Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار روستاهای مرزی اطراف دریاچه زریبار در شهر مریوان تا اواخر مردادماه میزبان لک‌لک‌های مهاجر هستند. ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مریوان، هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار، روستاهای مرزی اطراف دریاچه زریبار در شهر مریوان تا اواخر مردادماه میزبان لک‌لک‌های مهاجر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لک‌لک‌های سفید که در زبان کُردی به آن حاجی له‌ق له‌ق می‌گویند، هر ساله هزاران کیلومتر را تا رسیدن به لانه‌هایشان طی کرده و برای زادآوری و لانه‌گزینی میهمان تالاب بین‌المللی زریبار در شهرستان مرزی مریوان می‌شوند.‏

سه سایت «بیلو»، «دره‌تفی» و «قلقله» هر ساله در فصل بهار به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و گونه‌های مختلف گیاهی میزبان هزاران لک‌لک سفید هستند، جنگل‌های بلوط اطراف این روستاها در نزدیکی دریاچه زریبار اصلی‌ترین محل لانه‌سازی لک‌لک‌ها است.

سومین سایت لک‌لک در روستای مرزی قلقله، بعد از بیلو و دره تفی پرجمعیت‌ترین سایت لک لک در شهرستان مریوان است.

اهالی این روستا معتقدند، لک‌لک‌های سفید برای مردم این دیار نماد خوش‌اقبالی و صلح و رونق زیادی همراه با خود می‌آورند و به همین دلیل سال‌هاست در بیشتر روستاهای اطراف دریاچه با کمک روستانشینان لانه‌سازی می‌کنند و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری و بخشی از فرهنگ مردم منطقه تبدیل شده است.

احمدی یکی از اهالی روستای قلقله به خبرنگار تسنیم گفت: امسال چندین لانه برای لانه‌گزینی لک‌لک‌های سفید ساخته شده چرا که وجود این پرندگان زیبا یکی از ظرفیت‌های گردشگری این روستا محسوب شده و در این راستا از آنها محافظت و تلاش کرده و لانه برای این پرندگان می‌سازیم.‏

صحنه‌های جنگ مار و لک لک که دیگر تهرانی‌ها نمی‌بینند/ ماجرای جغد تنهای میدان مشقاحیای دوباره تالاب الله‌آباد قزوین؛ پرندگان مهاجر بازگشتند

محمدی دهیار روستای مرزی قلقله در 17 کیلومتری مریوان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از همراهی مردم برای توسعه این سایت خبر داد و گفت: برای ماندگاری لک‌لک‌ها اجازه نمی‌دهیم کسی به این لانه‌ها تعرض کند.

ابراهیم همت‌بلند رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان مریوان نیز در این رابطه اظهار داشت: شهرستان مرزی مریوان هر سال پذیرای هزاران لک‌لک سفید در 3 سایت بیلو، دره‌تفی و قلقله است.

وی با بیان اینکه در روستای «دره‌تفی» بیش از 50 لانه توسط مردم این روستا ساخته شده است، افزود: هر ساله روستای «دره‌تفی» میزبان 300 قطعه، روستای «بیلو» میزبان 400 قطعه و روستای «قلقله» نیز میزبان 70 قطعه لک‌لک سفید است که شروع به لانه‌گزینی و زادآوری می‌کنند.‏

همت‌بلند سیم‌های انتقال برق را عامل تهدید‌کننده لک‌لک‌ها در شهرستان مریوان خواند و گفت: احتمالاً سایت «بیلو» به‌دلیل حضور لک‌لک‌ها جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/492/ح

R7848/P/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لک لک سفید لک لک ها دره تفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت یک مرزبان در کردستان در پی تیراندازی افراد ناشناس

به گزارش صدای ایران از انتخاب،پلیس اعلام کرد: در پی تیراندازی افراد ناشناس به برجک نگهبانی در هنگ مرزی بانه سرباز وظیفه «فرزین دلیان» اهل کرمانشاه به فیض عظیم شهادت نائل شد.

تیراندازی افراد ناشناس از مواضع نامشخص مستقر در آن سوی نوار مرزی، به سمت مأموران پاسگاه مرزی هنگ ژال، صورت گرفته که متاسفانه، علاوه بر شهادت یکی از کارکنان وظیفه، دو سرباز وظیفه و یک کادر دیگر نیز مجروح شدند که جهت سیر مراحل درمان، به یکی از مراکز درمانی منتقل شدند.

بررسی‌ها جهت روشن شدن زوایای این جنایت ادامه دارد که اطلاعات تکمیلی، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان
  • ۶ روستای دشتستان میزبان جشنواره ملی رضوی + تصویر
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • شهادت یک سرباز وظیفه مرزبان در کردستان
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • شهادت یک مرزبان در کردستان در پی تیراندازی افراد ناشناس
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس