Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت دو روز از ماه مبارک رمضان، برگزاری رزمایش کمک مومنانه در کشور کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد همچنان باید شاهد همدلی میان مردم، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی برای توزیع بسته‌های معیشتی در بین نیازمندان و محرومان و افرادی که از شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیدند، باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از گذشت دو روز از ماه مبارک رمضان، برگزاری رزمایش کمک مومنانه در کشور کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد همچنان باید شاهد همدلی میان مردم، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی برای توزیع بسته‌های معیشتی در بین نیازمندان و محرومان و افرادی که از شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیدند، باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزمایش کمک مومنانه در هفته گذشته و در بسیاری از استان‌های کشور آغاز شد و امروز هم استان‌های لرستان، فارس، مرکزی و بوشهر به این رزمایش پیوستند؛ با این‌حال ادامه رزمایش کمک مومنانه و همدلی با نیازمندان در بسیاری دیگر از استان‌های کشور همچنان ادامه دارد.

 

لرستان

مردم لرستان در صدر کمک رسانی رزمایش کمک مومنانه هستند

سیدموسی خادمی ظهر امروز در مراسم آغاز رزمایش مرحله اول کمک مومنانه، گفت: از همه افرادی که در بستر سازی، تسهیل گری، سازماندهی و جمع آوری کمک های معیشتی فعالیت داشته اند و از مجموعه بزرگ غیرتمند سپاه استان و همچنین فرمانده سپاه استان که دلسوزانه از روی روز اول پای کار بودند و مردم را از سردرگمی در جمع آوری کمکهای مومنانه نجات داده‌اند قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: اگر امروز ما در کشور وضعیتی بهتر از سایر کشورها در مقابله با بیماری کرونا داریم بخشی از آن ناشی از تلاش های مسئولین کشور می باشد و عمده این موفقیت ناشی از حضور مردم در این مبارزه است که با روحیه بالا و حس نوع دوستی، تاب آوری اجتماعی، اقتصادی و توکل بر خداوند باعث شدند، موفق تر از دیگران باشیم.

استاندار لرستان بیان کرد: مردم نشان دادند در شرایط سخت به خوبی به کمک همدیگر می آیند و در ایامی که همه تحت فشار مالی و اقتصادی بودند کمک مومنانه از طرف مردم صورت گرفت که جهان را از بزرگی این ملت حیرت زده کرده است.

به گفته خادمی مردم در همه شرایط سخت ثابت کرده‌اند که از زندگی خود می گذرند و زندگی افراد نیازمند را نجات می دهند و تفاوت عمده کشور ما با سایر کشورها در داشتن مردم غیرتمند می باشد.

وی با اشاره به کمک مردم لرستان در رزمایش مومنانه، گفت: مردم استان هم در رزمایش کمک مومنانه در صدر کمک رسانی در کشور قرار دارند و همیشه پای کار بوده اند و لرستانی ها در این شرایط نسبت به بقیه استان‌ها جلوتر می باشند که خوشبختانه توانسته ایم در این شرایط خیلی خوب عمل کنیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: کمک های مردم در این رزمایش خیلی بیشتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت و باید این را قدر بدانیم و از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)و بنیاد مستضعفان که مبلغ قابل توجهی در این راستا کمک کردند تشکر کنیم و این رزمایش با فرماندهی سپاه استان و تشکیل ستاد مشارکت‌های مردمی و شناسایی افراد و ثبت آنها در بانک اطلاعاتی دیگر مشکلی در توزیع بسته های معیشتی در بین نیازمندان نخواهیم داشت.

۱۲۰۰ بسته مواد غذایی بین نیازمندان بروجرد توزیع شد

غلامرضا شجاعی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در ندای لبیک به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، اقداماتی برای کمک مومنانه آغاز شد که با کمک بسیج و خیرین بسته هایی از مواد غذایی تهیه و امروز در بین نیازمندان توزیع می شود.

وی افزود: در همین راستا نیازمندانی که بر اثر کرونا دچار آسیب شده اند شناسایی شده و امروز بسته های مواد غذایی در بین آنها توزیع می شود.

سرهنگ شجاعی تصریح کرد: این رزمایش در دو مقطع تا پایان ماه رمضان اجرا می شود که مرحله اول آن امروز انجام شد و مرحله دوم نیز همزمان با ولادت امام حسن(ع) در نیمه ماه رمضان اجرا می شود.

معاون عملیات ناحیه مقاومت بسیج بروجرد عنوان کرد: امروز ۱۲۰۰ بسته مواد غذایی شامل برنج، گوشت، مرغ، رب گوجه، ماکارونی، روغن تهیه که ارزش هر بسته مواد غذایی ۳۰۰ هزار تومان بوده و در مجموع ۳۶۰ میلیون تومان برای این بسته ها هزینه شده است.

وی بیان کرد: این رزمایش با استفاده از ظرفیت بسیج و خیرین اجرا شده و هدف این است که اقشاری و افرادی که در اثر کرونا دچار آسیب شده اند بتوانیم با این رزمایش و بسته ها به آنها کمک کنیم.

۲۰ هزار بسته معیشتی در مرحله اول کمک مومنانه در لرستان توزیع می شود

،سردار مرتضی کشکولی  پیش از ظهر امروز درمراسم آغاز مرحله اول رزمایش کمک مومنانه، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: قرارگاه رزمایش کمک مومنانه در استان با ستاد ساماندهی و سازماندهی مشارکت‌های مردمی یکپارچه شدند که امروزه این کار خوب و یک رزمایش بسیار خوب، حاصل کار ستاد ساماندهی مشارکت‌های مردمی و یکپارچه سازی مدیریت ساماندهی مقابله با کرونا می باشد.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان ضمن تسلیت به خانواده‌های متوفیان کرونایی، گفت: از خانواده‌های مبتلایان به کرونا و خانواده هایی که مریض در بیمارستان ها دارند تا آخر این بیماری توسط ستاد ساماندهی مشارکت‌های مردمی پشتیبانی و آنها را حمایت خواهیم کرد و از خیرین و مردم نو دوست استان که از اول شروع بحران بیماری کرونا، حامی کادر درمان و مدیریت بحران بوده اند تشکر و قدردانی می کنم و از مردم درخواست داریم حمایت ها از بیماران کرونایی در استان ادامه دار باشد.

وی از شناسایی افراد در راستای رزمایش کمک مومنانه خبر داد و بیان کرد: برای اینکه آمار آسیب دیده از کرونا به خاطر دوباره کاری و موازی کاری پرهیز شود به روش محله ای محور توسط پایگاه های مقاومت بسیج در سطح استان با ثبت کد ملی و حضور در درب منازل شناسایی صورت گرفت و یک بانکی اطلاعاتی در این راستا به نام بانک سپاه تشکیل شد که بالای ۹۰ درصد ادغام دارد و از همه مردم درخواست می شود برای آنکه کمک آنها به شخصی که مستحق است برسد به بانک اطلاعاتی سپاه مراجعه و ثبت نام کند.

این مسئول یاد آور شد: قبل از رزمایش کمک مومنانه، سازمان بسیج حدود ۳۰ هزار و ۶۶۸ بسته معیشتی بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را بین خانواده‌های نیازمند توزیع کرده است که امروزه در قالب رزمایش کمک مومنانه در شهرستانهای استان این بسته های معیشتی که شامل ۱۰ کیلو برنج، دو و نیم کیلو گوشت، چهار کیلو مرغ، رب گوجه، ماکارونی، خرما و روغن می باشند، توزیع خواهند شد.

فرمانده سپاه لرستان گفت: بسته های معیشتی در رزمایش مرحله اول کمک مومنانه ۱۴ هزار بسته و ۶ هزار بسته هم توسط بسیج مستضعفان دریافت شد که جمعاً ۲۰ هزار بسته معیشتی معادل ۲۰ هزار خانواده در بین نیازمندان در سطح استان توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمک های مومنانه به افرادی که تحت حمایت هیچ ارگانی نیستند صورت خواهد گرفت، افزود: افرادی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی و غیره می باشند آن اداره بسته معیشتی خود را در این زمینه توزیع خواهد کرد.

وی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره)استان لرستان در این راستا ۴۵۰ وعده غذای گرم تا ۱۰ روز بین نیازمندان توزیع و ۹۱ هزار بسته معیشتی خود را به افرادی که تحت پوشش هستند توزیع می کند و بهزیستی استان هم بسته معیشتی خود را بین هزار و ۱۵۰ نفر به مددجویان خود توزیع خواهد کرد.

سردار کشکولی بیان کرد: در کل بالغ بر ۲۲۴ هزار و ۶۵۰ خانوار از ۵۰۷ هزار خانوار در استان یعنی ۴۴ درصد جامعه هدف توسط رزمایش کمک مومنانه پوشش داده خواهند شد و در خرم آباد از بسته های معیشتی و ریالی بالغ بر ۴۵۷۴ بسته در شهر که ۷۵ درصد آن به که کسبه ها و مابقی بین کارگران و دستفروشان توزیع خواهد شد.

وی افزود: به غیر از کمک بسته های معیشتی کمیته امداد استان بسته معیشتی بین ۱۱۲ هزار و ۱۵۰ خانوار یعنی ۲۲ درصد جمعیت استان توزیع و با کمک کمیته امداد ۴۴ درصد جمعیت استان پوشش داده می شوند.

فرمانده سپاه لرستان گفت: رزمایش مرحله اول کمک مومنانه که امروز شروع شده با هماهنگی همراهی دولتمردان، روحانیون، مسئولین و مردم صورت گرفته که انشالله یک آرامشی بر شهر و استان حاکم شود.

همه همت خود را در رسیدگی به مستمندان بکار بگیریم/ مدال افتخار کمک مومنانه از آن ملت است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی ظهر امروز در مراسم آغاز رزمایش کمک مومنانه در حسینیه ثارلله خرم آباد ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: ما باید با پیروی از حضرت علی علیه السلام در رسیدگی به محرومین و مستمندان همه همت خود را به کار بگیریم و نیازمندان واقعی نباید در بین مسلمانان و شیعیان بدون پاسخ بمانند.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ارزش و هویت ما به میزان خدمتی است که به مردم ارائه می دهیم، بیان کرد: در حقیقت ما خدمتگزار مردم هستیم و از همه گروه‌های جهادی، جوانان انقلابی و از همه اقشار مختلف مردم که پیدا و پنهان در خلوت و جلوت و در شب و روز افتخار آفریدند، این مدال از آن ملت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان اظهارداشت: ساماندهی در امر خیر و خداپسندانه رزمایش کمک مومنانه که توسط مقام معظم رهبری در نیمه شعبان صادر شد، از قرارگاه رزمایش مومنین و مواسات و ستاد مشارکت های مردمی که با برنامه‌ریزی و هماهنگی در شناسایی جامعه هدف و در رساندن بسته های معیشتی به‌صورت کرامت و کریمانه و محترمانه تشکر و قدر دانی می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: از مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دستگاه های اجرایی که در این راستا تلاش خود را نمودند تشکر و قدردانی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به آغاز مرحله اول رزمایش کمک‌مومنانه، گفت: امروز روز مبارک و به یاد ماندنی است که ان‌شاءالله بتوانیم با همکاری همه مردم این روزها را تکرار کنیم و از گروه‌های جهادی، خیرین و محسنین تقاضا داریم که به کمک‌های خودشان ادامه دهند و در این زمینه دست کسی برای کمک رسانی بسته نیست و همه می‌توانند با هماهنگی ستاد مشارکت‌های مردمی در این امر خیر حضور پیدا کنند تا ضریب اطمینان برای شناسایی افراد نیازمند بالا برود و بتوانیم جامعه هدف را پوشش دهیم.

 

فارس

آغاز رزمایش کمک مومنانه در سراسر استان فارس/ اهدای 25 هزار بسته معیشتی به اقشار محروم

آئین آغاز رزمایش مساوات، همدلی و کمک مومنانه با حضور سردار سید هاسم غیاثی فرمانده سپاه فجر، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مدیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس برگزار شد.

 

سردار غیاثی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: این ماه مبارک بهترین فرصت برای خودسازی معنوی و یاری رساندن به اقشار نیازمند و محروم جامعه است و برگزاری رزمایش کمک مومنانه نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه بسیجیان و گروه های جهادی فارس در جمع آوری و توزیع هدفمند کمک های مردمی فعالانه نقش آفرینی می کنند، خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ سری جهیزیه با مشارکت سپاه فجر، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس به زوج های جوان اهدا خواهد شد.

فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه نیروهای سپاه و بسیجیان از ابتدای شیوع بیماری کرونا در عرصه خدمت رسانی به مردم فعالانه حضور داشته اند، گفت: ۲۳۰۰ نفر از بسیجیان نیز طی بیست روز گذشته در فرآیند اهدای خون به بیماران نیازمند حضور داشته اند‌.

وی خاطرنشان کرد: در قالب برگزاری رزمایش کمک مومنانه 25 هزار بسته معیشتی در بین اقشار نیازمند استان فارس توزیع می شوند.

سردار غیاثی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور برای برخی اقشار آثار ناخوشایند اقتصادی و اجتماعی در بر داشته است، گفت: هم افزایی هدفمند ظرفیت های مردمی و سازمان ها در راستای جمع آوری حداکثری کمک ها و توزیع عادلانه بین اقشار آسیب پذیر یک مسئله بسیار با اهمیت است که با برگزاری هماهنگ رزمایش کمک مومنانه در سراسر استان فارس به این مهم دست خواهیم یافت.

 

کردستان

3 روز از حقوق خواهران کادر بسیج جامعه زنان به طرح «کمک مومنانه» اختصاص یافت

 این روزها شهر پر است از سوژه‌های «کار» و «تلاش» و «مهربانی» و «همدلی»، زن و مرد و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد، همه مشغول کارند و جنگ با کرونا، هر کس به طریقی...

اما شاید کار بانوان سخت‌تر از بقیه باشد آخر باید حواسشان هم به مدیریت خانه و زندگی باشد هم کمک به دیگران.

یکی از خواهران بسیجی در شهرستان سنندج که از ابتدای شیوع کرونا با راه اندازی کارگاه تولید ماسک پای کار بوده در گفتگو با خبرنگار کردتودی کلامش را به «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آغاز کرد و بعد از شکر خدا به خاطر توفیق حضور در این کار گفت: راستش، از روز سوم فروردین،  استان ما هم همانند سایر استانهای دیگر با کمبود ماسک مواجه بود پس تصمیم گرفتیم با خانم‌های بسیجی و علاقه‌مند به کمک، ماسک بدوزیم، چند وقت اخیر، هم صبح فعال بودیم هم بعدازظهر، اما حالا تک شیفت و تنها بعدازظهرها فعالیت می‌کنیم. خانم‌هایی که کاملا داوطلبانه در حال دوخت ماسک هستند، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ ماسک تولید می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر مساجد به خاطر کرونا فعالیت فرهنگی ندارند اما خواهران مسجد کافیه سنندج اینجا را خالی نگذاشتند و مثل دوران دفاع مقدس واحد پشتیبانی شکست کرونا فعال شد.

قبل از این بیماری کلاس‌های مهدویت، حلقه‌های صالحین، جشن و برنامه به مناسبت‌های مختلف داشتیم اما حالا که امکان برگزاری چنین برنامه‌هایی نیست، وظیفه دانستیم به نحو دیگری فعالیت کنیم، شاید خیلی‌ها می‌گویند «کاش در دوران دفاع مقدس بودیم و مثل شهدا کاری برای کشور می‌کردیم»، تاریخ دوباره تکرار شده و حالا باید در جبهه سلامت برای سرافرازی کشور و کمک به آن کار کنیم.

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل و رهایی از دام های شیطان است اما رمضان امسال متفاوت ترین ماه رمضان است چرا که برخی اعمال به دلیل شرایط کرونا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و عبادت ها به شکل دیگری برگزار می شود.

وی گفت: امسال برگزاری ماه رمضان برای بسیاری از مسلمانان سخت‌تر از معمول خواهد بود زیرا بخش مهمی از مراسم این ماه که مربوط به شرکت در مراسم جمعی دینی است با شیوع ویروس کرونا و گسترش بیماری کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار می گیرد لذا فعالیت های فرهنگی در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع این ویروس به صورت مجازی خواهد بود.

سرکانی خاطر نشان کرد: فعالیت فرهنگی در حوزه ها و پایگاه های مقاومت با محوریت معاصرسازی سبک زندگی فاطمی و جلسات خانوادگی به صورت روزانه تحت عنوان حلقه های مهر و با مشارکت همه ی اعضای خانواده برگزار می شود.

رئیس بسیج جامعه زنان کردستان با تاکید بر این که اولویت بسیج تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در همه زمینه ها است، ادامه داد: پویش - رزمایش کمک مومنانه یکی دیگر از کارهای فاخر بسیج است که پس از توصیه رهبر انقلاب در روز نیمه شعبان مبنی بر کمک به اقشاری که در این روزها با چالش اقتصادی مواجه شده اند، طراحی شد که در این پویش همه ملت ایران شرکت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه پویش رزمایش کمک مومنانه بسیج پس از توصیه رهبر انقلاب مبنی بر کمک به اقشاری که این روزها با چالش اقتصادی مواجه اند، طراحی شد، گفت: در این اقدام قصد داریم پس از شناسایی این افراد، در ماه مبارک رمضان کمک معیشتی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در اختیار آنها قرار دهیم.

 سرکانی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر کشور و با توجه به ماموریت ها و وظایفی که بسیج بر عهده دارد، بسیجیان از همان ابتدای شیوع پا به میدان جهاد گذاشته و خوشبختانه در همه عرصه های مورد نیاز و ضرورت حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: خواهران بسیجی در کنار برادران در عرصه جهاد سلامت، به منظور امداد و کمک رسانی و حتی به عنوان نیروی خدماتی در مراکز درمانی حضور پیدا کردند. ضمن اینکه با توجه به نیازی که کشور به مواد ضدعفونی، ماسک و تجهیزات بهداشتی داشت سریعا پایگاه ها، مساجد را به پایگاه های تولید تجهیزات و لوازمات مورد نیاز مقابله با ویروس کرونا تبدیل کردند.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان افزود: بسیجیان استان کردستان با حضور حماسی و جهادگرانه خود تلاش کردند در محله ها عزیزان مستمند و سالمند را شناسایی و اقلام مورد نیاز آنان را تهیه و با مراجعه به در منزل تحویل دادند. همچنین سعی کردند با شناسایی خیرین و جمع آوری کمک های مالی آنان، به خدمت رسانی به افراد مستمند بپردازند و سبدهای معیشتی مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهند.

سرکانی اظهار داشت:در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه، بعضی ازخواهران کادر بسیج جامعه زنان استان کردستان حقوق یک تا 3 روز کاری خود را برای کمک مومنانه اختصاص دادند.

وی گفت: شناسایی خیرین، تشکیل جلسه با فرماندهان پایگاه و فعال کردن پایگاه های خواهران و استفاده از ظرفیت افراد خیر و همچنین اطلاع رسانی از جمله اقداماتی بود که در راستای کمک مومنانه صورت گرفته است.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان همچنین به تعداد مهدکودک های بسیج جامعه زنان استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 32 مهد کودک و پیش دبستانی در استان کردستان تحت نظر بسیج جامعه زنان استان در حال فعالیت است که این روزها با شیوع ویروس کرونا تعدادی از نونهالان با اهداء ماسک و دستکش به کارگران شهرداری به نوعی خدمات خود را نیز نشان دادند.

سرکانی یادآورشد: اقدامات و تلاش های بسیج جامعه زنان کردستان برای مقابله با کرونا تا پایان این بیماری ادامه دارد و بانوان بسیجی در کنار مردم تا حد توان تلاش خواهند کرد.



مرکزی

توزیع کمکهای مومنانه طی دو مرحله در تفرش انجام می شود

سرهنگ پاسدار محسن صادقی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش در گفتگو با دیارآفتاب؛ گفت: در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص مواسات، همدلی و کمک مومنانه به دلیل شیوع و اپیدمی ویروس کرونا در سطح جامعه و متعاقب آن بیکار شدن و سختی معیشت برای بسیاری از افراد جامعه، جمع آوری کمکهای مومنانه در سطح شهرستان از سوی ناحیه مقاومت بسیج تفرش آغاز شده است.

صادقی اظهار کرد: ناحیه مقاومت بسیج تفرش در سالهای گذشته ۵ مرحله طرح کمک رسانی به اقشار ضعیف و نیازمند در قالب طرح «یا علی» با کمک خیرین در سطح شهرستان انجام داده است و امسال هم ششمین مرحله طرح را در راستای کمک های مومنانه در سطح شهرستان اجرا می کند.

وی افزود: جمع آوری کمکهای خیرین جهت مشارکت در این طرح از روزهای اخیر در سطح شهرستان آغاز شده و در این راستا ۴ پایگاه جمع آوری در میادین سطح شهر ایجاد شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش ادامه داد: مردم نوعدوست و خیرین می توانند کمکهای خود را در قالب کمکهای نقدی و غیر نقدی به این ایستگاهها تحویل دهند.

صادقی با اشاره به توزیع سبدکالاها خاطر نشان کرد: مرحله اول توزیع کمکهای مومنانه تا نیمه ماه رمضان و همزمان با میلاد امام حسن(ع) به صورت پایگاهی و مسجد محور در سطح شهرستان انجام می شود و مرحله دوم آن تا پایان ماه رمضان در بین ولی نعمتان انقلاب توزیع خواهد شد.

 

قم

کمک‌های مؤمنانه به نیت افطاری ماه رمضان/برگزاری مراسمات ماه مبارک در فضای مجازی

ماه رمضان همواره یک حال و هوای خاصی را در جامعه گسترده می کند در این میان هر ساله روزها و شب های ماه  رمضان در شهر مقدس قم بسیار متفاوت و ویژه است و با توجه به فضای معنوی و مذهبی شهر قم مردم قم علاقه ویژه ای به  ماه رمضان  و اعمال وارد شده در این ماه دارند.

در قم مانند بسیاری از شهرهای کشورمان ماه رمضان در میان تمام ماه‌های سال اجر و قرب بسیاری داشت و مردم همان‌طور که خود را برای استقبال از نوروز آماده می‌کردند، رمضان در فرهنگ مردم قم همواره گرامی و بزرگ بود و بهترین ماه سال محسوب می‌شود. مراسم رؤیت، شب قبل از شروع ماه برگزار می‌شد که به آن «شب نیت» می‌گفتند؛ شبی که مردم نیت می‌کردند تا یک ماه بنده خدا باشند.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان که ایران و شهر قم را نیز درگیر کرده و با وجود کنترل خوب هنوز این بیماری در شهر وجود دارد مراسم ها و برنامه های ماه رمضان در قم نیز تحت الشعاع قرار گرفته و برای تبعیت از قانون تجمعات و مراسم های عمومی ماه رمضان در قم تعطیل است.

اما این مسئله باعث نشده است که مردم قم از فضای معنوی ماه رمضان دور شوند و به شکل های مختلف اعمال مستحبی این ماه ر در کنار اعمال واجب آن به جای می آورند.

سال ها است یکی از این محافل باشکوه و معنوی که توجه ملی و بین المللی را به خود جلب کرده و مورد استقبال واقع شده است جزء خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ماه رمضان می باشد که به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع قرآنی جهان از آن یاد می شود اما امسال به دلیل شرایط ویژه این محفل باشکوه قرآنی با حضور مردم برگزار نمی شود.

به همین خاطر مردم قم از فرصت فضای مجازی استفاده کرده و محافل قرآنی و جزء خوانی را در بستر فضای مجازی راه اندازی کرده تا در ثواب قرائت جمعی قرآن شرکت کنند.

در زمان های گذشته میان مردم قم رسم بود که در شب های ماه مبارک رمضان برای گذراندن بهتر زمان، به خانه اقوام و آشنایان می رفتند و از احوال یکدیگر جویا می شدند و اقوام و دوستان را به افطار دعوت می کردند که این رسم امسال از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

سنت حسنه دیگری که در میان مردم قم رایج است سنت افطاری دادن است خرما گردانی از دیگر رسوم خوب برای اطعام روزه‌داران است و در مساجدی که قبل از افطار نماز جماعت برپا می‌شد، بعد از اتمام نماز، عده‌ای با در دست داشتن افطاری مختصری مثل خرما، روزه روزه‌داران را باز می‌کردند  با توجه به این مسئله که بنا به هر دلیلی احتمال دارد مردم در طول روز بیرون از منزل باشند و هنگام افطار نتوانند به منزل بروند و در بیرون از منزل باشند یک رسم بسیار زیبا در بین مردم قم افطاری دادن های ساده  در کوچه و خیابان های شهر حتی به اندازه یک خرما و چای   برای روزه دارانی است که بنا به هر دلیلی نتوانستند به منزل برسند.

امسال که مسئله شیوع بیمار کرونا باعث شده این سنت های حسنه جمعی برای رعایت اصول بهداشتی اجرا نمی شود بسیاری از شهروندان قمی برای ثواب افطاری دادن و دستگیری از نیازمندان بسته های مواد غذایی را به صورت سبدهای غذائی در اختیار نیازمندان و افراد آسیب دیده از کرونا قرار می دهند.

شاهچراغی فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم در این زمینه اظهار کرد: عملکرد مردم قم در کمک مؤمنانه بی‌نظیر بود حضور مردم قم  در کمک های مومنانه بسیار گسترده بود و اگر همه سازمان ها هم جمع شوند نمی توانند گوشه ای از کمک هایی را که مردم در این مدت انجام دادند را انجام دهند

کمک مؤمنانه که رهبر معظم انقلاب در روز نیمه شعبان به آن اشاره کردند نه تنها در ایام اعیاد نیمه شعبان و ایام شیوع بیماری کرونا کمک حال نیازمندان بود بلکه در ایام ماه رمضان نیز جایگزین مراسم های افطاری ها جمعی در قم شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تفاوت ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته و تعطیلی اجتماعات و اماکن مقدسه گفت: در این شرایط کسب‌وکارهای مردم نیز بدون رونق شده و وظیفه ما در این شرایط این است که فضیلت این ماه الهی را به خوبی بدانیم چرا که ماه رمضان همراه با برکت و رحمت و مغفرت می‌آید.

امام جمعه قم با تاکید بر  نیاز برخی از افراد نیازمند جامعه به کمک و مساعدت دیگر مردم گفت: در استان قم حرکت بسیار خوبی در زمینه کمک به نیازمندان و افرادی که کسب و کار خود را از دست دادند انجام می شود و مردم از فرصت این ماه برای کمک به نیازمندان بیش از پیش استفاده کنند.

 

بوشهر

سه هزار بسته کمک مومنانه بین نیازمندان دیری توزیع شد

سید علی حسینی صبح امروز در حاشیه آیین توزیع کمک های مومنانه در شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در گفتگو با خبرنگار سپاس، اظهار داشت:۳ هزار خانوار از مددجویان کمیته امداد و نیازمندان شهرستان دیر  در راستای منویات مقام معظم رهبری، رزمایش همدلی و کمک مومنانه، از اقلام ویژه این طرح بهره‌مند شدند.

وی افزود: این بسته معیشتی شامل برنج، روغن، شکر، مرغ، قند، ماکارونی، سویا و خرما است.

حسینی افزود: این رزمایش در ۲ مرحله دیگر در نیمه و پایان ماه مبارک رمضان در سراسر شهرستان صورت می گیرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دیر تصریح کرد: این بسته‌ها به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان با همت خیرین، سپاه، مراکز نیکوکاری، دهیاری ها و شهرداری‌ها شهرستان تامین و بین خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شده‌است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی، توزیع این بسته های حمایتی در راستای حفظ کرامت خانوارهای نیازمند انجام می شود.

 

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع: دانا

کلیدواژه: برگزاری رزمایش کمک مومنانه بسیج جامعه زنان کردستان ناحیه مقاومت بسیج تفرش کمیته امداد امام خمینی بسیج جامعه زنان استان مرحله اول کمک مومنانه رزمایش کمک مومنانه بسته های معیشتی شیوع بیماری کرونا شیوع ویروس کرونا بین نیازمندان مشارکت های مردمی هزار بسته معیشتی رهبر معظم انقلاب ماه مبارک رمضان کمک های مومنانه کمکهای مومنانه سطح شهرستان گروه های جهادی استان کردستان معیشتی در بین فرمانده سپاه انجام می شود ماه رمضان جمع آوری کمک آغاز رزمایش توزیع خواهد بسته ها فضای مجازی نیمه شعبان مواد غذایی استان فارس مورد نیاز صورت گرفت پایگاه ها میان مردم کمک رسانی خواهد شد استان ها برای کمک آغاز شد مردم قم کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا

وزارت دفاع کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور در رویداد امنیت سایبری، رزمایش پرچم سایبری که توسط آمریکا در ویرجینیا در هفت روز آینده سازماندهی شده است، شرکت خواهد کرد.

کره جنوبی با ۹ شرکت کننده دیگر در یک تیم در این رزمایش شرکت خواهد شد، زیرا نگرانی‌های سئول در مورد فعالیت‌های کره شمالی همچنان در حال افزایش است.

این رزمایش با حضور ۱۸ کشور از جمله به اصطلاح پنج چشم شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • تداوم حمله های رژیم صهیونیستی به غزه/ شماری دیگر شهید و زخمی شدند