Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:45:19 GMT

هوای مشهد در سال ۹۸ آلوده‌تر از ۹۷ بوده است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۷۹۰۳

هوای مشهد در سال ۹۸ آلوده‌تر از ۹۷ بوده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص کیفیت هوای مشهد در سال گذشته گفت: درست است که سال گذشته به نسبت سال ۹۷ وضعیت بدتری داشته‌ایم، اما ثمرات اقدامات صورت گرفته در سال گذشته را در سال ۹۹ خواهیم دید.

محمد عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان آلودگی آلاینده‌های مختلف، اظهار کرد: بر اساس پایش‌های صورت گرفته در سال گذشته، ۳۶ درصد آلودگی‌های محیط زیست مربوط به پسماند و خاک، ۲۸ درصد مربوط به هوا و ۳۶ درصد مربوط به آلودگی‌ آب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع متعددی از جمله واحدهای صنعتی، کشاورزی، خدماتی، معدنی و... در این آلاینده‌ها سهیم بوده‌اند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی‌های محیط زیست خاطرنشان کرد: کسانی که آلاینده ایجاد می‌کنند باید در این زمینه برنامه داشته باشند. در زمینه آلودگی هوا ارگان‌هایی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت، آموزش‌وپرورش، صداوسیما، رسانه و... مکلف به انجام وظایف خود شده‌اند. اقدامات خوبی از جمله به انتها رسیدن سیاهه انتشار آلودگی هوا در شهر مشهد در سال ۹۸ صورت گرفت. در این سیاهه سهم و میزان منابع آلاینده مانند فرودگاه‌، پایانه‌ها، خودروها، نیروگاه‌ها و... در آلودگی هوا مشخص شده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: طی پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۹۸ از سوی اداره کل محیط زیست استان، دادگستری و استانداری، سوخت نیروگاه‌ طوس از مازوت به گاز تغییر پیدا کرد که یکی از ثمرات مهم اداره کل محیط زیست استان به شمار می‌شود. یکی از اولویت‌های برنامه سال جاری نیز این است که نیروگاه‌هایی که گازوییل مصرف می‌کنند به سمت مصرف ۱۰۰ درصدی گاز بروند. همچنین طرح L.E.Z برای نخستین‌بار در کشور در تمام سطح مشهد اجرا خواهد شد. این طرح تا کنون فقط در برخی از مناطق تهران پیاده شده است. طرح L.E.Z در سال گذشته آغاز شد، اما به دلیل ازدحام در صف‌های مراکز معاینه فنی به اواخر بهمن موکول و سپس به دلیل شیوع ویروس کرونا به اردیبهشت ماه سال جاری منتقل شد. در سال ۹۹ خودرویی نخواهد بود که بدون معاینه فنی در مشهد حرکت کند.

عرفانی افزود: در سال گذشته پایش‌های مستمر از مراکز معاینه فنی صورت می‌گرفت و برای نخستین‌بار دو مرکز معاینه فنی در مشهد نیز دادگاهی شدند. امیدوارم در سال ۹۹ موضوع ماده ۱۷ قانون هوای پاک اجرایی شود. نظارت بر موتورخانه‌های مراکز تجاری، اداری، صنعتی و اعم از مجتمع‌های بزرگ که باید توسط شرکت‌های ذی‌صلاح سازمان استاندارد شکل گیرد. در صورت گزارش سازمان استاندارد، از کسانی که از اقدامات در نظر گرفته شده ممانعت کرده‌ باشند، شکایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: افتتاح فاز سه خط دو قطار شهری نیز از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در سال ۹۸ بود. حمل‌ونقل یکی از منابع آلودگی بسیار تاثیرگذار است. باید مردم را به سمت حمل‌ونقل عمومی به ویژه حمل‌ونقل سبز سوق دهیم. حمل‌ونقل سبز شامل وسایلی مانند قطارشهری، موتور برقی و یا دوچرخه که آلودگی ندارد، می‌شود. همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. نوسازی ناوگان همیشه در دستور کار قرار داشته، اما هیچ‌وقت با قدرت پیگیری نشده است. البته انتظارمان این است که حمل‌ونقل سبز باید در اولویت قرار بگیرد؛ چرا که هرچه به تعداد ناوگان هرچند نو بیفزاییم، در سال‌های آتی مجددا کهنه و فرسوده خواهند شد.

هوای مشهد در سال ۹۸ آلوده‌تر از ۹۷ بوده است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص مقایسه وضعیت کیفیت هوا در روزهای سال ۹۸ و ۹۷ عنوان کرد: تعداد روزهای پاک در سال گذشته ۴۰ روز و برای سال ۹۷، ۴۵ روز بوده است. در سال ۹۸، تعداد روزهای سالم (قابل قبول) ۲۶۶ روز ثبت شده، در حالی که این آمار برای سال ۹۷، ۲۷۵ روز گزارش شده است. در سال گذشته ۵۷ روز و در سال ۹۷، ۴۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. همچنین در سال گذشته ۲ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها داشته‌ایم در حالی که در سال ۹۷، سه روز ثبت شده است. درست است که سال گذشته به نسبت سال ۹۷ وضعیت بدتری داشته‌ایم، اما ثمرات اقدامات صورت گرفته در سال گذشته را در سال ۹۹ خواهیم دید.

عرفانی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پایش‌های شبانه بود. پایش‌های شبانه در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۲ درصدی داشته است. تعداد مراجعه به واحدهای آلوده از ۴۹۰ به ۵۵۳ مورد رسید. اکیپ‌های نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی شب‎‌ها و روزهای تعطیل نیز در نقاط مختلف مشهد و محورهای گوناگون فعالیت دارند. اگر شب هنگام و یا حتی روزهای تعطیل فاضلابی در محیط تخلیه و یا دودی متصاعد شود، با آن‌ها برخورد می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صورت گرفته در سال سال گذشته مشهد در سال معاینه فنی داشته ایم سال ۹۸ سال ۹۹ حمل ونقل سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۷۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شش شهر خوزستان در وضعیت آلوده قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، وضعیت هوا امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ منتهی به ساعت ۱۲:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری ۱۳۹، حفاری ۱۱۷و نیوساید ۱۲۷ و پادادشهر ۱۰۶ و شهرهای اندیمشک ۱۰۶، حمیدیه ۱۰۱، دزفول ۱۱۶، ماهشهر ۱۲۷ و هندیجان ۱۲۷ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت آلوده برای گروه‌های قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

به گزارش ایمنا، کارگروه آلودگی هوای استان مدارس تمامی مقاطع در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه را در روز گذشته و را به صورت غیرحضوری اعلام کرد و امروز نیز مدارس تایم صبح شهرهای اهواز باوی کارون خرمشهر آبادان و شادگان تعطیل شدند.

کد خبر 749345

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد