Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعباس آقامیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعهد سال ۹۹ استان برای افزایش ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی ۴۰ هزار تن است اما تلاش داریم تا این میزان را به ۲ برابر برسانیم.

وی با بیان اینکه اکنون تنها نیمی از تولیدات کشاورزی استان شانس فرآوری دارند، اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می شود.
وی افزود: صنایع تبدیلی و غذایی زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی ۴۷۰ هزار تن از انواع محصولات تولیدی استان را فراوری می کنند اما با احتساب دیگر صنایع که زیر پوشش سایر سازمان ها هستند این رقم به ۷۲۰ هزار تن می رسد.

آقامیری اظهار داشت: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به سایر استان ها حمل می شود.
وی افزود: هر چه خام فروشی را از گردونه تولید و عرضه محصول حذف و شرایط فراوری را فراهم کنیم، علاوه بر افزایش درآمد، به توسعه بخش کشاورزی هم کمک کرده ایم.

وی گفت: صنایع تبدیلی، بخش مغفول مانده کشاورزی خراسان شمالی است که توجه بیش از گذشته به حوزه سرمایه گذاری آن می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی استان داشته باشد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید فرصت مغتنمی برای جهاد کشاورزی استان است تا با رفع موانع، موجب شتاب در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی شود.

آقامیری ظرفیت فراوری صنایع تبدیلی و غذایی استان را افزون بر ۸۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا برای رفع مشکلات صنایع استان در بخش های مختلف ظرفیت تولید واحدها افزایش یابد.

وی گفت: میزان سرمایه گذاری در بخش صنایع استان بیش از هزار و ۸۹ میلیارد ریال است که برای حدود ۲۰۰ نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد کرده است اما اگر صنایع با ظرفیت کامل کار کنند اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

آقامیری، مهمترین راهبردهای توسعه استان را افزایش سطح بهره وری کشاورزی از طریق ارتقای زیرساخت و امکانات تولیدی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از طریق ارتقای سطح فناوری دانش پایه، جذب سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها از طریق تامین زیرساخت های لازم ذکر کرد.

وی گفت: سال گذشته ۱۱ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۲۳۴ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالیانه ۵۱ هزار تن و جذب ۶۲ هزار تن مواد اولیه صادر شده بود که برای ۱۰۴ نفر نیز اشتغال ایجاد می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تامین تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط این بخش تاکید کرد.

از ۹۳ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در بخش کشاورزی خراسان شمالی حدود ۵۰ درصد آن فعال، ۲۵ درصد نیمه‌فعال و ۲۵ درصد راکد هستند.

از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، ۱۲ واحد مربوط به فراورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، ۱۱ مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، ۳۴ واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد قند و ۱۰ واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.  

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اشتغال خراسان شمالی درآمد سرمایه گذاری محصولات کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کشاورزی خراسان شمالی صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی سرمایه گذاری بخش کشاورزی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند

به گزارش خبرآنلاین ؛محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

ایلنا در خبری نوشت: وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901820

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد