Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:13:02 GMT

ورود به عرصه‌های طبیعی بکر سمیرم ممنوع است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۰۵۶۳

ورود به عرصه‌های طبیعی بکر سمیرم ممنوع است

علی پورعسگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ۲ روز گذشته حدود ۵۰ دستگاه خودرو، فقط از منطقه بی‌نظیر و بکر "چالقفا"  در جنوب غرب سمیرم بازگردانده شد.

به گفته وی این ممنوعیت‌ها با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروی انتظامی، دادستان و افراد محلی اعمال شد تا مراتع و طبیعت بهاری این مناطق آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: قُرق‌بانان و افراد محلی در مناطق دیگر مانند پشمکان، سرگز، شمس‌آباد و سایر نقاط گزارش‌هایی از ورود خودروها و گروه‌های پیاده داشتند که با وجود کمبود نیروی انسانی این اداره، تا حد امکان از تردد و ورود آنها به مراتع بکر جلوگیری شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با اشاره به وجود ذخیره‌گاه‌ها و مناطق سرسبز و غنی از پوشش گیاهی و دارویی در این خطه تصریح کرد: محافظت از طبیعت در فصل بهار برای به بذر نشستن گیاهان ضروری است و همه باید برای این مهم تلاش کنند.

عسگرپور تاکید کرد: ورود خودروها و افراد گروهی به مناطق بکر آسیب‌های دوچندانی بر پیکره زمین و مرتع وارد می‌کند از همین رو تمرکز اصلی فعالیت یگان حفاظت منابع طبیعی بر ممنوعیت ترددهای جمعی و خودرویی است.

وی همچنین در باره کوچ زودهنگام عشایر اظهارداشت: شرایط جاری از نظر دمای هوا  و شیوع کرونا مناسب نیست ضمن‌اینکه تقویم قانونی کوچ بهاره ۲۵ اردیبهشت است که تا آن روز از ورود دام و عشایر جلوگیری می‌کنیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم ادامه داد: حرکت تعداد زیاد دام(حدود ۷۰۰ هزار رأس) در مسیر مراتع ییلاقی با سُم‌کوبی گوسفندان روی علف‌ها و گیاهان تازه روییده همراه است که به طبیعت و خاک آسیب می‌زند.

به گفته پورعسگر طرح کنترل کوچ بهاره در صورت همکاری کامل عشایر، با هزینه اندک باعث افزایش چشمگیر تولید علوفه مرتعی می‌شود.

وی، هشتم تا ۲۵ اردیبهشت(۱۷ روز) را بهترین زمان رویش کامل گیاهان و مراتع برشمرد و افزود: تولید روزانه پنج کیلوگرم علوفه در هر هکتار در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد اما در صورت ورود زودهنگام عشایر، این روند متوقف و  روند تخریب تشدید می‌شود.

چالقفای سمیرم در منطقه زاگرس میانی است که دشتی زیبا و سبز بر بالای آن قرار دارد و در گذشته یکی از مهمترین شکارگاه‌های سمیرم بوده که به علت شکار بی‌رویه، حیات جانوری آن بسیار محدود شده، ولی بازهم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه‌های آن دیده شده است.
منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در جنوب این شهرستان واقع شده که هرچند مدیریت اداری و زیست محیطی آن با استان کهگیلویه و بویراحمد است اما بخش وسیعی از آن در محدوده استان اصفهان و شهرستان سمیرم قرار گرفته است.
سمیرم به‌عنوان بزرگترین منطقه ییلاقی عشایر کشور در جوار زاگرس مرکزی و دنا با ۲ ذخیره‌گاه جنگلی داغباشی و تنگ خشک و افزون بر ۵۲۷ هزار هکتار مساحت، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و ۸۱ هزار هکتار رویشگاه جنگلی به‌عنوان حوزه الگویی سازمان جنگل‌های کشور در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها مراتع گیاهان اهلی جامعه عشایری کوچ ییلاق سمیرم زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع جامعه عشایری کوچ ییلاق سمیرم زاگرس مراتع جامعه عشایری کوچ ییلاق سمیرم زاگرس منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۰۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله گرگ به گله گوسفند در کوه‌های شرقی سمیرم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس مدیریت امور عشایر سمیرم گفت: بر اثر حمله چهار قلاده گرگ به یک گله گوسفند از عشایر ایزدخواست در کوه‌ های شرقی سمیرم ۲۰ راس دام تلف شد.

علی رحیمی افزود: برخورد کوه گردان سمیرمی با گله گوسفند در کوه مروارید (هم مرز با مرتع ایزدخواست) و اطلاع رسانی به پلیس و عشایر نجات دیگر دام‌های این گله را در پی داشت.

وی گفت: هم اکنون در فصل کوچ قرار داریم و عشایر از مسیر ایل راه‌ها سمیرم به شهرستان‌های همجوار کوچ می‌کنند.

کوه مروارید در ۴۵ کیلومتری شرق سمیرم واقع شده است.

شهرستان سمیرم با چهار هزار و ۷۵۰ خانوار عشایر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • حمله گرگ به گله گوسفند در کوه‌های شرقی سمیرم
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است