Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: چند روز پیش 11 فروند قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با وجود هشدارهای متعدد ناو آمریکایی به شکل خطرناکی به آن نزدیک شدند. 22 آوریل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این اقدام توییتی عجیب منتشر کرد و نوشت که به نیروی دریایی آمریکا دستور داده تا در صورت آزار و اذیت مجدد از سوی قایق‌های ایرانی آن‌ها را هدف قرار داده و به کلی نابود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  تنش آمریکا و ایران حالا به نقطه تازه‌ و در عین حال خطرناک رسیده است. 

 

به گزارش خرداد به نقل از نواندیش، مارک فیتزپتریک مدير اجرايي انديشكده انستيتو بين‌المللي مطالعات استراتژيك (IISS) آمريكا و دیپلمات سابق در مقاله ای برای المانیتور می نویسد:  تنش بین نیروی دریایی سپاه و آمریکا در خلیج فارس موضوع جدیدی نیست، پیش تر در سال 2015، نیروی دریایی آمریکا 25 مورد از این رفتارها را تحت عنوان اقداماتی غیر حرفه‌ای و خطرناک گزارش کرده بود. در سال 2016 تعداد این گزارش ها به بیش از 30 مورد رسید. این اقدامات تحریک آمیز در حالی صورت گرفت که آمریکا و ایران در حال مذاکره برای امضا برجام بودند.

 

 

فیتز پاتریک در ادامه می افزاید: این تنش ها تا حد زیادی در پاییز 2017 متوقف شده بود به همین خاطر هنوز خیلی زود است که قضاوت کنیم هدف اصلی ایران از اقدام اخیر چه بوده آیا این کشور به دنبال محک واکنش ترامپ است یا اینکه دوباره رویه پیشین خود را از سر گرفته است. با این حال، این اتفاق پس از آن رخ داد که چندی پیش ایران یک کشتی با پرچم تایوان را هم توقیف کرد. اگر ایران به روش گذشته خود بازگردد، در واقع بیهودگی کمپین فشار حداکثری را ثابت کرده است.

 

ایران تا امروز تقریبا مخالف تمامی 12 شرطی که پمپئو در سال 2018 معین کرد رفتار کرده به همین خاطر احتمالا وزیر امور خارجه آمریکا باید متوقف کردن آزار و اذیت نیرو دریایی آمریکا توسط ایران را نیز باید به آن 12 شرط اضافه کند! 

 

توییت ترامپ هشداری به ایران بود تا دست از رفتارهای تحریک‌آمیز بردارد. گرچه ترامپ توییت خود را به عنوان دستور نام برده، اما تا امروز هیچ دستور رسمی در این زمینه منتشر نشده است. البته نیازی هم به آن نیست، زیرا نیروی دریایی آمریکا در برخورد با سپاه از قبل قوانین واضح و مشخصی دارد. میلر در این باره گفت: مقامات نیروی دریایی می‌دانند که چگونه به آزار و اذیت‌های نیروی دریایی سپاه بدون اینکه باعث درگیری شود پاسخ دهند.

 

با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که نیروی دریایی آمریکا ممکن است نیاز به اجرای دستورات ترامپ داشته باشد. مایکل آیزنشتاد، مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی انستیتوی واشنگتن هشدار می‌دهد كه تنش ممکن است افزایش یابد.

 

خطر اصل این است که ترامپ رسما دستور هدف قرار دادن نیروهای ایرانی را صادر کند و آنوقت ایران هم واکنش نشان دهد. سپاه با تهدید خود مبنی بر از بین بردن هرگونه نیروی تروریستی آمریکایی در خلیج فارس که امنیت کشتی های ایران را تهدید می‌کند، ممکن است خود نیز به روشی مشابه آمریکا روی بیاورد.

 

مدير اجرايي انديشكده انستيتو بين‌المللي مطالعات استراتژيك (IISS) در امريكا پیشنهاد می دهد: گروه بحران بین‌المللی به آمریکا و ایران توصیه کرده که یک کانال ارتباطی نظامی را که توسط کشوری ثالث مانند عمان ایجاد شده، بین خود باز کنند. در زمان دولت اوباما شاید چندان نیازی به این موضوع نبود چرا که وزرای خارجه دو کشور یعنی جواد ظریف و جان کری با یکدیگر در ارتباط بودند. اکنون با از بین رفتن دیپلماسی بین دو کشور ضروری است که تهران و واشنگتن خط اضطراری بین خود باز کنند تا خطر هرگونه درگیری کاهش یابد، آنچه مسلم است توییتر نباید این نقش را بین دو کشور ایفا کند.

برچسب ها: ایران و آمریکا ، خط تماس اضطراری

منبع: خرداد

کلیدواژه: ایران و آمریکا خط تماس اضطراری نیروی دریایی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض

ایلان ماسک با انتشار یک نظرسنجی در ایکس، قانون عجیبی برای برخورد با دانشجویان معترض در آمریکا پیشنهاد داده است.

به گزارش مشرق، ایلان ماسک در ایکس نوشت:«قانون پیشنهادی: اگر کسی پرچم آمریکا را پایین کشیده و پرچم دیگری را به جای آن نصب کند، آن شخص باید یک سفر یک طرفه رایگان (اما اجباری) به کشور آن پرچم داشته باشد.»

ایلان ماسک این نظر سنجی را در اعتراض به حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا منتشر کرده است. این نظرسنجی با پاسخ مثبت حدود ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان مواجه شده است.

ماسک همچنین ضمن اشاره به بودجه فدرال برخی دانشگاه‌های آمریکا که در آن‌ها اعتراضات صورت گرفته، نوشت: «منطقی نیست که مالیات‌دهندگان آمریکایی مجبور به تامین مالی فعالیت‌های ضد آمریکایی باشند.»

ماسک پیشتر موضع‌گیری‌های متفاوتی علیه اقدامات ارتش اسرائیل در نوار غزه داشت. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس کشتار مردم فلسطین را غیرقابل قبول دانسته بود.

وی همچنین در یکی از اقدامات خود تیک آبی حساب «افیخای ادرعی» از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس را حذف کرده بود؛ این شخص مدام اقدام به انتشار ادعاها و اخبار دروغ کرده بود که بارها اعتراض کاربران را به همراه داشت.

ماسک در تبادل نظرهای ایکس نیز مستقیماً گفته بود که اسرائیلی ها و اقلیت‌ها پیام‌ها و دیدگاه‌های ضدسفیدپوستان منتشر می کنند.

این مواضع روی منافع تجاری ماسک تاثیر گذاشت و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مانند «دیزنی»، «اپل» و «آی‌بی‌ام‌»، تبلیغات خود در ایکس را به حالت تعلیق در آورده بودند. او در جواب به این شرکت ها گفته بود بروید به جهنم.

در این میان قانونگذاران آمریکایی هم گفتند ماسک از تبلیغات ضد اسرائیلی سود می برد. از طرفی دیگر بازرس شهر نیویورک نیز ماسک را به خاطر مواضع ضد اسرائیلی تهدید کرد و گفت هیأت مدیره تسلا باید برای ماسک روشن کند که باید اقداماتی مانند حذف پست خود و عذرخواهی برای آن را انجام دهد و اگر ماسک نتواند این کار را انجام دهد، هیأت مدیره تسلا باید اقداماتی مانند کسر دستمزد، تعلیق یا فسخ او را در نظر بگیرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس آمریکایی‌ها با ناو ایرانی!
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا زخمی شدند | ماهیت این حادثه فاش نشده است
  • ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا حین برگزاری یک رزمایش زخمی شدند
  • سانحه برای هواناوهای ارتش آمریکا و جراحت ۳۰ ملوان و تفنگدار دریایی
  • پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد