Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@00:28:02 GMT

گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی اصفهان

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۸۲۵۲

گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی اصفهان

ایسنا/اصفهان مسئول امور موزۀ حمام رهنان از تدوین کتاب «تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی اصفهان» خبر داد و گفت: در این پروژه علاوه بر تاریخ شفاهی هیأت‌ها، تاریخ بزرگان، خیرین، شهدای محلات و تاریخچۀ محلۀ آنان را نیز از بُعد تاریخ نگاری محلی گردآوری کرده‌ایم.

محمد معماریان با بیان اینکه تاریخ شفاهی، علمی است که چند دهه اخیر در دنیا باب شده و اطلاعات موجود در خاطرِ افراد حاضر در آن عصر را به ثبت می‌رساند، گفت: تاکنون سه مرحله از پروژۀ ثبت تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی اصفهان انجام شده و در این پروژه، تاریخ شفاهی ۱۴ هیأت‌ مذهبی در مناطق ۱ و ۳ که مهمترین بخش‌های مذهبی شهر اصفهان به شمار می‌روند جمع آوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ما در این پروژه تلاش کردیم سابقۀ هیأت‌های مذهبی را که در دوره پهلوی و از دهه ۲۰ به بعد در اصفهان تشکیل شده‌اند و اسناد و مدارکی که قابل دسترسی‌ بوده جمع آوری کنیم.

مسئول امور موزه حمام رهنان ادامه داد: در این پروژه کوشیده شده هیأت‌های مذهبی به ترتیب شاخص‌هایی مانند سابقه تأسیس، اهمیت و عملکرد مهم هیأت در طول سال‌های گذشته تا به امروز انتخاب و اولویت بندی شوند. این کار توسط یک تیم پژوهشی ماهر و معتبر با مدیریت دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی انجام و گزینه‌ها و افراد شاخص هر هیأت که گذشته آن هیأت را به وضوح به یاد داشتند، انتخاب شدند.

معماریان با بیان اینکه تقریبا از هر هیأت حدود ۱۰ نفر انتخاب شدند، گفت: روند کار به این صورت بود که با این افراد در مکان هیأت مصاحبه‌هایی انجام شد، تمام اطلاعات آن‌ها از زمان تأسیس هیأت تاکنون استخراج و تمام مصاحبه‌ها به صورت مستند و تصویری با کیفیتی بسیار خوب ضبط شد. پیاده سازی مصاحبه‌ها نیز انجام شده و در حال تدوین کتاب «تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی» هستیم که به یاری خدا با تکمیل مراحل بعدی پروژه می‌توانیم کتاب جامعی در این باره ارائه دهیم.

مسئول امور موزه حمام رهنان با بیان اینکه این پروژه در ایران بی‌سابقه بوده، یادآور شد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تاکنون هیچ شهری بر روی موضوع تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی کار نکرده و باید گفت اصفهان در این زمینه پیشرو بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، وی افزود: پیش از انجام این پروژه بر روی طرح تاریخ شفاهی بازار اصفهان کار شد که پروژه‌ای منحصر بفرد بود و  حدود ۲ سال پیش توسط موزه عصارخانه شاهی رونمایی شد. پروژه تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی هم کاری است در مسیر پروژه تاریخ شفاهی اصفهان که بر روی بُعد مذهبی این شهر تمرکز دارد.

معماریان خاطر نشان کرد: پروژه تاریخ شفاهی هیأت‌های مذهبی اصفهان به موضوعاتی چون پیشینه آن‌ها در زمان قبل از انقلاب، فعالیت‌های سیاسی و انقلابی هیأت‌ها، حضور آن‌ها در ۸ سال دفاع مقدس و تقدیم شهدای خود به انقلاب نیز پرداخته است.

مسئول امور موزه حمام رهنان با بیان اینکه این مجموعه، برای پژوهشگرانی که در حوزه تاریخ شهری و محلی فعالیت می کنند بسیار مفید است، گفت: ما در این پروژه علاوه بر تاریخ شفاهی هیأت‌ها، تاریخ شفاهی محله‌های اصفهان را نیز آورده‌ایم چراکه هیأت‌ها به نوعی به محلات وابسته بودند و فعالیت‌های خود را در محلات شکل می‌دادند؛ از این رو تلاش کردیم نه تنها تاریخ شفاهی هیأت، بلکه تاریخ بزرگان، خیرین و شهدای آن محلات و تاریخچۀ محله را از بُعد تاریخ نگاری محلی گردآوری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تاریخ شفاهی هیات مذهبی مسئول امور حمام رهنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه قطار شهری اصفهان-نجف‌آباد آماده کلنگ‌زنی است

در جلسه مشترک بین نمایندگان و مسئولان خمینی‌شهر و نجف‌آباد اعلام شد پروژه قطار شهری اصفهان به نجف‌آباد منتظر کلنگ‌زنی است و اسناد مناقصه این پروژه برای انتخاب پیمانکار نیز در حال آماده‌سازی است.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رو گذشته جلسه مشترکی با نماینده، فرماندار و شهردار شهرستان‌های خمینی شهر و نجف آباد در خصوص راه اندازی ریل باس یا قطار شهری مشترک برگزار شد.

وی افزود: این قطار شهری قرار است از خیابان آتشگاه آغاز و به نجف آباد منتهی شود و در مسیر خود از چند ایستگاه نیز در خمینی شهر عبور کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این پروژه کار دامنه داری است که باید به مرحله اجرایی رسانده شود و تصمیم مؤثری برای حمل و نقل و تسهیل رفت و شد مردم بین شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر و نجف آباد خواهد بود.

اسناد مناقصه پروژه ریل باس اصفهان-نجف آباد در حال آماده سازی است

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون نیز در این خصوص اظهار کرد: پروژه ریل باس اصفهان - نجف آباد پروژه‌ای بسیار بزرگ در حوزه سیاسی شهرستان نجف آباد است که آماده کلنگ زنی آن هستیم.

وی تاکید کرد: اسناد مناقصه این پروژه برای انتخاب پیمانکار در حال آماده سازی است و در حوزه سیاسی شهرستان خمینی شهر نیز درباره مسافت بین ایستگاه‌های ریل باس و مسیر آن تصمیم‌گیری شده است.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی مرحله نهایی پروژه را تصمیم‌گیری در حوزه سیاسی اصفهان اعلام کرد و گفت: ۱۸ کیلومتر از ۲۷ کیلومتر پروژه ریل باس اصفهان - نجف آباد در شهرستان‌های خمینی شهر و نجف آباد قرار دارد که به زودی آن را کلنگ زنی خواهیم کرد.

کد خبر 751542

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • تقدیر از قهرمان تاریخ‌ساز یخ‌نوردی جهان
  • شهرک حمل و نقل خمینی شهر راه اندازی می شود
  • اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای احداث باغ مشاهیر در اصفهان
  • باور‌ها و اعتقادات، روح اقتصاد یا بستر توسعه
  • پروژه قطار شهری اصفهان-نجف‌آباد آماده کلنگ‌زنی است
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • ۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود
  • کارت هوشمند«نسک»؛ گامی برای ورود حجاج به مشاعر مقدسه
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی