Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@04:50:39 GMT

حقیقت دعا سخن گفتن و نجوا کردن با خالق است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۴۵۵۲

حقیقت دعا سخن گفتن و نجوا کردن با خالق است

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «جرعه ای از ماه» با موضوع دعا و گفتگو با خداوند، با حضور حجت الاسلام پویا مفرد و حجت الاسلام حسین میرعماد از کارشناسان مذهبی، از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام مفرد با بیان اینکه دعا تاثیر مستقیمی بر دفع بلا دارد گفت: در روایات متعدد داریم که دعا بلای حتمی را دفع می کند و این موضوع به عنوان یکی از ویژگی های اصلی دعا محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به نمونه ای قرآنی در این خصوص افزود: یکی از بهترین نمونه های دفع بلا با دعا در سوره مبارکه انعام مورد اشاره قرار گرفته است؛ قوم حضرت یونس (علیه السلام) در وضعیتی قرار می گیرند که عذاب خداوند بر آنها حتمی می شود و حضرت یونس هم از آنها فاصله می گیرد اما به خاطر تضرع به درگاه خداوند و دعای دسته جمعی، این عذاب قطعی الهی از آنها دفع می شود.

کارشناس مذهبی بیان داشت: ما در همین بلای کرونا نیز شاهدیم که انسانهای بسیار زیادی در دنیا دست به تضرع و توبه به پیشگاه خداوند برداشته و دعای دسته جمعی می کنند و این نشان می دهد که انسان در فطرت خود متوجه شده که بلاهای بزرگ و سنگین با دعا برطرف می شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بلاهایی که در طول تاریخ بر سر بشریت آمده به خاطر سوء رفتار و سوء تدبیر خود انسان بوده گفت: نمونه های بسیار زیادی از بلاها وجود دارند که با دعا برطرف شده اند.

حجت الاسلام مفرد مطالعه کتاب «داستانهای شگفت» شهید آیت الله دستغیب را به علاقمندان به این موضوع پیشنهاد کرد و گفت: علاقمندان با مطالعه این کتاب و دیگر کتابهای مشابه معتبر، می توانند با نمونه های دفع بلا و گرفتاری با دعا آشنا شوند.

همچنین در ادامه این ویژه برنامه، حجت الاسلام میرعماد در بیان ماهیت و چیستی دعا گفت: حقیقت دعا امید داشتن به این است که خالق صدای ما را می شنود. خود خداوند می فرماید اگر دعاهای شما نباشد اعتنایی به شما نمی کنم بنابراین حقیقت دعا سخن گفتن و نجوا کردن با خالق است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما بعضاً دعا می کنیم اما از اجابت آن مایوس بوده و امیدی به اجابت نداریم. به عنوان مثال مهم ترین حاجت این عالم دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج الله) است که نباید ذره ای در اجابت این دعا شک کرد زیرا دعا برای این مسئله، به معنای تحقق آرزوی همه انبیاء و اولیای الهی و برچیده شدن بساط ظلم و کفر است بنابراین آیا امکان دارد که چنین دعایی برآورده نشود؟!

وی در ادامه به داستانی درباره امید به اجابت قطعی دعا اشاره و بیان کرد: مرحوم شیخ محمود عراقی از علمای بزرگ شیعه در کتاب "دارالسلام" می نویسد: "یک وقتی در نجف به چشم درد شدیدی مبتلا شدم که خواب را از من سلب کرده بود تا اینکه روز زیارتی مخصوص امام حسین (علیه السلام) رسید، یکی از طلبه هایی که به عیادتم آمده بودند سایه بانی را، که برای در امان ماندن از آفتاب با خود به سفر می بردم برای سفر به کربلا از من درخواست کرد اما من گفتم خودم به این سایه بان نیاز دارم. طلبه به من گفت شما با این حال مریض می توانید به کربلا بروید؟ من هم گفتم که هنوز مایوس نشده ام. بعد از رفتن طلبه ها دلم شکست، حسرت زیارت مخصوص امام حسین (ع) و درد شدید چشم باعث رقت قلب در من شد، رو به سوی کربلا سلامی به حضرت دادم و از حضرت درخواست زیارت کردم. در حالت خواب دیدم که حضرت بر بالای تَلّ بندی به من فرمودند بیا و انگشت مبارکشان را به چشمانم مالیدند و وقتی از خواب بیدار شدم هیچ دردی احساس نمی کردم و خودم را با هر سختی به کربلا رساندم."

حجت الاسلام میرعماد در خاتمه تأکید کرد: کسی که دعا می کند به اجابت آن هم امیدوار است و باید به رحمت خدا و اهل بیت (علیهم السلام) امید داشته باشد.
 

کد خبر 4910012

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو دعا و نیایش ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا ماه مبارك رمضان کنفرانس بین المللی شیوع کرونا پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات معرفی کتاب قرآن مسلمانان فضای مجازی نشست علمی سازمان تبلیغات اسلامی شبکه چهار سیما فلسفه دعا و نیایش حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۴۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت

جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.

امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات می‌کند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژه‌های ناب برای مستندسازی رفتند. 

جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکه‌ها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامه‌های مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستند‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ذائقه مردم یافته است.

از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان می‌دهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونه‌های راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال می‌شود.

در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیت‌های این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنواره‌های رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار می‌شود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلم‌های مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک می‌کند. 

از سوی دیگر دوری از کلیشه‌های رایج، خلق و اجرای طرح‌های نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخش‌های ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روز‌های اختتامیه نزدیک می‌شویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخش‌های اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیس‌های طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی