Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@19:51:41 GMT

بیشترین قاچاق کشور از طریق مناطق آزاد صورت می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۰۱۰۴

بیشترین قاچاق کشور از طریق مناطق آزاد صورت می‌گیرد

محمد آمره گفت: مناطق آزاد در واقع تبدیل به حیاط خلوت بازار غیر رسمی کشور شده است. 90 درصد واردات کشور از طریق مناطق آزاد ویژه اقتصادی انجام می‌شود. در واقع اصل قاچاق کشور از این مناطق صورت می‌پذیرد.

محمد آمره کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در رابطه با پیشینه طرح مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی گفت:  در سال 93 یک لایحه و در سال 94 لایحه‌ای دیگر در رابطه با مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به مجلس ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این لایحه  7 منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی  ذکر شده بود. در هنگام بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حدود 70 منطقه آزاد به این لایحه اضافه شد. این طرح در صحن علنی مجلس نهم رد شد.

وی در ادامه گفت: در سال 95 دولت طرح را به مجلس جدید ارائه کرد. مجلس هم با افزودن به تعداد مناطق، مناطق آزاد را به 90 عدد رساند و با یک فوریت آن را تصویب کرد. پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در شهرویور 97 شورای نگهبان به لایحه اشکال جزئی مربوط به عدم تفکیک طرح گرفته شد؛ اما مجمع تشخیص طرح را با سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام مغایر دانست و طرح به کلی رد شد.

آمره گفت: در حال حاضر هم با وجود این که عمر زیادی از مجلس فعلی باقی نمانده است اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس همچنان به دنبال تصویب این طرح هستند.

اثرات منفی گسترش مناطق آزاد بر اقتصاد کشور

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اثرات منفی مناطق آزاد  بر اقتصاد کشور گفت: مناطق آزاد در واقع تبدیل به حیاط خلوت بازار غیر رسمی کشور شده است. در مناطق آزاد صاردات بدون حتی هیچ‌گونه ثبت سفارشی صورت می پذیرد. مقدار واردات در مناطق آزاد رقم کمی نیست و 90 درصد واردات کشور از طریق مناطق آزاد ویژه اقتصادی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع اصل قاچاق کشور از مناطق آزاد صورت می‌گیرد در حالی که طبق قانون، گمرک هیچ حق انبار گردانی و نظارتی  بر این واردات را ندارد. وارد کنندگان هم بدون ثبت کالاهای خود در سامانه گمرک اقدام به واردات می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که دولت منطقه آزادی را ایجاد کند و هیچ نظارتی را بر آن نداشته باشد. در همین مناطق آزاد اعلام کردند 5 هزار شرکت در یک ساختمان ثبت شده بود. این موضوع به خوبی نشان می دهد این شرکت های صوری در این آشفته بازار مشغول به چه کاری هستند. فرار مالیاتی که این شرکت ها دارند بسیار بالا است.

آمره گفت: وقتی نظارتی وجود نداشته باشد طبیعتا فساد هم بسیار زیاد رخ می‌دهد. سازمان امور مالیاتی طبق قانون نمی‌تواند از واردکنندگان مالیات دریافت کند. فقط در جهت شفافیت قرار بود از وارد کنندگان اظهارنامه مالیاتی دریافت کند. اما واردکنندگان حتی حاضر نشدند این اظهارنامه‌ها را پر کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: مناطق آزاد کارکرد خود را از دست داده است و اضافه کردن مناطق آزاد جدید، اقتصاد کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه خواهد کرد. اگر قرار باشد مناطق آزاد مفید واقع شود دولت باید نقش نظارت داشته باشد. واردات باید کاملا کنترل شده در سیستم گمرک ثبت شود و عوارض 15 درصدی از واردات گرفته شود.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: منطقه آزاد منطقه ویژه اقتصادی مناطق آزاد اقتصادی ویژه اقتصادی مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • در «جداول بودجه» به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده است
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟