Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@10:39:42 GMT

7 مرکز بیماریابی ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۴۲۹۹

7 مرکز بیماریابی ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از راه‌اندازی هفت مرکز بیمار یابی در استان بوشهر خبر داد و گفت: ۱۳ مرکز بیمار یابی ویروس کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در کنار راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی امروز راهبرد بیمار یابی و شناسایی زودهنگام موارد مثبت بیماری و جداسازی آن‌ها از افراد دیگر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است چراکه این افراد هرروزی که از آلودگی آن‌ها می‌گذرد می‌توانند بیماری را به چندین نفر دیگر منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی بهتر و سریع‌تر بیماران، ۱۳ مرکز بیماریابی در مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق پرجمعیت این استان راه‌اندازی می‌شود.

دکتر خواجه‌ئیان افزود: تاکنون هفت مرکز بیمار یابی در استان بوشهر راه‌اندازی شده است و ۱۳ مرکز دیگر نیز تا هفته آینده در دیگر مناطق استان شروع به فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر در مراحل نخست و قبل از اینکه بیماری به سایر افراد منتقل شود افراد آلوده شناسایی و جداسازی زودتر انجام شود افراد کمتری آلوده و به این ترتیب می‌توان سریع‌تر زنجیره انتقال را قطع کرد.

دکتر خواجه‌ئیان اظهار کرد: در این مراکز بیماریابی، افرادی که به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند، افرادی که از مراکز دیگر ارجاع و یا کسانی که در تماس با موارد آلوده مثبت قطعی بودند شناسایی و بررسی می‌شوند و اگر لازم باشد نمونه‌گیری و توصیه‌های لازم انجام می‌شود و نتیجه در مدت یک روز اعلام و به این صورت جلو انتشار بیماری گرفته می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در چهار روز گذشته افرادی که با علائم خفیف به این مراکز مراجعه کردند نمونه‌گیری و آزمایش آن‌ها مثبت اعلام‌شده است و این نشان می‌دهد مراکز بیمار یاب کمک می‌کند تا زنجیره انتقال قطع و از شدیدتر شدن موارد بیماری و بستری در بیمارستان‌ها و بدحالی بیماری جلوگیری شود.

خواجه‌ئیان افزود: در زمان حاضر مردم از فعالیت این مراکز بیمار یاب که موجب انتشار آلودگی می‌شود نگران هستند اما باید بدانند این مراکز هیچ آلودگی به همراه ندارد چون تمهیدات لازم اندیشیده شده و بخش مربوط به بررسی این افراد جداسازی شده و مابقی تماسی با این بخش نخواهند داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: نگرانی‌ها باید در خصوص تجمع‌ها، دور همی‌ها، ترددهای بی‌مورد در اماکن عمومی مانند پارک‌ها، بازار و ساحل باشد نه اینکه نسبت به مراکز بیماریابی که تلاش می‌کنند افراد ناقل را شناسایی کنند نگرانی باشد.

وی با بیان اینکه شرایط نمونه‌گیری در این مراکز رعایت شده اظهار کرد: افراد دارای علائم کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن و کسانی که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند می‌توانند به مراکز منتخب مراجعه کنند.

خواجه‌ئیان بابیان اینکه نمونه‌های گرفته‌شده مراکز در همان روز به آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا بوشهر ارسال و جواب‌ها بعد از ۲۴ ساعت مشخص می‌شود گفت: انتظار می‌رود با راه‌اندازی مراکز بیمار یابی کرونا میزان مراجعه مردم به بیمارستان‌ها کمتر و هر چه سریع‌تر مبتلایان شناسایی شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، همکاری بین بخشی نهادها و از همه مهم‌تر مشارکت مردم می‌تواند موجب قطع زنجیره انتقال و کنترل بیماری شود.

این مقام مسؤول گفت: در بیماری کرونا درمان وجود ندارد به همین دلیل باید تمام تلاش خود را بر روی کنترل بیماری و پیشگیری متمرکز کرد.

وی یادآور شد: یکی از مؤثرترین راهبردها در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از وسایل حفاظت فردی و کاهش ترددهاست و تاکنون این راهبرد در کشور و استان بوشهر موفق بوده است به نحوی که بوشهر امروز جزو استان‌هایی است که کمترین میزان شیوع، بروز، مرگ و بستری ناشی از این بیماری را در کشور دارد.

خواجه‌ئیان با تأکید بر اینکه راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی به‌تنهایی مؤثر نیست و نباید متوقف شود گفت: در زمان حاضر با برداشتن محدودیت و فعالیت دوباره بازارها مردم به خرید می‌روند و به نظر می‌رسد خیلی از این ترددها ضروری نیست و در سواحل جمعیت زیادی از مردم بومی و از استان‌های دیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حضور می‌یابند و این امر می‌تواند نگران‌کننده باشد چراکه بیماری کرونا با تجمع‌ها امکان انتقال را افزایش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: هرچند محدودیت‌ها برداشته‌شده اما راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار بیمار یابی و تشخیص زودهنگام بیماران باید ادامه یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بوشهر دانشگاه علوم پزشکی بیمار سلامت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فاصله گذاری اجتماعی استان بوشهر مراکز بیمار راه اندازی بیمار یابی خواجه ئیان مرکز بیمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!