Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@20:47:18 GMT

کارکردهای مساجد را در خانه‌ها عملی کنیم

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۹۵۵۰

کارکردهای مساجد را در خانه‌ها عملی کنیم

یک استاد اخلاق با بیان اینکه اکنون که درب مساجد به دلیل شرایط خاص بسته است باید از ظرفیت فضای مجازی جهت بهره بردن از اعمال دینی در منزل بهره ببریم، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که در یک فضای آرام بتوان نماز جماعت، دعا و ادعیه را با اهل خانه همچون فضای عبادی مساجد برپا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت‎‌الاسلام ذاکر در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه امسال به دلیل شرایط خاص مردم از حضور در مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا محروم شده‌اند چگونه می‌توانند از کارکردهای عبادی و اجتماعی مساجد در منازل خود بهره ببرند، اظهار کرد: باتوجه به شرایط امسال، نیاز است که عبادات خود را در خانه انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در خانه مقدور است نماز جماعت را برپا و مناسک و ادعیه را از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی دنبال کنیم. همچنین می‌توان بحث جزء خوانی را از طریق تلویزیون پیگیری و به زمزمه آیات قرآن پرداخت.

  وی ادامه داد: چنانچه قرار بود در ماه مبارک رمضان اطعام دهیم و متاسفانه شرایط آن محیا نیست می‌توان هزینه‌های افطاری را از طریق نهادها و سازمان‌هایی که وجود دارد پرداخت کرد تا این عزیزان نیز بسته‌های معیشتی را از طریق مساجد و یا سایر مراکز خیریه برای جامعه هدف ارسال کنند.   ذاکر تاکید کرد: حالا که امکان بازگشایی مساجد وجود ندارد باید از خانه‌ها زمزمه‌های مناجات، اذان و تلاوت قرآن شنیده شود، البته فراموش نکنیم که هرچیزی باید اندازه و با مراعات حال دیگران باشد و نباید مزاحم دیگران شد.   معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: هر خانه باید محل آرامش باشد و نباید دعوا و مشاجره در خانه‌ها پدیدار شود. مسجد محل ذکر خدا و یاد باریتعالی است بنابراین خانه‌ها هم می‌توانند شبیه مساجد شوند. یکی از اتاق‌های منزل را می‌توان شبیه مصلی‌ کرد. در این محل سجاده معطری بگذاریم تا ذکر خدا و اقامه نماز در آن برپا شود و یاد خدا در آن را قدردان باشیم. فردای قیامت همین محل عبادت برای روح بندگی ما شهادت خواهد داد.   وی افزود: در ساعاتی که از رسانه ملی سخنرانی‌های دینی پخش می‌شود در کنار خانواده از این مطالب دینی و معارف الهی استفاده کنیم. البته از شبکه‌های مجازی هم نباید غافل بود زیرا می‌توان از ظرفیت این فضا هم برای یادگیری معارف دینی بهره برد.   ذاکر خاطرنشان کرد: امید است با دعای خیر مردم و عنایت پروردگار متعال و توجه امام زمان(عج) به زودی موجبات حضور در مساجد فراهم شود و دل‌ها مجددا در کنار هم جمع و با آمادگی خوبی بندگی خدا را انجام دهیم.امیدواریم همان عبادات و مناجات و نقل و انتقال معارف دینی در غیاب ما در مساجد تعطیل نشود و بتوانیم به گونه‌های دیگر این امکان را فراهم کنیم.

منبع: دانا

کلیدواژه: خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد کیامهر ظهر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان اظهار کرد: از اول ذی القعده که مصادف با ولادت حضرت معصومه (س) است تا ولادت امام رضا (ع) دهه کرامت نامگذاری شده است که در همین راستا نیز برنامه‌های مختلفی در سطح استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در هر استانی مجری برگزاری برنامه‌های دهه کرامت است، اظهار کرد: در همین راستا اولین و مهمترین وظیفه ما این است که سیره و زندگانی ائمه اطهار (ع) به ویژه زندگی و منش امام رضا (ع) و خواهر بزرگوارش حضرت معصومه (س) برای اعضای کانون‌های مساجد تشریح و تبیین شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان از برگزاری جشن‌های مردمی در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان نیز خبر داد و یادآور شد: برگزاری مسابقه کتابخوانی، تولید و اجرای آثار و برنامه‌های هنری، برگزاری طرح مسجد، پایگاه قرآن، اجرای طرح شنبه‌های کتاب و اجرایی شدن پیوند مسجد و مدرسه از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در سطح کانون‌های مساجد استان در دهه کرامت امسال است.

کیامهر افزود: در این دهه برنامه‌هایی از قبیل برپایی کرسی تلاوت قرآن و برگزاری جشن‌های مردمی با محوریت جشن ویژه دختران و اجرای طرح مسجد، محله کرامت نیز پیش بینی شده است که از ۱۹ تا ۳۱ اردیبهشت جاری در استان اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های مردمی با حضور هیأت‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود که بیش از ۵۰ مسجد استان در مناطق مختلف استان جشن‌های عمومی به مناسبت دهه کرامت برگزار کنند.

کد خبر 6099427

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • رئیسی: وعده مدیریت ورزشی با مدیر ورزشی را عملی کردیم
  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • پایان مسابقات فوتسال جام مساجد در میامی