Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب از تسلط خود بر بانک‌ها، بندرها و فرودگاه‌های عدن به عنوان پایتخت خودخوانده دولت مستعفی خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «اوسان العنشلی» فرمانده تیپ «العاصفه» وابسته به شورای انتقالی جنوب اعلام کرد، این نیروها بر اساس دستور ریاست شورای انتقالی، کنترل تأسیسات دولتی مانند بانک‌ها، بندرها و فرودگاه‌ها را در عدن (پایتخت خودخوانده دولت مستعفی) دست گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بیانیه صادره شده به این منظور آمده است: تصمیم به تسلط بر تمام مقرها و سازمان‌های دولتی در استان‌های جنوب در سایه شکست و فساد آنچه دولت قانونی می‌نامند، انجام می‎‌شود؛ دولتی که سیاست زیر سلطه بردن و گرسنگی ملت را دنبال می‌کند.
العنشلی در ادامه تمام یمنی‌ها در عدن را به همکاری با دستگاه‌های امنیتی بر حفظ امنیت و ثبات و عدم پخش شایعات فراخواند.
شورای انتقالی جنوب از بامداد امروز (یکشنبه) از وضع حالت فوق العاده و استقلال و خودگردانی در عدن و دیگر استان‌های جنوب یمن خبر داد.

اعلام حالت فوق العاده در مناطق جنوبی/ تظاهرات علیه دولت مستعفی یمن در عدن
گروه شبه نظامی تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» با صدور بیانیه‌ای، از بامداد امروز یکشنبه اعلام حالت فوق العاده و خودگردانی در مناطق جنوبی یمن کرده است.
ستاد تیپ یکم تفنگداران دریایی مستقر در جزیره سقطری نیز نافرمانی خود را در حمایت گروه شبه نظامی شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرده است.
از سوی دیگر، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به این بیانیه شورای انتقالی واکنش نشان داد و گفت: «آنچه که این شورا درباره حالت خودگردانی اعلام کرده ، نافرمانی مسلحانه و خروج کامل از توافق ریاض است».
وزیر خارجه دولت مستعفی یمن تاکید کرد: «ما از عربستان می‌خواهیم که مواضع واضح و قاطعی را در قبال ادامه نافرمانی‌های شورای انتقالی اتخاذ کند».
اعلام خودگردانی و حالت فوق العاده شورای انتقالی در حالی صورت می‌گیرد که مردم جنوب یمن به دلیل قطع بودن شبکه برق طی پنچ روز اخیر در شهر عدن علیه این گروه شبه نظامی و همچنین دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، در شهر عدن دست به تظاهرات زدند.
بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر از جوانان و اهالی جنوب یمن در دو شهرستان «المعلا» و «المنصوره» در شهر عدن تظاهرات کرده و فساد دولت مستعفی مستقر در ریاض را محکوم کردند.
بحران قطعی برق در استان عدن به خصوص پس از وقوع سیل‌های ویران کننده در مناطق جنوبی یمن تشدید شده است.
دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» روز پنجشنبه گذشته شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) را مسئول مانع‌تراشی برای بازگشت دولت هادی به شهر عدن دانست.
دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «شورای انتقالی جنوب یمن روز پنجشنبه در اقدامی غیر مسئولانه مانع بازگشت دولت هادی به عدن برای مقابله با خسارت‌های فاجعه آمیز سیل این شهر شد».
شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات نیز در پاسخ به این بیانیه اعلام کرد که طبق توافق ریاض فقط عبدر ربه منصور هادی حق بازگشت به عدن را دارد نه اعضای دولت مستعفی.
«محمد الخضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به این بیانیه شورای انتقالی واکنش نشان داد و گفت: «آنچه که این شورا درباره حالت خودگردانی اعلام کرده ، نافرمانی مسلحانه و خروج کامل از توافق ریاض است».
وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از عربستان خواست تا «مواضع واضح و قاطعی را در قبال ادامه نافرمانی‌های شورای انتقالی» اتخاذ کند.

معاون شورای انتقالی جنوب یمن: خواستار اجرای کامل توافق ریاض هستیم
معاون شورای انتقالی جنوب یمن، در واکنش به تصمیم این شورا برای اعلام خودمختاری، دولت مستعفی منصور هادی را به نقض مکرر توافق ریاض متهم کرد.
«هانی بن بریک» معاون شورای انتقالی جنوب یمن و نزدیکترین فرد یمنی به دولت امارات، به تصمیم این شورا برای خودمختاری واکنش نشان داد.
به نوشته وبگاه اخبار الیمن، او در صفحه توئیتر خود نوشت: «شورای انتقالی خواستار اجرای کامل توافق ریاض است و بر آن تأکید دارد و همواره به اجرای کامل آن اقدام کرده است اما دولت [منصور هادی] به نقض مکرر آن ادامه می‌دهد.»
بن بریک افزود: «شورای انتقالی که نماینده مردم جنوب است نمی‌تواند رنج و عذاب مردم را دیده و بی تفاوت باشد. شورای انتقالی کماکان به دولت سعودی و رهبران حکیمش امید دارد.»
هانی بن بریک به داشتن روابط نزدیک با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات معروف است. شب گذشته رئیس شورای انتقالی جنوب - مقیم در ابوظبی- بیانیه‌ای مبنی بر خودمختاری استان‌های جنوبی صادر کرد و پس از آن عناصر این شورا تحرکات خود را آغاز و حالت فوق العاده اعلام کردند.
تأکید معاون شورای انتقالی جنوب بر اجرایی شدن توافق ریاض و متهم کردن دولت منصورهادی به نقض آن در حالی است که مقامات وابسته به دولت مستعفی نیز این شورا را به عدم اجرای توافق ریاض متهم می‌کنند. کارشناسان وجود ابهامات بسیار در متن توافق را یکی از عوامل فنی این اختلافات می‌دانند.

بانک مرکزی جنوب یمن در محاصره کامل شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات
گروه شبه نظامی تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» در اولین اقدام نظامی خود پس از اعلام حالت فوق العاده، بانک مرکزی و برخی دیگر از نهادهای دولتی را تحت محاصره خود درآورده است.
منابع محلی در شهر عدن در این باره اعلام کردند که شبه نظامیان شورای انتقالی بامداد یکشنبه با چندین خودروی نظامی مقابل درهای بانک مرکزی شهر «کریتر» مستقر شده‌اند.
یک منبع محلی گفته که بین نیروهای امنیتی محافظ بانک مرکزی و شبه نظامیان محاصره کننده درگیری ایجاد شده است و این درگیری کماکان ادامه دارد.

سه کودتا علیه دولت مستعفی
شورای انتقالی جنوب در سال 2017 در جنوب یمن تشکیل و از همان زمان رقابت میان ابوظبی و ریاض به عنوان حامی دولت مستعفی یمن در جنوب این کشور تشدید شد.
نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در شامگاه ششم اردیبهشت (دیشب) همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- درباره اعلام خودمختاری در جنوب یمن، در عدن تحرکات نظامی خود را آغاز کردند.
وزارت خارجه دولت مستعفی یمن این اقدام نیروهای تحت حمایت امارات را ادامه تمرد مسلحانه در آگوست گذشته و اعلام خروج کامل از توافق ریاض توصیف کرده بود.
بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، این اولین «کودتا»-ی شورای انتقالی علیه دولت مستعفی یمن مورد حمایت ریاض نیست بلکه کودتای دیگری نیز در سال گذشته (1398) در عدن علیه دولت انجام دادند و درگیری‌های مسلحانه میان دو طرف طی سه سال گذشته ادامه داشت.
تشکیل هیأت رئیسه شورای انتقالی جنوب در یازدهم می 2017 اعلام شد و ریاست این شورا را «عیدروس الزبیدی» بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است و پیش‌تر پست استانداری یمن را بر عهده داشته است.
فرماندهی شورای انتقالی جنوب را 26 نفر از جمله «هانی بن بریک» بر عهده دارد؛ بن بریک به عنوان نائب رئیس شورای انتقالی جنوب نزدیک به مقامات امارات است.
در ادامه این گزارش آمده، روابط شورا با دولت امارات از همان ابتدا مشخص بود. پس از اعلام تشکیل شورای، الزبیدی و معاون وی بن بریک به عربستان رفتند و یک هفته در آنجا بودند. سپس به امارات رفتند و چند هفته در آنجا ماندند و عکس‌های الزبیدی و بن بریک با مقامات اماراتی و در مقدمه آن «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی منتشر شد.
در دهم آگوست سال گذشته عناصر شورای انتقالی جنوب کنترل قصر ریاست‌جمهوری در عدن «المعاشیق» را در اختیار خود گرفتند حدود سه ماه بعد پس از این کودتا در پنجم نوامبر 2019 توافق ریاض میان شورا و دولت مستعفی امضا شد.
این توافق تشکیل دولت از 24 وزیر به صورت اشتراکی میان هر دو، بازگشت دولت مستعفی به پایتخت خودخوانده خود عدن، ادغام تمام تشکیلات نظامی در وزارتخانه‌های دفاع و کشور و تبادل اسرا میان طرفین را مطرح می‌کرد. دو ماه زمان برای اجرای توافق تعریف شده بود که اجرایی نشد.
روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی از کودتای سوم نیروهای مورد حمایت امارات علیه دولت مستعفی هم سخت گفت و نوشت: ابوظبی در می 2017 نیز از آنچه «اعلامیه تاریخی عدن» نامیده شده بود، اعلام حمایت کرد؛ موضوعی که در واکنش به برکناری عیدروس الزبیدی توسط «عبد ربه منصور هادی» انجام شد (کودتای اول).
این روزنامه دومین کودتا را همان تسلط نیروهای اماراتی بر قصر المعاشیق در آگوست 2019 و سومین کودتا را اعلام خودمختاری شورای انتقالی در جنوب یمن در دیشب عنوان کرد.

مخالفت استان‌های جنوب یمن با اعلام خودمختاری عناصر تحت حمایت امارات
چهار استان جنوب یمن در بیانیه‌‌هایی مخالفت خود را با اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات اعلام کردند.
از میان هشت استان جنوب یمن، چهار استان مخالفت خود با اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب را اعلام کردند.
اداره محلی استان أبین با تأکید بر مخالفت با اعلامیه شورای انتقالی جنوب یمن، آن را کودتا علیه توافقنامه ریاض و مشروعیت قانون اساسی است.
در این بیانیه آمده است که «اداره محلی استان أبین اعلامیه شورای انتقالی جنوب را رد و تأکید می‌کند که صدور چنین اعلامیه‌هایی از سوی هیچ طرفی جایز نیست و تنها رئیس‌جمهور اختیار صدور چنین اعلامیه‌هایی را دارد».
طبق گزارش وبگاه «المشهد الیمنی»، اداره محلی و کمیته امنیتی استان المهره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اعلامیه شورای انتقالی جنوب کودتای روشن و صریح علیه دولت مشروع و توافقنامه ریاض است».
در این بیانیه از همه اقشار جامعه المهره اعم از قبایل، احزاب و سازمان‌ها خواسته شده است تا بر مواضع قبلی خود مبنی بر پایبندی به دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» و عدم کوتاهی در اصول وحدت یمن پایبند بوده و با کشاندن استان‌های جنوبی به باتلاق خشونت و ویرانی مخالفت کنند.
اداره محلی استان سقطری نیز مخالفت خود را با اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوبی اعلام و آن را کودتا علیه توافقنامه ریاض برشمرد.
کمیته امنیتی استان شبوه در جنوب شرقی یمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام شورای انتقالی جنوبی کودتا علیه دولت هادی است.
این کمیته تأکید کرد که تمامی یگان‌های ارتش و امنیت شورای انتقالی جنوبی و اعلامیه آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

واکنش انصارالله
اعلام خودمختاری نیروهای تحت تسلط امارات در جنوب یمن با واکنش رئیس کمیته عالی انقلاب یمن روبرو شد.
«محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن وعضو ارشد جنبش انصارالله یمن به اعلام حکومت خودگردان در جنوب یمن توسط عناصر شورای انتقالی تحت تسلط امارات واکنش نشان داد.
وی در توییتر خود خطاب به دولت مستعفی نوشت: چه کسی توافق ریاض را نقض می‌کند؟ به سمت ضعیف‌ترین نروید تا آن را تمرد و شورش توصیف کنید. یا اگر همانطور که ادعا می‌کنید جنوب یمن را دوست دارید علیه آن اعلام طوفان جدیدی (جنگ جدید) نکنید. اکنون توافق ریاض را اجرایی کنید تا گفته ما درباره آن درست از آب درنیاید.
وی در پایان از عبارت «توافق توخالی» برای توافق ریاض استفاده کرد و به نحوی آن را به سخره گرفت.
محمد علی الحوثی در دسامبر 2019 درباره توافق ریاض از همین واژه استفاده کرده بود و در توییتر خود نوشته بود: توافق ریاض را اجرایی کنید تا به آن توافق توخالی گفته نشود؛ مگر نمی‌گویید این یک دستاورد است؟
وی امروز (یکشنبه) در توییت دیگری به نقض مکرر آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی هم پرداخت و در توییتر خود نوشت: بر اساس اطلاعات اولیه از زمانی که ائتلاف آمریکایی-بریتانیایی-سعودی و اماراتی و متحدان آنها از تمدید آنچه آتش‌بس می‌نامند، خبر داده‌اند تا ساعت شش غروب 30 حمله هوایی انجام شده است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یمن تحولات اعلام خودمختاری شورای انتقالی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن معاون شورای انتقالی جنوب شورای انتقالی جنوب یمن اعلام حالت فوق العاده اعلام خودمختاری دولت مستعفی یمن علیه دولت مستعفی تحت حمایت امارات مناطق جنوبی استان های جنوب واکنش نشان توافق ریاض اعلام کردند جنوب یمن جنوب یمن منصور هادی اداره محلی کودتا علیه بانک مرکزی شهر عدن شبه نظامی بیانیه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور

تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از ۱۵ سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

برخورد با فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی وغیرمجاز به عنوان پاکبان

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی و غیرمجاز به عنوان پاکبان در سطح شهر جرم محسوب می شود.

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در 10 استان کاری اشتباه است. هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

شایعات در مورد بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور صحت ندارد 

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار داشت: شایعاتی که پیرامون بارش‌های شدید اخیر مناطق جنوبی و شرقی کشور در فضای مجازی و در بین مردم می‌شنویم، مبنای علمی ندارد و بیشتر شبه علم هستند. رصد منابع خارجی و داخلی در خصوص بارش‌ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس حاکی است که اکثر محققین و متخصصین آب و هوا این بارش‌ها را ناشی از مساله تغییر اقلیم می‌دانند. همچنین کشور امارات هم به طور رسمی اعلام کرده است که هیچ‌گونه عملیات بارورسازی در زمان این بارش‌ها انجام نداده است.

سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال تدوین می‌شود

سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، همزمان با سالروز ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی از تدوین سند ملی مبارزه با فساد که بیش از 15 سال است به تعویق افتاده بود، خبر داد و گفت: این سند با تعامل و همکاری 20 نهاد متولی در این حوزه در دست تهیه است و نسخه نهایی آن تا شهریور امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌ها غرب کشور را تا پایان هفته درگیر خواهد کرد
  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • انصارالله: به هر تجاوزی از خاک مبدا پاسخ می‌دهیم
  • بارش شدید باران در عربستان+فیلم/ هشدار قرمز صادر شد
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور