Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقاله علمی سید مهدی سیدی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، و عضو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و جمعی از همکاران وی در مجله معتبر "Scientific Reports" منتشر شد که یکی از زیر مجموعه‌ های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقاله علمی سید مهدی سیدی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، و عضو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و جمعی از همکاران وی در مجله معتبر "Scientific Reports" منتشر شد که یکی از زیر مجموعه‌ های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است.

در این مقاله که در مقدمه به خواص "پسته"، ارزش اقتصادی و لزوم کشت علمی این محصول با ارزش اشاره کرده است؛ این موضوع عنوان شده که پسته با کسب رتبه نخست در بین محصولات صادراتی بخش کشاورزی کشور، همواره به عنوان یکی از محصولات عمده صادراتی و ارز آور مطرح بوده است.

این مقاله می‌افزاید: آخرین آمارها نشان می دهد پسته به عنوان مهم‌ترین محصول باغی کشورمان در سال ۲۰۱۷ میلادی  با ۴۲۹۵۳۵ هکتار سطح زیر کشت و ۵۷۴۹۸۷ تن محصول تولید شده در میان کشورهای اصلی تولید کننده پسته توانسته رتبه نخست را به دست آورده است. علاوه بر این، صنعت پسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای حدود یک میلیون نفر در کشور اشتغال ایجاد کرده است.

در بخش دیگری از مقاله نگاشته شده توسط دکتر سیدی و همکاران وی با اشاره به این موضوع که گونه‌های مختلف پسته ارزش اکولوژیکی خاصی دارند، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفته که درخت پسته با استقرار بر روی زمین‌های معمولاً شیب دار کوهستانی و مناطقی که گیاهان دیگر توان تحمل شرایط سخت زیست محیطی آن را ندارند، نقش ارزشمندی را در حفظ تعادل زیست بوم «اکوسیستم» و تلطیف هوا و تثبیت شن‌های روان ایفا می کند. این مقاله می‌افزاید؛ از نظر اهمیت تغذیه‌ای میوه پسته در میان آجیل‌ها، بالاترین سطح γ- توکوفرول، ویتامین K، فیتواسترول‌ها، گزانتوفیل‌ها، برخی مواد معدنی مانند (Cu، Fe و Mg)، ویتامین‌هایB1  و B6 و تیامین را دارا است و همچنین پسته دارای آهن فراوان و چربی‌های مفید غیراشباع می باشد.

در ادامه مقاله نگاشته شده توسط دکتر سیدی و همکاران وی، ضمن اشاره به این موضوع که تعداد کشورهای تولیدکننده پسته در جهان محدود است، این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفته که پسته تولیدی کشورمان مشتریان زیادی در خارج از کشور دارد و برای تداوم ارزآوری قابل توجه این محصول اقتصادی و با توجه به این نکته که برخی اقتصاددانان بر این باورند که پسته می تواند جایگزین نفت در اقتصاد ایران شود، توسعه کشت علمی و اقتصادی پسته برای غلبه بر رقبای اصلی ایران در این حوزه از جمله آمریکا ضروری به نظر می رسد.

این مقاله با تاکید بر استفاده از روش‌های متنوع از جمله کشت بافت، انتخاب به کمک نشانگر، میکوریز و آفت کش برای مطالعه در سطوح مختلف فیزیولوژی، مولکولی و ژنتیکی در مورد پسته این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داده است که علی رغم ارزآوری پسته برای کشور، این صنعت با مشکلاتی روبروست که مهمترین این مشکلات کاهش محصول ناشی از تغییرات آب و هوایی و تنش‌ های خشکی و شوری در باغات پسته می باشند.

در بخش دیگری از این مقاله علمی با استفاده از تکنیک‌‌های جدید توالی یابی موسوم به نسل جدید توالی یابی (NGS) یا توالی یابی در مقیاس وسیع، برای اولین بار به توالی یابی و مطالعه ترانسکریپتوم پسته و ساخت توالی رفرنس برای lncRNA های این گیاه پرداخته شده و در این زمینه ۵۳۲۲۰ ترانسکریپت شناسایی و معرفی شده ‌اند. در ادامه، پس از بررسی و شناسایی lncRNA ها و miRNA ها در مقیاس وسیع، سعی شده عوامل تنظیمی دخیل در پاسخ به تنش شوری در این گیاه همراه با نگرش مقایسه‌ای بین ژنوتیپ‌های حساس و متحمل بررسی شود.

لازم به ذکر است در این پژوهش از روش‌های ابداعی برای تعیین عملکرد lncRNA ها استفاده شده که می تواند به عنوان الگو در سایر گیاهان غیر مدل نیز استفاده شود و علاوه بر این، این مقاله اطلاعات دقیق و ارزشمندی را از مسیرهای مولکولی و شبکه ‌های تنظیمی در گیاه پسته در پاسخ به تنش شوری ارائه می دهد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، داده‌ های ارائه شده در این مقاله شامل ارائه توالی رفرنس برای lncRNA ها، شناخت مسیرهای تنظیمی این گیاه تحت تنش شوری، معرفی lncRNA ها و miRNA های دخیل در پاسخ به تنش شوری و شناسایی توالی ‌های SSR برای طراحی نشانگرهای مولکولی غربال کننده گیاهان پسته متحمل به شوری می ‌تواند مسیر را برای مطالعات آینده روی این گیاه اقتصادی هموار نماید.

در پایان لازم به ذکر است این گونه مطالعات زمینه را برای شناخت بیشتر مسیرهای مولکولی و در نتیجه انتخاب روش ‌های مناسب برای بهره ‌وری بیشتر از پسته در کشور فراهم می سازد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی پسته اشتغال جمهوری اسلامی ایران علوم پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فرهنگستان علوم توالی یابی تنش شوری lncRNA ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در راستای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی است گفت: مجوز راه اندازی این دانشکده برای دانشگاه مازندران کسب شده و مقدمات راه اندازی آن در حال انجام است.

حشمت الله علی نژاد افزود: رویکرد دانشکده فناوری‌های راهبردی، بین رشته‌ای و فرادانشکده‌ای است و نیازی به فضای زیر ساختی و اعضای جدید هیات علمی ندارد.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه ابزار‌های هوشمند، فناوری کوآنتوم، علوم شناختی و پدافند غیر عامل برای این دانشکده تدوین شده است ادامه داد: تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های میان رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های نوین علمی دنیا و رفع نیاز‌های داخلی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این دانشکده نوین است.

علی نژاد تاکید کرد: پذیرش دانشجو برای این دانشکده ازطریق ضوابط سازمان سنجش و آموزش کشور و به دو روش کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته انجام می‌پذیرد.

او گفت: ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان نیز از دیگر امتیازاتی است که دانشجویان دانشکده فناوری‌های راهبردی از آن برخوردار می‌شوند.

یاد آور می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون مجوز ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی را برای بیست دانشگاه کشور صادر کرده است.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • ارائه ۲۰۰ مقاله در کنفرانس بین المللی برق به میزبانی زنجان
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • اولتیماتوم استاندار لرستان برای مصوبات سفر رئیس‌ جمهور
  • دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد اشتغال برای ۲۵۶۰ نفر توسط بسیج سازندگی گیلان
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی