Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم جوادی گفت: روزه در افراد سالم به مقاوم شدن بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کووید ۱۹ کمک می‌کند و علاوه بر آثار معنوی از آثار جسمانی نیز برخوردار بوده و به تنظیم شدن متابولیسم بدن و داشتن زندگی سالم کمک می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی برای روزه داری و نزدیک‌تر شدن به خدا را فراهم می‌کند و از آداب و اعمال خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل روزه داری نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان و فرهنگ‌ها نیز وجود دارد و مردم کشورهای مختلف در زمان‌های مشخصی با آئین خاص خود به روزه داری می‌پردازند؛ به دلیل اهمیت این موضوع محققان نیز به تحقیق درباره روزه پرداخته و مفید بودن آن را تایید می‌کنند.

امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی در مقابله با آن برخی افراد روزه داری را در این ماه نامناسب می‌دانند و بر این باورند که روزه گرفتن سیستم ایمنی ما را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری را در ما افزایش می‌دهد.

در واقع تناسب روزه داری و کرونا به دغدغه افراد تبدیل شده، از این رو ما برای آگاهی از ابعاد مختلف روزه داری، نکات تغذیه‌ای و ارتباط روزه داری با افزایش ریسک ابتلا به کرونا به سراغ یک متخصص علوم تغذیه رفته و نظر علمی و پزشکی را در این باره جویا شدیم.

دکتر مریم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به نکات تغذیه‌ای در دوران روزه داری اظهار کرد: غذا عاملی ضروری برای حفظ سلامت افراد به شمار می‌آید و در این راستا علم تغذیه در ایران رهنمود سلامت را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای حفظ سلامتی است و با توجه به مقالات علمی نیز روزه داری اسلامی برای سلامت، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب بدن، تنظیم قند و چربی خون، آرامش سیستم گوارش و رشد بهتر نوجوانان مفید است، البته رعایت نکات تغذیه‌ای در رسیدن به این اهداف نکته‌ای مهم به شمار می‌آید.

این متخصص علوم تغذیه ابراز کرد: افطار و سحر دو وعده اصلی ماه رمضان هستند که برخی افراد از سحری پرهیز کرده و به صرف خوردن غذا در آخر شب اکتفا می‌کنند، درصورتی که این دو وعده اصلی و همچنین یک یا دو میان وعده به‌ویژه برای نوجوانانی که در سن رشد هستند ضرورت دارد.

وی افزود: بهتر است خوردن سحری را به ساعات نزدیک اذان اختصاص ندهیم و ابتدا با استفاده از آب ولرم به شست‌و‌شوی دستگاه گوارش و آمادگی برای پذیرش غذا کمک کنیم؛ همچنین استفاده از نان، برنج، سیب زمینی و گروه غلات و کربوهیدرات‌ها که در به تعویق افتادن حس گرسنگی موثر هستند مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: خوردن برخی لبنیات از جمله کشک، دوغ‌های صنعتی که نمک سود هستند، ته دیگ، مواد شیرین و نوشابه‌ها و همچنین غذاهای چرب و با پروتئین بالا به دلیل افزایش نیاز به مصرف آب و سبزی خوردن، پیاز و سیر به دلیل ایجاد بوی نامطبوع در دهان در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است در استفاده از چای پررنگ، نسکافه و قهوه در وعده سحر اجتناب شود، افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف نوشیدنی‌هاست و حتما باید بین هفت تا هشت لیوان آب مصرف شود، همچنین مصرف سالاد بدون سیر و پیاز و میوه در وعده سحر مناسب است.

شیر ولرم گزینه مناسب برای آغاز افطار و سحر

جوادی درباره مصرف شیر در وعده افطار و سحر گفت: استفاده از نصف لیوان شیر ولرم به همراه عسل، خرما، شیره انگور و یا کشمش که مصلح طبع سرد شیر هستند علاوه بر حفظ قند خون احساس تشنگی را نیز به تعویق می‌اندازد.

وی افزود: شیر به دلیل دارابودن کلسیم و پروتئین به فعالیت عضلانی و حفظ بافت استخوانی کمک می‌کند و به علت ویتامین B2 مانع از ترک خوردن لب و تورم و قرمزی زبان می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه ابراز کرد: در وعده افطار پس از حدود 16 ساعت بدن نیاز به دریافت غذا و مایعات دارد، به دلیل خشک بودن لوله گوارشی خوردن آب یا شیر ولورم در ابتدای این وعده توصیه می‌شود که به شست‌و‌شوی لوله گوارش و نرم کردن مسیر غذا کمک می‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل احتمال افت قندخون و در نتیجه گرسنگی بیشتر مصرف مواد شیرین خوب مانند خرما، شیره انگور، عسل و کشمش گزینه‌های خوبی در آغاز افطار هستند، اما استفاده از زولبیا و بامیه که به دلیل غوطه ور شدن در روغن خطر آلودگی شیمیایی داشته و منجر به افزایش چربی و قند خون می‌شوند مناسب نیستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: استفاده از سوپ سبزیجات و ماهی در وعده افطار مفید است، البته مصرف هر ماده غذایی باید در حد اعتدال 

بوده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود تا دچار عوارض گوارشی نشویم.

وی تاکید کرد: تقسیم وعده‌های غذایی به افطار و شام گزینه‌های مناسبی برای تغذیه نیستند و باید مواد غذایی اصلی صرفا در یک وعده غذایی افطار مصرف شده و فرصتی نیز برای استفاده از میان وعده فراهم شود.

روزه برای تمام افراد سالم مفید است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: استفاده از سبزیجات خام و سالاد در ماه رمضان به حل مشکل یبوست کمک می‌کند؛ درباره استفاده از مایعات نیز باید توجه داشت که نباید حجم بالایی از آب در یک وعده نوشیده شود و بهترین زمان برای مصرف آن زمان بین افطار تا سحر است.

وی با اشاره به امنیت غذایی در زمان شیوع کرونا گفت: در امنیت غذایی بر مصرف غذای کافی و سالم و متناسب با نیاز بدن تاکید شده از این رو رعایت بهداشت مواد غذایی به‌ویژه سبزیجات دارای اهمیت بوده و باید بلافاصله پس از خرید پاکسازی شوند تا حامل آلودگی نباشند.

جوادی ادامه داد: البته رعایت این نکات مختص به زمان شیوع کووید 19 نداشته و همیشه باید مواد پیش از انتقال به یخچال و یا قفسه‌های نگهداری مواد خوراکی پاکسازی شوند، سبزی‌ها ابتدا باید با آب معمولی و پس از آن با آب حاوی مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات و یا با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی که در ظرفی پر از آب حل شده ضدعفونی شوند.

وی ابراز کرد: بهتر است سبزیجات به دلیل ماندگاری کمتر به میزان نیاز شسته شوند، در مجموع میوه و سبزی، استفاده از ریز مغذی‌ها و تغذیه صحیح، مصرف نان، غلات، لبنیات و حبوبات به ایجاد نشاط، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

این متخصص علوم تغذیه بیان کرد: درواقع داشتن برنامه غذایی اصولی و خوب به سالم ماندن کمک می‌کند؛ همچنین روزه داری برای تمام افرادی که توان انجام آن را دارند، مفید است و افراد دارای بیماری‌های قند خون، بیماری‌های گوارشی و معده و نارسایی کلیه نمی‌توانند روزه دار باشند.

وی ادامه داد: افراد بیمار می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص و متدین درباره توان روزه داری استعلام کنند؛ چراکه پزشکان به شرایط بیمار خود آگاهی کامل دارند.

تنظیم متابولیسم و سلامت بدن با روزه‌داری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به رابطه کووید 19 و روزه داری گفت: شیوع ویروس کرونا مانعی برای روزه داری نیست و صرفا افرادی که با آن درگیر هستند نمی‌توانند روزه بگیرند، همچنین روزه داری برای بهبود یافتگان نیز تا چهار هفته پس از بیماری مناسب نیست و این افراد می‌توانند سایر آداب و اعمال ماه مبارک رمضان را ادا کنند.

وی تاکید کرد: روزه در افراد سالم به مقاوم شدن بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کووید 19 کمک می‌کند و علاوه بر آثار معنوی از آثار جسمانی نیز برخوردار است و به تنظیم شدن متابولیسم بدن و داشتن زندگی سالم کمک می‌کند.

جوادی عنوان کرد: احساس ضعف و گرسنگی در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان مشکلی ایجاد نمی‌کند و با گذشت چند روز متابولیسم بدن متناسب با شرایط این ماه تنظیم می‌شود؛ همچنین لازم است در این ماه سبک زندگی و خلقیات نیز ارتقا یافته و اخلاق حسنه داشته باشیم.

وی ابراز کرد: باتوجه به ایجاد عوارض در پی کم خوابی تنظیم میزان خواب در ماه رمضان نیز دارای اهمیت است، می‌توان ساعاتی از بعدازظهر را به خواب اختصاص داد و به جای بیدار ماندن از افطار تا سحر، پس از سحر زمانی را برای مناجات و بیدار ماندن در نظر بگیریم تا پیش از خواب میزانی از غذا نیز هضم شود.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: متخصص علوم تغذیه سیستم ایمنی بیماری ها روزه داری ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۹۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار

ایتنا - اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) پس از بررسی صدها تصادف مربوط به استفاده نادرست از اتوپایلوت تسلا، از جمله 13 مورد که منجر به مرگ و بسیاری از که با صدمات جدی همراه بود، تحقیقات طولانی مدت را در مورد سیستم کمک راننده خودکار تسلا بسته است.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) پس از بررسی صدها تصادف مربوط به استفاده نادرست از اتوپایلوت تسلا، از جمله 13 مورد که منجر به مرگ و بسیاری از که با صدمات جدی همراه بود، تحقیقات طولانی مدت را در مورد سیستم کمک راننده خودکار تسلا بسته است.

دفتر بررسی عیوب NHTSA در اسنادی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که مجموعه بررسی گسترده‌ای را تکمیل کرده است که شواهدی را نشان می‌دهد که سیستم درگیر شدن راننده ضعیف تسلا برای قابلیت های عملیاتی مجاز اتوپایلوت مناسب نیست.

آژانس نوشت: «این عدم تطابق منجر به شکاف ایمنی حیاتی بین انتظارات رانندگان از قابلیت‌های عملیاتی و قابلیت‌های واقعی سیستم شد که خود منجر به سوء استفاده و تصادفات قابل اجتناب شد.»

بسته شدن کاوشگر اولیه که در سال 2021 آغاز شد، پایان یکی از آشکارترین تلاش‌های دولت برای بررسی دقیق نرم‌افزار اتوپایلوت تسلا است. با این حال، تسلا هنوز تحت فشار چندین تحقیق دیگر است.

 

وزارت دادگستری همچنین در حال بررسی ادعاهای این شرکت در مورد این فناوری است و وزارت وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، تسلا را به تبلیغ نادرست قابلیت‌های اتوپایلوت و نرم افزار پیشرفته‌تر Full Self-Driving بتا متهم کرده است. این شرکت همچنین با چندین پرونده قضایی در مورد اتوپایلوت مواجه است. 

این آژانس نوشت: « این تصادفات اغلب شدید هستند، زیرا نه سیستم و نه راننده واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند، که منجر به نتایج تصادف دیفرانسیل با سرعت بالا و انرژی بالا می‌شود.»

تسلا به رانندگان می‌گوید هنگام استفاده از اتوپایلوت که از طریق سنسور گشتاور و در خودروهای جدیدتر، از طریق دوربین داخل کابین اندازه‌گیری می‌کند، باید به جاده توجه کنند و دست‌های خود را روی فرمان نگه دارند. اما NHTSA و سایر گروه‌های ایمنی گفته‌اند که این هشدارها و بررسی‌ها به اندازه کافی از تصادفات محافظت نمی کند. در ماه دسامبر، NHTSA  گفت که این اقدامات برای جلوگیری از سوء استفاده کافی نیست.

تسلا با صدور یک فراخوان از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری موافقت کرد که از نظر تئوری، نظارت بر راننده را افزایش می‌دهد. اما به نظر نمی‌رسد که این به‌روزرسانی واقعاً اتوپایلوت را تغییر زیادی دهد.

 
NHTSA  نزدیک به سه سال روی تحقیق در مورد Autopilot کار کرد و در طول این فرآیند بارها با تسلا ملاقات یا تعامل داشت. بسیاری از بررسی‌های مستقیم تصادفات را انجام داد و برای ارائه اطلاعات در مورد آنها نیز به شرکت متکی بود. اما آژانس از داده‌های تسلا در یکی از اسناد پشتیبانی انتقاد کرد.

تناقض‌های موجود در داده‌های تسلا باعث ایجاد ابهام در مورد آمار واقعی تصادف خودروهایی می‌شود که با اتوپایلوت درگیر هستند. این آژانس اعلام کرد:« کمپانی تسلا از هر تصادفی که تحت تاثیر اتوپایلوت است، حتی در تصادفات شدید، به دلیل شکاف در گزارش‌گیری از راه دور، آگاه نیست. تسلا تا حد زیادی داده‌های تصادفات را تنها با استفاده از پایروتکنیک دریافت می‌کند، به این معنی که کیسه‌های هوا، پیش کشنده‌های کمربند ایمنی یا ویژگی کاهش ضربه عابر پیاده در کاپوت خودرو فعال می‌شوند.»

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند