سند آرامش بخشی و امیدآفرینی قرآن
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۱۵۰۳
خبرگزاری مهر، گروه استانها - سید احمد میرعمادی*: خداوند متعال در قرآن کریم با صفات زیادی، خود را به بندگان خویش معرفی نموده است صفاتی که هرکدام جلوهای از جمال و جلال الهی هستند.
یکی از آن صفات، صفت رحمت است که در بیش از ۵۰۰ آیه از آن سخن به میان آمده است در میان آیات مربوط به رحمت الهی از یک آیه به عنوان سند آرامش بخشی و امیدآفرینی یاد شده است و آن آیه ۱۲ سوره انعام است که میفرماید: کَتَبَ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ، خداوند رحمت را بر خود لازم دانسته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در آیه ۵۴ سوره انعام نیز اینگونه فرمود: کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ، پروردگارتان رحمت را بر خود لازم دانسته است؛ در این آیه شریفه سه نکته بسیار مهم است.
الف: تعبیر به کتابت (کَتَبَ) کنایه از واجب کردن و مقدر نمودن است، معمولاً اگر بخواهند الزام به چیزی را به صورت قطعی و تردیدناپذیر بیان کنند، آن را به صورت مکتوب ارائه میدهند تا سندی برای اتمام حجت در صورت مخالفت باشد و جای هیچ توجیهی باقی نماند، خداوند متعال در این آیه شریفه، لزوم رحمت را بر خود به صورت نوشته و سند عرضه نموده تا اطمینانی برای بندگان باشد و با آرامش کامل به رحمت الهی امیدوار باشند.
ب: تعبیر «علی نفسه» در حقیقت به معنای برعهده گرفتن و وظیفه خود دانستن است، از آنجایی که وظیفه و مسئولیت قائل شدن برای خداوند امری پسندیده نیست، لذا مفسران این تعبیر را به معنای «قطعیت وقوع» گرفتهاند، یعنی خداوند رحمت را بر خود ملزم و قطعی نموده است، رحمت الهی که قطعاً واقع میشود و تخلف ناپذیر است. بنابراین همچنان که خداوند تکالیفی را بر بندگان واجب کرده، رحمت را بر خودش حتمی و قطعی نموده است.
ج: منظور از «رحمت خداوند» احسان، تفضّل، نیکی و لطف نسبت به بندگان است. مرحوم علامه طباطبائی میفرماید: رحمت عبارت است از رفع حوائج محتاجان و رساندن هرچیزی به مستحق آن.
از آنجایی که خداوند صاحب رحمت است.
«وَ رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ» پروردگارت آمرزنده و صاحب رحمت است (کهف آیه ۵۸) لذا رحمت خداوند وسیع و شامل هر چیزی میشود، همچنانکه فرمود: «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» و رحمتم همه چیز را فرا میگیرد. (اعراف آیه ۱۵۶) رحمت واسعه الهی مشتمل بر تمام نعمتهای مادی و معنوی است و همه مردم اعم از کافر و مومن، فاسق و عادل، مخلص و منافق و… همه از آن بهره برده و بینصیب نمیمانند. البته خداوند به غیر از رحمت عامه، یک رحمت خاصهای دارد که تنها افراد مؤمن و مخلص را در بر میگیرد.
به هر حال با وجود این آیه شریفه و وعده تخلف ناپذیر الهی هر انسانی آرامش پیدا کرده و امیدوار خواهد بود.
* استاد حوزه علمیه قم
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استاد حوزه علمیه قم قرآن قرآن کریم مادی و معنوی رحمت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی رحمت را بر خود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۱۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «چشمها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چشم ها تنها برای دیدن نیستند» نوشته مصطفی عظیمیفر به تازگی توسط انتشارات سیب کال در اهواز منتشر و روانه بازار نشر شده است.
اینکتاب روایت یک روز از زندگی نویسندهای را بیان میکند که پرسشگرانه محیط و جامعه اطراف خود را بررسی کرده و از میان لایههای سطحی و موضوعات روزمره زندگی به مفاهیمی عمیق دست مییابد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
همانگونه که در ابتدا گفتم بیدارشدن و سلام دادنم به روز جدید آن هم با آرامش و مهربانی، ارتباطی با مرفه بودن یا بی درد بودنم ندارد.
شما اگر انسانی را میبینید که در آرامش روزگار میگذارند دلیل بر این نیست که رنجی نداشته باشد. نه آدمها همیشه رنج دارند؛ اما گاهی رنج های موجود قابل تحمل تر از دردهای گذشته هستند و این دلیل آرام بودن است.
اصلاً ما چاره ای جز داشتن آرامش نداریم یعنی حتی شخصی که در اوج رنج ها قرار دارد، باید همواره آرامشش را حفظ کند.
شاید بگویید این یک شعار توخالی است. ولی از شما میپرسم؛ چگونه می توان از چنگال رنجی سخت، بدون حفظ آرامش و تلاش برای ارتقای آن آرامش رهایی یافت؟
اینکتاب در ۱۰۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه عرضه شده است.
کد خبر 6093897 فاطمه میرزا جعفری