Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:38:18 GMT

این‌جا بازی رنگ‌ و نور معجزه می‌کند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۰۲۳۷

این‌جا بازی رنگ‌ و نور معجزه می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی در ماه‌ها و روزهای اخیر که بر اثر شیوع کرونا در جهان، گردشگری و سفر بی‌رونق و از سبد مصرف خانواده‌ها حذف شده، از جمله راه‌های جایگزینی که شاید بتواند تجربه حس مثبت سفر و ماجراجویی در میراث و فرهنگ‌های گوناگون را زنده نگه دارد، گردش مجازی و دریافت اطلاعات و مطالب گوناگون از اماکن گردشگری در ایام خانه‌نشینی کرونایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عصر آغازین اسلام مسجد علاوه ‌بر عبادت، مرکزی برای اداره حکومت بود و پس از آن، به عنوان مدرسه نیز مورد استفاده قرار گرفت. در طول تاریخ تا امروز مسجدهای بسیاری با معماری‌های فوق‌العاده در سرتاسر دنیا ساخته شده است. به طور کلی مساجد را می‌توان از مهم‌ترین و اثرگذارترین پایگاه‌ها در مکتب و فرهنگ اسلامی دانست. از معروف‌ترین مساجد ایرانی که تصویری زیبا از معماری ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته، مسجد «نصیرالملک» واقع در شهر شیراز است. در گزارش حاضر به معرفی اجمالی این مسجد، بنایی با معماری خیره‌کننده در دوران قاجار، می‌پردازیم.

مسجد نصیرالملک به «مسجد صورتی» معروف بوده و یکی از مساجد قدیمی شیراز محسوب می‌شود. این مسجد در محله «گود عربان» که در قدیم به محله «اسحاق بیگ» معروف بود، واقع در جنوب خیابان لطف‌علی‌خان زند و در نزدیکی شاه‌چراغ، کوچه نصیرالملک قرار دارد.

مسجد نصیرالملک متعلق به دوران قاجار است. ساخت این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک در سال ۱۲۹۴ آغاز و در سال ۱۳۰۵ به اتمام رسید. معماری این مسجد توسط میرزا محمدحسن و محمدرضا ساخته و پرداخته شده است. همچنین این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نمای بیرونی «مسجد نصیرالملک» مانند هر مسجد رسمی دیگر به نظر می‌رسد اما فضای داخلی آن از معماری برجسته و چشم‌گیری برخوردار بوده و دارای ویژگی‌های معماری اسلامی است که یکی از این ویژگی‌ها دروازه‌های قوسی‌شکل حیاط داخلی این بناست.

از منظر کاشی‌کاری می‌توان گفت مسجد نصیرالملک در زمره بناهای فاخر و ارزنده‌ای است که این هنر به خوبی در آن به کار رفته است. کاشی‌های لعاب‌دار آبی رنگ آن و سقف‌های حکاکی شده پیچیده از کتیبه‌های قرآن، این مسجد را به یک اثر هنری ناب تبدیل کرده و قرارگیری طاق‌های تزئینی، لوستر، کاشی‌های لعاب‌دار به همراه فرش‌های ایرانی در کنار هم در فضای داخلی این مسجد تضاد خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

یکی از ویژگی‌های برجسته معماری این مسجد شیشه‌های رنگی آن است که سایه‌های رنگی بی‌شماری را در فضای داخلی این مسجد ایجاد می‌کند و در هنگام تابش نور خورشید به این شیشه‌های رنگی، فضای حیرت‌انگیز و معنوی خاصی در داخل مسجد ایجاد می‌شود.

مسجد نصیرالملک شیراز را به قطع می‌توان یک شاهکار و اثر هنری مسحورکننده دانست. انعکاس نور آفتاب بر شیشه‌های مسجد و تابیدن آن روی فرش‌ها، از معدود صحنه‌های دل‌انگیز و خیره‌کننده‌ای است که شاید در کمتر بنایی می‌توان آن را جست‌وجو کرد. در واقع استفاده از شیشه‌ها و تلفیق رنگ‌ها توانسته قابلیتی سحرآمیز را به مسجد ببخشد. قابل ذکر است که کاربرد شیشه در معماری اسلامی و نیز استفاده از آن در کلیساها رواج و رونق داشته است.

برخی منابع:
fa.tripyar.com
holidayme.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسجد نصیرالملک شیراز مسجد نصیر الملک شيراز گردشگری مجازی گردشگري میراث فرهنگی مسجد معماری اسلامی بناي تاريخي كرونا خانه نشینی در خانه بمانیم مسجد نصیرالملک شیشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه

به گزارش همشهری آنلاین، طبیعتا همه ما دوست داریم موهای سالم و پرپشتی داشته باشیم. اگر از ریزش مو، مو خوره و شوره سر خسته شده‌اید و به فکر راهی طبیعی برای تقویت موهایتان هستید، این مقاله برای شماست!

ماسک جادویی تخم مرغ و روغن زیتون

همه می‌دانیم که تخم مرغ سرشار از پروتئین، بیوتین، مواد مغذی و معدنی است. ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ یک ماسک احیا کننده برای ریشه مو و تقویت ساقه‌هاست. روغن زیتون حاوی ویتامین E است، که کمک شایانی به بهبود و تقویت مو می‌کند.

یک عدد تخم مرغ را در شیشه بشکنید و خوب هم بزنید. بعد دو قاشق روغن زیتون در آن بریزید و بگذارید چند ساعتی بماند. بعد روی کل موها بمالید و اجازه دهید تا ۸۰ درصد خشک شود. سپس با یک شوینده ملایم و مناسب موها را بشویید.

ترکیب تخم مرغ و تخم شنبلیله

شنبلیله برای موها بهترین تسکین است. به رشد سریع مو و سالم به نظر رسیدن آن کمک قابل توجه‌ای می‌کند. کافیست دو قاشق تخم شنبلیله را از شب قبل در آب خیس کنید. بعد از صافی رد کرده و آن را آسیاب کنید تا خمیری شود. سپس تخم مرغ را در آن شکسته و خوب هم بزنید. ترکیب را روی پوست سر و موها بمالید و به مدت یک ساعت اجازه دهید بماند. بعد از یک ساعت به خوبی بشویید و از طراوت و شادابی موهایتان لذت ببرید. می‌شود از این ماسک ۲ بار در هفته، برای نتیجه بهتر استفاده کرد.

ماسک مو ماست و تخم مرغ

ماست حاوی پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین ب است. ماست مو را نرم و لطیف می‌کند و به رفع خشکی مو و ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها کمک می‌کند. برای تهیه یک ماسک مو خانگی و راحت با ماست و تخم مرغ، کافیست تخم مرغ را در ظرف مورد نظر شکسته و آنقدر هم بزنید که کف کند. بعد به آن ۲ قاشق ماست اضافه کنید و هم بزنید. ماسک را روی موها و پوست سر بمالید. یک کلاه حمام روی آن گذاشته و بعد از گذشت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه با آب و شامپو بشویید.

چربی‌زدایی با ماسک مو تخم مرغ و آبلیمو

آبلیمو قدرت بالایی در از بین بردن چربی دارد. کمی آبلیمو را با تخم مرغ مخلوط کنید. ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر و موها گذاشته و با کلاه پلاستیکی حمام بپوشانید. بعد از گذشت پانزده دقیقه، آبکشی نمایید. برای شستن موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید. فراموش نکنید که استفاده از یک شامپوی مناسب مو، پس از استفاده از ماسک بسیار مهم است.

کد خبر 848454 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم تخم مرغ مجله پوست و مو ماسک - سلامت

دیگر خبرها

  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور
  • (ویدئو) زنده ماندن معجزه‌‌‌آسای عابر پیاده از واژگونی تریلی
  • تصاویر | نجات معجزه‌آسای زن بمی بعد از ۴ روز حبس بین دیوار
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند
  • ترکیب الهلال برای فتح سومین جام داخلی
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!