Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@00:05:19 GMT

آیا طبق قانون ساعت کاری کارگران در ماه رمضان کاهش می‌یابد؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۷۳۳۸

آیا طبق قانون ساعت کاری کارگران در ماه رمضان کاهش می‌یابد؟

علاوه بر موضوع حداقل دستمزدها، با شروع ماه مبارک رمضان مسئله کاهش ساعت کاری کارگران طبق ماده 150 قانون کار نیز حائز اهمیت است. اما متاسفانه قانون کار از سوی کارفرمایان زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ابلاغ بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۹۹ از سوی وزیر کار بدون‌تغییر نسبت به مصوبه شورای‌عالی کار، موج جدیدی از انتقادات کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینعلی حاجی‌دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس است که  نسبت به میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری انتقاد کرده و گفته است: این حقوق حداقلی کارگران با این وضعیت در تاریخ سابقه ندارد. به تازگی شاهد بودیم که فقط دولت و کارفرمایان در نشست‌های شورای حقوق و دستمزد درباره افزایش حقوق کارگران توافق کردند و نمایندگان کارگران آن را امضا نکرده‌اند، اما در نهایت این مصوبه ابلاغ شد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس هم در اینباره با تبعیض آمیز خواندن این قانون گفته است: در شرایط کنونی، حداقل حقوق کارکنان دولت، 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده، اما برای قشر کارگر رقم ناچیزی در نظر گرفته شده است؛ به هر حال تبعیض‌ها باید ریشه کن شود.

علاوه بر موضوع حداقل دستمزدها، با شروع ماه مبارک رمضان مسئله کاهش ساعت کاری کارگران طبق ماده 150 قانون کار نیز هائز اهمیت است.

ماده 150 قانون کار

ظاهرا تبعیض‌ها در حق جامعه کارگری قرار نیست پایان یابد زیرا پس از قانون حداقل دستمزد اینبار نوبت به ماده 150 قانون کار می‌رسد. طبق ماده 150 قانون کار، «کلیه کارفرمایان مشمول این قانون مکلفند در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد نمایند و نیز در ایام ماه مبارک رمضان برای تعظیم شعایر مذهبی و رعایت حال روزه داران باید شرایط و ساعات کار را با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار و یا سایر نمایندگان قانونی کارگران طوری تنظیم  نمایند که اوقات کار مانع فریضه روزه نباشد. همچنین مدتی از اوقات کار را برای ادای فریضه نماز و صرف افطار یا سحری ، اختصاص دهند».

در کشور نزدیک به ۱۴ میلیون نیروی کار مشمول قانون کار مشغول فعالیت هستند، اما رعایت قانون کار و ماده 150 این قانون که مربوط به ساعت کاری کارگران در ماه مبارک رمضان است، از سوی کارفرمایان زیاد جدی گرفته نمی‌شود. دلیل این موضوع، نبود نظارت بر کارفرمایان و نبود نهادی برای احقاق حق کارگران است. این در حالی است که طبق ماده یک قانون کار هم کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از قانون کار می‌باشند.

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره ماده 150 قانون کار گفته است: اگرچه در برخی از بنگاه‌ها شاهد کاهش ساعت کارگران در ماه رمضان بوده‌ایم اما برخی از بنگاه‌ها نیز بدون توجه به این موضوع، تغییری در ساعت کار کارگران خود ایجاد نمی‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کارگران قانون کار ماده 150 قانون کار ساعت کاری کارگران ماده 150 قانون کار ماه مبارک رمضان ساعت کار طبق ماده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت طلا و انواع سکه در پی کاهش نرخ ارز


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت)، ۹۵۰ هزار تومان کاهش داشت و به ۴۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران با ۱۰۳ هزار تومان کاهش در مقایسه با پنجشنبه، سه میلیون و ۳۵۵ هزار تومان معامله شد.

امروز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، هر اونس طلا در نرخ ۲ هزار و ۳۰۱ دلار ثابت ماند.

دیگر خبرها

  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • ریزش قیمت طلا و انواع سکه در پی کاهش نرخ ارز
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • هوای زنجان این هفته ناپایدار خواهد بود
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد
  • استرس از فضای کارگری برداشته شود
  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند