرار مالیاتی را دارد و پاسخگوی نظام مالیاتی کشور نیست.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته به نسبت سال ۱۳۵۷ تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲.۵ برابر افزایش یافته، در حالیکه خلق نقدینگی کشور ۴۰ هزار برابر بوده است.

ضرورت وضع مالیات بر خلق نقدینگی بانک ها

شریفی با تاکید بر ضرورت وضع مالیات بر روی خلق نقدینگی بانک های کشور، اظهار کرد: در دنیا هر زمان که سپرده افراد حقیقی و حقوقی از رقمی خاص تجاوز کند، مشمول دریافت مالیات می شود، در حالیکه در ایران حساب های بانکی با وجود خلق نقدینگی مشمول مالیات نمی شوند و در نهایت با ایجاد تورم، موجب کاهش شدید قدرت خرید مردم می شود.

وی تصریح کرد: سپرده گذاری در بانک ها بدون وضع مالیات موجب می شود افراد و برخی شرکت ها به راحتی به رانت دسترسی پیدا کنند.

دانه درشت ها مشمول مالیات شوند

این استاد اقتصاد با بیان اینکه در حاضر میزان ثبت شرکت ها در کشور چندین برابر ثبت شرکت در کشورهایی همچون چین و هند است، اظهار کرد: اقتصادی که در عمل ارزش افزوده ندارد، ثبت بالای شرکت ها مفهومی ندارد، چراکه در کمتر از یک سال به راحتی از امکاناتی همچون دریافت اعتبارات و تسهیلات شبکه بانکی بهره مند و سپس منحل می شوند.

وی با بیان اینکه برای چرخاندن اقتصاد بدون نفت در نخستین گام باید جلو خلق نقدینگی گرفته شود، افزود: متاسفانه امروز برخی سازمان ها و نهادهایی که از امکانات ملی بهره مند می شدند، تاکنون هیچ مالیاتی به کشور پرداخت نکرده اند، در حالیکه بعضا حجم و گردش مالی این نهادها برابر با گردش مالی بودجه دولت است، به همین دلیل در بحث اقتصاد بدون نفت همه باید به سهم خود در شکل گیری آن و پرداخت مالیات سهیم باشند.

شریفی با اعتقاد بر اینکه در شرایط فعلی نمی توان نسخه خاصی برای اقتصاد ایران پیچید، گفت: تا زمانی که بحث معادلات رانتی در اقتصاد ایران برهم نخورد هرگونه اقدام برای بهبود شرایط بدون فایده است، البته در صورت شفاف سازی گردش مالی تمام نهادها و سازمان ها در کشور و پرداخت مالیات از سوی دانه درشت ها می توان کمبود درآمدهای نفتی را تا حدی جبران کنیم.

وی همچنین درباره راهکارهای دولت از جمله به مزایده گذاشتن دارایی های خود در بورس، گفت: این کار به مفهوم فروختن فرش زیر پای دولت است و راهکار منقطی برای حل مشکلات اقتصاد کشور نیست.

احتمال سقوط بورس در آینده 

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه درباره سیر صعودی بورس ایران طی دو ماه گذشته، اظهار کرد: رشد بورس طی چند ماه گذشته تنها حباب قیمت داشته و در حالیکه عمده بورس های باسابقه دنیا روندی ثابت و نزولی داشتند، بورس ایران به صورت حباب گونه سیر صعودی داشته است.

وی توضیح داد: حباب کنونی بورس کشور در شرایط کنونی به دلیل حرکت نقدینگی به سمت این بازار است.

شریفی با ابراز این عقیده که سیاست های پولی و مالی کشور در حال حاضر به صورت معیوب عمل می کنند و کشور را به سمت کاهش ارزش پول هدایت می کنند، تاکید کرد: رشد امروز بورس حبابی و تورم زاست و حتی احتمال سقوط بد آن در آینده وجود دارد.

وی درباره این‌که چطور می توان بورس را به محلی برای سرمایه گذار مطمئن هدایت کرد، توضیح داد: باید بساط رانت در کشور برچیده شود، متاسفانه به دلیل رانت طی ۷۰ سال گذشته در مقایسه با دنیا، رشد تولید ناخالص داخلی کشور سالانه منفی یک درصد کاهش داشته است.

این استاد اقتصاد همچنین با بیان اینکه نرخ پس انداز اصیل با نرخ رشد واقعی در اقتصاد متفاوت است، افزود: پس انداز اصیل نشان دهنده استهلاک سرمایه های ثابت، آسیب و تخریب به محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین فرار نیروی انسانی متخصص است.

وی با اشاره به اینکه نرخ پس انداز اصیل سالانه ایران به طور متوسط منفی ۱۸ درصد است، درحالیکه این نرخ در ترکیه مثبت ۲۰ درصد است، توضیح داد: متاسفانه در این شرایط کشور ناچار است از سهم نسل های آینده برداشت و مصرف کند و تا زمانی که نرخ پس انداز اصیل در کشور مثبت نشود راهکاری برای خروج از این وضعیت وجود نخواهد داشت.

شریفی با اشاره به راهکار مثبت شدن پس انداز اصیل در کشور، تصریح کرد: اقتصاد ایران باید با کنار گذاشتن رانت، سرمایه‌داری رفاقتی و آشتی با اقتصاد بین الملل و شفاف سازی موجب ایجاد انگیزه و اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ماليات بورس نقدينگي نفت اقتصاد بدون نفت رانت اقتصاد بدون نفت خلق نقدینگی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد