Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:47:25 GMT

خراسان شمالی و آغاز حرکت جهادی در تولید اقلام بهداشتی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۸۶۷۲

خراسان شمالی و آغاز حرکت جهادی در تولید اقلام بهداشتی

سالی که آغاز شد، با جهاد و تلاش برای پاسخ به نیاز مردم، همراه بود، حرکتی که در عمل، گوشه ای از تحقق شعار سال را به نمایش گذاشت.  

با شیوع کرونا، نیاز به اقلام بهداشتی سبب شد تا مردم در تامین این محصولات به شدت دچار مشکل شوند، اما طولی نکشید، که در اقدام بسیجی، همه پای کار آمدند، از کارخانه ها و کارگاه های پوشاک گرفته تا تعاونی های تولید مواد شوینده، همه دست به دست هم دادند تا بحران مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، برخی از واحدهای صنعتی خراسان شمالی که بیش از ۱۰ سال غیرفعال مانده و حتی تجهیزات مستهلک شده بود، دوباره احیا شد و جان گرفت، برخی واحدها که به تولید عرقیجات مشغول بودند، خط تولید را به مواد ضدعفونی کننده تغییر دادند، کارگاه های پوشاک، وارد عرصه شده و تولید ماسک و گان مورد نیاز را پیشه کردند.

با شیوع کرونا، نیاز به اقلام بهداشتی سبب شد تا مردم در تامین این محصولات به شدت دچار مشکل شوند، اما طولی نکشید، که در اقدام بسیجی، همه پای کار آمدند، از کارخانه ها و کارگاه های پوشاک گرفته تا تعاونی های تولید مواد شوینده

مسوولان هم به گونه دیگر، همراهی ها را بیشتر کردند، کمک کردند تا مشکلات پیش پای تولید، زودتر برداشته شود.  این همان چیزی است جهش تولید، در عمل به آن نیازمند است.

حرکت هایی که منسجم پیش رفت تا تغییر خط تولید سرعت گیرد، افزایش ظرفیت تولید اقلام بهداشتی محقق شود و اکنون خراسان شمالی پتانسیل های لازم برای صادرات این اقلام دارد.

هر چند شیوع کرونا سبب شد تا برخی اقلام بهداشتی در بازار کمیاب شود اما در فروردین ماه و با افزایش ظرفیت تولید این اقلام، مشکلات این حوزه فروکش کرده است.

امید می رود این حرکت ها، الگویی باشد که در طول سال که نامش به جهش تولید گرده خورده، مورد توجه باشد.

افزایش تولید در تعاونی ها

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: با شیوع کرونا، نیاز به اقلام بهداشتی در جامعه بیشتر شده است و در این زمینه، برخی شرکت های تعاونی در استان، خطوط تولید پوشاک را به تولید ماسک تغییر داده اند.

سعید ملایی افزود: اکنون ۹ شرکت تعاونی در استان به تولید ماسک و مواد شوینده و بهداشتی اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: روزانه حدود ۶ هزار ماسک و ۷۰۰ عدد گان در تعاونی های استان تولید می شود.

ملایی گفت: شرکت تعاونی شیروان شیمی با تولید ۱۶ هزار لیتر مواد شوینده در روز، شرکت تعاونی پاک شیمی اترک هم با تولید روزانه ۲۰ هزار لیتر مواد شوینده و ضدعفونی کننده به کمک رفع نیازهای مردم آمده اند.

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در این شرکت ها، حدود ۲۵۰ نفر به تولید اشتغال دارند.

کرونا، تهدیدهایی که فرصت شد

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی هم با بیان اینکه تهدیدهای کرونا به فرصت تبدیل شده است گفت: شمار زیادی از واحدهای تولیدی استان، در روزهای کرونایی، خط تولید را تغییر داده و فرصت جدیدی برای تولید و اشتغال فراهم کردند، البته این امر، بستر برای  بازار و صادرات را هم ایجاد کرده است.

امید حیدریان اظهار داشت: در آینده، با بازگشایی مرزهای صادراتی و آغاز مراودات تجاری، خراسان شمالی می تواند یکی از صادرکننده های اقلام بهداشتی باشد.

با بازگشایی مرزهای صادراتی و آغاز مراودات تجاری، خراسان شمالی می تواند یکی از صادرکننده های اقلام بهداشتی باشد

وی افزود: اقلام بهداشتی تولیدی در استان از جمله ماسک، دستکش فریزری و یا مایع ضدعفونی کننده دست، کیفیت خوبی داشته و قابل عرضه به بازارهای صادراتی است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نیاز استان تامین شود، که البته تاحد زیادی این امر محقق شده، توان صادرات در استان وجود دارد.

حیدریان تصریح کرد: اکنون به علت کرونا، مرزها بسته است، اما پتانسیل صادراتی خوبی در استان برای عرضه محصولات بهداشتی ایجاد شده است.

وی گفت: برخی واحدها پس از سال ها توقف فعالیت نظیر واحد الکل آساک در شهرستان فاروج احیا شده، برخی واحدهای صنایع غذایی، خط تولید را به الکل تغییر داده و برخی هم با تغییر کاربری ماشین آلات، برای دستکش اقدام کرده اند.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: به عنوان نمونه یک واحد تولیدی پلاستیک با تغییر کاربری،   روزانه هزار بسته ۱۰۰ عددی دستکش تولید می کند.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به موانع پیش رو تولید در سال جهش تولید اشاره و تاکید کرد: تحقق شعار سال و افزایش و جهش در تولید، نیاز به هم افزایی و همکاری تمام دستگاه ها دارد تا کارها به خوبی پیش برود.

حیدریان اظهار داشت: یکی از بدترین قانون ها در این سال ها وضع شده، قانون مالیات بر ارزش افزوده است،  دوگانگی در دریافت مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان مشکل بزرگ تولیدکنندگان، گریبان گیر ما است.

یکی از بدترین قانون ها در این سال ها وضع شده، قانون مالیات بر ارزش افزوده است

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده از همه تولیدکنندگان به طور یکسان دریافت نمی شود و برخی تولیدکنندگان که به صورت زیر زمینی فعالیت دارند و محصول خود را در بازار عرضه می کنند به راحتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فرار می کنند.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی اظهار داشت: در اجرای درست قانون دریافت مالیات، مصرف کننده نهایی باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند اما در شرایط کنون، مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده دریافت می شود، بدون اینکه فروش برای تولیدکننده محقق شده باشد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم با اشاره به تغییر خط تولید واحدهای صنعتی در روزهای کرونایی گفت: واحد پلاستیک در بجنورد، ماشین آلات را برای تغییرخط تولید، به تهران فرستاد و برای تولید روزانه ۱۲۰ هزار جفت دستکش فریزی اقدام کرده است.

علی اصغر رضازاده اظهار داشت: شرکت بی بافت اترک در شهرک صنعتی بیدک که کیف پارچه ای تولید می کرد، با  تغییر خط تولید، برای تولید روزانه ۲۰ هزار ماسک فعال شده است.

وی درباره تولید مواد ضدعفونی کننده در استان گفت: چند واحد تولیدکننده مواد شوینده، خط تولید را تغییر داده و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز بازار را تولید می کنند.  

وی افزود: کارخانه الکل آساک در فاروج، که از ۱۵ سال قبل، فعالیت نداشت، تجهیزات و دستگاه ها دچار فرسودگی شده بود، با حمایت های مسوولان، در ۲۰ روز بازسازی شد و به چرخه تولید برگشت، اما هنوز با ظرفیت کامل فعالیت ندارد.

وی افزود: ظرفیت این کارخانه تولید روزانه سه هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده است و ماده اولیه این کارخانه، آرد گندم است که با پیگیری انجام شده، تامین می شود.

رضازاده خاطرنشان کرد: واحد پاک شیمی شیروان هم که تولید کننده مواد شوینده بود، خط تولید را به مواد ضدعفونی کننده، تغییر داده است.

وی افزود: زیرساخت ها برای تولید مواد ضدعفونی کننده موجود بود و اکنون قرار است ماشین آلات، تامین شود، برج تقطیر در حال حمل به شیروان است  و بر اساس برنامه ریزی ها، در یکی دو ماه دیگر، تولید در این واحد، آغاز می شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ماده اولیه این واحد صنعتی، ملاس چغندر قند است.

باید مشکلات تولید شناسایی شود 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این باره گفت: یکی از نیازمندی ها برای تحقق جهش تولید، این است که شرایط تولید در وضعیت مناسب، بررسی و احصا شود، اگر می خواهیم جهش در میزان تولید ایجاد شود، باید واحدهای تولیدی که اکنون با ظرفیت اسمی کامل فعالیت دارند، که البته شمارشان کم است، حمایت کنیم تا وضعیت حفظ شود، و واحدهایی که با ظرفیت ناقص فعالیت دارند هم مورد حمایت قرار گیرند تا به ظرفیت بالاتر برسند.

حسن نوری اظهار داشت: باید مشکلات واحدهای تولیدی، شنیده شود و مورد بررسی قرار گیرد البته تنوع تولید در صنایع هم باید مورد توجه باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: میزان خطا برای توسعه فعالیت و سرمایه گذاری، در واحدهایی که با ظرفیت بالاتر کار می کنند، بسیار کمتر است بنابراین باید در حمایت ها، مورد توجه قرار گیرند.  

وی درباره وضعیت فضای کسب و کار در استان تاثیر آن در جهش تولید اظهار داشت: البته فضای کسب و کار در استان و کشور، خیلی مناسب نیست اما به نظر می رسد، این امر، نمی تواند یک مشکل اساسی در جهش تولید باشد.

نیاز است تا آموزش ها و توانمندسازی نیروی انسانی، برای رونق تولید، مستمر باشد، هر دستگاه اجرایی، باید برای ارتقای مهارت مخاطبان و جامعه هدف خود، برنامه ریزی داشته باشد

نوری با بیان اینکه یکی دیگر از نیازمندی ها برای جهش تولید، ارتقای مهارت فنی و تخصصی نیروی انسانی است تا منجر به ایجاد بازار کار واقعی شود تصریح کرد: نیاز است تا آموزش ها و توانمندسازی نیروی انسانی، برای رونق تولید، مستمر باشد، هر دستگاه اجرایی، باید برای ارتقای مهارت مخاطبان و جامعه هدف خود، برنامه ریزی داشته باشد تا نیروی انسانی به دانش روز مجهز شده و آموزش ها را فرا گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: باید موانع کار و فعالیت برای کارآفرینان و افراد خلاق و نوآور، برداشته شود، این موانع شامل مشکلات تسهیلات، بیمه ای و بروکراسی اداری است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

برچسب‌ها ویروس کرونا رونق تولید جهش تولید خراسان شمالی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا و تغییر خط تولید سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا رونق تولید جهش تولید خراسان شمالی بهداشت و سلامت ویروس کرونا رونق تولید جهش تولید خراسان شمالی بهداشت و سلامت کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی مالیات بر ارزش افزوده مواد ضدعفونی کننده تغییر خط تولید اقلام بهداشتی نیروی انسانی تولید روزانه مواد شوینده خط تولید تولید مواد تغییر داده برای تولید شیوع کرونا جهش تولید تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته تا کنون به بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات جدید، مجهز شده اند، گفت: در این مدت ۷۰ تخت ویژه آی سی یو با تجهیزات کامل، ۲۲ دستگاه آزمایشگاهی پیشرفته، ۳۱ دستگاه شاخص تشخیصی از جمله سه دستگاه ام ار آی برای قاین، فردوس و طبس، ۵۶۴ تخت بیمارستانی، دستگاه سی تی اسکن آنژیو (برای مرکز فوق تخصص قلب بیرجند) و یک دستگاه سی تی اسکن دیگر برای بیماران سرطانی و قلب و عروق با کمک دولت تأمین شده است.

او افزود: در دولت سیزدهم همچنین ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی تکمیل شده و علاوه بر طرح‌های توسعه بیمارستان‌های بشرویه، درمیان و سرایان، برای قاین، نهبندان، زیرکوه و طبس هم طرح فعال است.

موسوی میرزایی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۱ دستیار تخصصی پزشک در هشت رشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشغول به تحصیلند اظهار کرد: هم اکنون ۶۵ کد رشته در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعال است و علاوه بر آن ۲۱۱ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم در رشته‌های مختلف از جمله مغز و اعصاب، جراحی اعصاب، بیماری‌های داخلی، قلب، رادیولوژی و جراحی عمومی در حال تحصیلند تا به جمع جامعه‌ پزشکی بپیوندند.

بیشتر بخوانید

 بیش از هزار نفر از خدمات بانک امانات هلال احمر بهره‌مند شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ۴۳ مرکز سلامت شهری، ۶۱ مرکز سلامت روستایی، ۷۱ پایگاه بهداشتی، ۳۲۶ خانه بهداشت، ۸۵ پایگاه اورژانس جاده‌ای و ۲ پایگاه امداد هوایی در خراسان جنوبی خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند.

او گفت: افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش خصوصی و دولتی مهمترین هدفگذاری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که هم اکنون حدود ۹ هزار پرسنل دانشگاه، برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تولید ۳.۶ میلیون نهال در خراسان شمالی طی سال جاری
  • رفع موانع تولید در راستای تحقق شعارسال
  • جهش صنعت تولید برق در خراسان شمالی
  • جمع آوری ۱۰ هزار تن اقلام بهداشتی و درمانی برای مردم غزه
  • فیلم/ حجاج این اقلام را به فرودگاه نبرند
  • ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی رایگان به بانوان آسیب پذیر در زاهدان
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی در لاران