Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسای جمهور آمریکا و روسیه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز البه» که نقش مهمی در پایان جنگ جهانی دوم داشت، بیانیه مشترک صادر و بر لزوم تقویت همکاری‌ها و اعتمادسازی تاکید کردند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس او به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز البه» و همکاری قوای نظامی دو کشور در جریان جنگ جهانی دوم برای شکست آلمان نازی بیانیه مشترک صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش کاخ سفید، در ابتدای بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و روسیه آمده است: «۲۵ آوریل ۲۰۲۰ هفتاد و پنجمین سالگرد دیدار تاریخی بین نظامیان آمریکایی و شوروی است و آن‌ها در این تاریخ روی پل آسیب دیده رودخانه البه با هم دست دادند. این رویداد، بیانگر شکست قطعی رژیم نازی بود».

اشاره این بیانیه به روز موسوم به «روز البه» است که در آن نیرو‌های نظامی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۴۵ در رود البه به هم رسیدند، اتفاقی که در پایان یافتن جنگ جهانی دوم نقطه عطف بود.

در این روز قوای شوروی از شرق و قوای آمریکا از غرب در خاک آلمان به هم رسیدند و آلمان نازی را به دو قسمت تقسیم کردند.

ترامپ و پوتین در بیانیه مشترکشان به مناسبت سالگرد روز البه نوشتند: «دیدار در البه در نتیجه تلاش‌های بسیار زیاد کشور‌ها و مردمان بسیاری که زیر لوای چارچوب اعلامیه ۱۹۴۲ سازمان ملل متحد شده بودند، حاصل شد. این مبارزه مشترک به فداکاری بسیار زیاد میلیون‌ها سرباز، ملوان و شهروندان در صحنه‌های متعدد جنگ نیاز داشت».

طبق بیانیه روسای جمهور آمریکا و روسیه، «"روح البه" نمونه‌ای است از اینکه چطور کشور‌ها می‌توانند اختلافات را کنار بگذارند، اعتمادسازی کنند و برای حصول به یک هدف بزرگتر با یکدیگر همکاری کنند. در حالی که ما در تلاش برای همکاری برای مقابله با مهمترین چالش‌های قرن ۲۱ هستیم، به ارزشمندی و شجاعت همه کسانی که با هم برای شکست فاشیسم جنگیدند احترام می‌گذاریم. اقدامات قهرمانانه آن‌ها هرگز فراموش نخواهد شد».

بیانیه مشترک ترامپ و پوتین به مناسبت سالگرد این رویداد تاریخی در حالی منتشر شده که روابط دو کشور بر سر مسائل مختلف دچار تنش‌های مختلف است.

بحران اوکراین، گسترش ناتو به سمت شرق اروپا و مناطق همجوار روسیه، ادعای واشنگتن درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و تلاشش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، اختلاف نظر‌ها درباره مسائل غرب آسیا به ویژه سوریه، طی سال‌های اخیر بر روابط آمریکا و روسیه سایه سنگینی افکنده است.

به رغم صحبت‌های ترامپ درباره لزوم ترمیم روابط با روسیه، اقدامات عملی دولت او در نقض توافقات تسلیحاتی آمریکا با روسیه از قبیل توافق منع آزمایش موشک‌های دوربرد و تحرکات برای نظامی‌گری در فضا، سوءظن‌های مسکو درباره مقاصد واقعی واشنگتن را تشدید شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیانیه مشترک ترامپ و پوتین جمهور آمریکا آمریکا و روسیه بیانیه مشترک روز البه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش

وزارت امور خارجه ایران به مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش واکنش نشان داد و آن را مردود اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید نمود. 

کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند. 

وی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

کنعانی:‌ طرح ادعاهای بی‌اساس درباره میدان آرش هیچ حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ در بحث حق آبه، افغانستان به تعهد عمل کند

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولتهای ثالث در خصوص این موضوع تصریح نمود.  وی گفت؛ بدون تردید دولتهای ذیربط می‌توانند در پرتو همکاریهای دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
  • پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود
  • صلح و ثبات در منطقه با تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد