Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@01:53:22 GMT

واگذاری بلندمدت؛ راه پایان بی‌مهری‌ به اثر ایلخانی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۶۶۱۸

واگذاری بلندمدت؛ راه پایان بی‌مهری‌ به اثر ایلخانی

اثر تاریخی و ملی آرامگاه شیخ علاء‌الدوله سمنانی که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، این روزها در حالی دربند بی‌مهری‌هاست که واگذاری بلندمدت آن می‌تواند پایانی بر مشکلات کنونی باشد.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه یادداشت: سمنان از زمره استان‌هایی است که به دلیل وجود آثار تاریخی و طبیعی متعدد، فاخر و ارزشمند می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران و بسترساز رشد و توسعه اقتصادی پایدار برای توسعه گردشگری 2020 باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان سمنان مهد عارفان و بزرگانی چون امامزاده یحیی بن موسی الکاظم (ع)، امامزاده علی بن علی اشرف (ع)، بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، ابن یمین فریومدی، منوچهری دامغانی، شیخ علاء‌الدوله سمنانی، حکیم الهی سمنانی و دیگر بزرگان و فرزانگان به‌نام تاریخ ایران است.

آثاری زیبا با قدمتی مثال‌زدنی چون مسجد جامع زاوغان، مسجد جامع و خانه‌های تاریخی سمنان، قلعه پاچنار، غار دربند مهدی‌شهر، غارهای نمکی گرمسار، معدن گوگرد سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، آرامگاه بایزید بسطامی، آرامگاه شیخ علاء‌الدوله سمنانی و دیگر اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، نشان از استانی دارد به وسعت تاریخ.

آثاری ارزشمند و ستودنی که گاه مهجور مانده و مورد بی‌مهری در رسیدگی و بعضاً تخریب و گزند قرار می‌گیرند.

بنای تاریخی آرامگاه شیخ علاء‌الدوله سمنانی در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری غرب شهر سمنان در روستای صوفی‌آباد شهرستان سرخه قرار دارد و این بنا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

احمد بن محمد بن احمد بیابانکی سمنانی از شاعران و نویسندگان و عارفان قرن هفتم و هشتم هجری قمری است. او را از لحاظ مقام دینی به لقب رکن‌الدین و به مناسبت خدمات جوانی‌اش در دستگاه دیوانی، علاء‌الدوله ملقب ساخته‌اند.

بنای آرامگاه عارف مشهور شیخ علاء‌الدوله سمنانی که بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم است، به علت نداشتن استحکام و بی‌توجهی رو به ویرانی نهاده؛ به‌طوری‌که ‌جز دو ستون ایوان، بقیه بنا تخریب شده است.

قسمت اول و اصلی آرامگاه، محوطه مربع شکلی به ضلع هفت متر است که گنبد عظیم بقعه بالای آن قرار دارد و در چهار طرف این محوطه، راهروها و اتاق‌های متعدد ساخته ‌شده است.

مزار عمادالدین جمال‌الدین عبدالوهاب، بانی این بنا در داخل این قسمت قرار دارد که در حال حاضر اثری از مرقد دیده نمی‌شود.

قسمت دوم، ایوان رفیع و بلند آرامگاه است که رو به مشرق قرار دارد و از آجر ساخته‌شده و عبارت از دو جرز آجری بلند به ارتفاع تقریباً 8.5 متر و مشتمل بر دو تاق نمای تیزه‌دار آجری بدون تزئین است.

آرامگاه شیخ علاء‌الدوله سمنانی که در بیرون ایوان و بر صفحه‌ای بزرگ واقع ‌شده، دارای 1.60 متر طول، 1.10 متر عرض و 70 سانتی‌متر بلندی مشتمل بر دو سنگ قبر بوده و اشعاری بر سنگ مزار حجاری‌ شده است.

این روزها، چالش‌های موجود بین دو اداره‌کل اوقاف و میراث فرهنگی استان سمنان تا بدانجا رسید که میراث فرهنگی استان سمنان که به‌نوعی امانت‌دار و حافظ میراث ثبتی است، حتی ملزوماتی مانند آب‌سردکن، لامپ‌ها، مهتاب‌ها، پروژکتورهای بالای ساختمان و.. را از مجموعه بنا حذف کند؛ گرچه بعدتر با پیگیری سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها، دوباره این تجهیزات نصب شد.

همه این بی‌توجهی‌ها زمانی صورت‌گرفته که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در نشست خبری با موضوعیت مطالعات و پژوهش‌های تاریخی فرهنگی مرتبط با بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی با حضور نماینده ISCARSAH، رئیس اداره بناهای تاریخی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسؤولان استانی میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: «اداره کل میراث فرهنگی سمنان تحت هیچ شرایطی به ابنیه تاریخی استان بی‌توجهی نخواهد کرد و فارغ از مسأله مالکیت، موضوعات مرتبط با مرمت بناهای تاریخی در دستور کار این اداره قرار دارد».

در روزهای اخیر اقدام خودجوش مردمی برای نظافت و نگهداری این سرمایه ملی که رفته رفته به‌صورت مخروبه‌ای درآمده، صورت گرفته است.

از طرفی، طبق گفته‌های مدیرکل اوقاف استان سمنان در برخی رسانه‌ها اذعان شده که «مالکیت موقوفه قابل واگذاری نیست، اما ما برای واگذاری به‌منظور بهسازی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری طبق طرح‌های میراث فرهنگی استان سمنان کاملاً آمادگی داریم؛ البته اگر طرح بهسازی و سرمایه‌گذاری باشد»، امید می‌رود هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامی شود.

طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی مسؤولان ذی‌ربط در رابطه با این سرمایه ملی، جامعه دوست‌داران میراث فرهنگی و مطالبات مردمی، خواهان برپایی مزایده برای واگذاری بلندمدت بنا به بخش خصوصی یا میراث فرهنگی، از سوی سازمان اوقاف هستند تا با اقدامی به‌موقع، مانع از بروز یک فاجعه در این اثر ملی و سرمایه ارزشمند که جزو ظرفیت‌های مطرح گردشگری سمنان است، شوند.

نگارنده: معصومه نظری- کارشناس ارشد معماری

چندی پیش، شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس با تشکیل کمپینی در سامانه فارس من با عنوان «تخریب مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی را پیگیری کنید»، خواستار رسیدگی به این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/74002/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمنان گردشگری آثار تاریخی واگذاری آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی میراث فرهنگی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟