Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با آغاز هفته بزرگداشت کارگر، کارگران 70 کارخانه استان البرز برای اجرای شیفت ایثار تا پایان سال، به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کرده اند تا درآمدهای یک روز کاری خود را در قالب بسته های معیشتی به کارگران آسیب دیده از کرونا یا کارگران ساختمانی هدیه دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، در آستانه هفته کار و کارگر عازم 3 کارخانه استان البرز شدیم، صنایعی که در زمان شیوع ویروس کرونا نه تنها نیروهای خود را تعدیل نکردند بلکه گام های بلندی در راستای تولید ماسک و تامین امنیت غذایی برداشتند تا بر خلاف کشورهای غربی که در هیاهوی همه گیری کووید 19 درمانده بودند نام ایران را در صدر اخبار دنیا قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول مسیر با مسئول بسیج کارگری و کارخانجات استان البرز گپ و گفتی کوتاه داشتم، مهران طیران از چالش های اقتصادی واحدهای صنعتی پس از شیوع کرونا می گوید، از اینکه مجموعه کارگری برای جبران عقب افتادگی های اقتصادی، کار مضاعف را در دستور کار قرار می دهند.   وی به طرح اعتلا یا شهید برونسی که از شهدای کارگری بوده است اشاره کرده و ادامه می دهد؛ همزمان با آغاز هفته بزرگداشت کارگر، کارگران 70 کارخانه استان البرز برای اجرای شیفت ایثار تا پایان سال، به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کرده اند تا درآمدهای یک روز کاری خود را در قالب بسته های معیشتی به کارگران آسیب دیده از کرونا یا کارگران ساختمانی هدیه دهند.   البته کارگران البرز در زمینه کرونا غالبا ضدعفونی کردن کارخانه ها، غربال گری و پیشگیری از کرونا فعال بوده اند و با اضافه کردن خط تولید اقدام به ساخت ماسک و مواد ضدعفونی کننده کردند، برنامه اصلی ما هم جهش تولید برای رونق و بهره وری بخش صنعت است.   یکی دیگر از برنامه های ما در زمینه جهش تولید ایجاد شبکه کارآمدان توسط کارگران در شرکت ها است تا در قالب جهادی مسائل شرکت را بررسی و راهکار برون رفت چالش را ارائه دهند، اگر چه با توجه به اینکه در حال حاضر با مسئله کرونا مواجه هستیم، اولویت کاری ما برای کارگران بسیجی پیشگیری از آلوده شدن آنها به این ویروس است.   به گفته حسین فلاح نژاد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز، ستاد بزرگداشت هفته کارگر در جریان بازدید از شرکت هایی که مستقیما در زمینه کرونا وارد شدند و اقدام به تهیه اقلام بهداشتی و سایل حفاظت فردی کردند، از آنها تقدیر به عمل می آورد.   شرکت زیست فیلتر در زمینه تولید ماسک فعالیت دارد و مانا و بهروز هم در زمینه تامین مواد غذایی و امنیت غذایی نقش موثری داشتند، این در حالی است که اگر در این زمینه مشکل داشتیم فاصله گذاری اجتماعی یقینا به مشکل بر می خورد اما مردم خیالشان برای تامین مواد غذایی راحت بود و این روند در کنترل کرونا نقش ویژه ای داشت.     فلاح نژاد حمایت از کارگرانی که در اثر بیماری کرونا بیکار شده اند را از برنامه های دولت دانسته و می گوید؛ در 10 رسته شغلی بیمه بیکاری به این قشر تعلق می گیرد و 15 روز آینده بسته حمایتی توسط دولت برای کارخانه هایی که در زمان کرونا اقدام به تعدیل نیرو نکرده اند اعلام خواهد شد.   و اما در هنگامه باران بهاری با حسین فلاح نژاد و مهران طیران وارد کارخانه زیست فیلتر در هشتگرد شدیم، صنعتی که 60 درصد کارخانه های فولاد ایران و 80 درصد کارخانه های فیلتر عراق را پوشش می دهد و یکی از 4 خط تولیدی که در سال 99 مد نظر دارد، ارتقا ماسک های ان 95 است.

فارغ از فعالیت های تولیدی ویژه ای که دارد با راه اندازی یک بخش برای تولید ماسک اقدام کرده و با 50 نیروی خانمی که  غالبا سرپرستان خانوار هستند توانسته است روزانه 30 هزار ماسک تولید کند  و بنا دارد با اضافه کردن 10 دستگاه میزان تولید ماسک را به روزانه 80 الی 90 هزار عدد ارتقا دهد.

مهران طیران در این دیدار اعلام کرد که اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی، صمت و بسیج کارگری البرز تمام فعالیت های خود را معطوف به رفع موانع تولید کرده اند و خوشبختانه با مجوزهایی که با کمترین بروکراسی اداری صادر می شود فرصتی برای تولید فراهم شده است.   البته فلاح نژاد هم به بسته های حمایتی دولت در قالب تسهیلات بر اساس اتعداد اشتغال در سال های 96 و 97 اشاره کرد و گفت: در سال جاری نیز این بسته ها  فرصت خوبی برای تولید کنندگان و صنایع فراهم می کند تا موانع اشتغال خود را برطرف کنند.   زمانی مدیر عامل کارخانه زیست فیلتر می گوید، این کارخانه در سال 99 با چهار برنامه تولیدی که مد نظر دارد و یکی از بخش های آن ارتقا ماسک های ان 95 است می تواند زمینه اشتغال حداقل 250 نفر را با اعتباری برابر 12 میلیارد تومان فراهم کند.

و اما مانا کارخانه دیگری بود که امنیت مواد غذایی آن در زمان کرونا که به عنوان یکی از شاخصه های اصلی امنیت کشور محسوب می شود مثال زدنی بوده و در زمان فاصله گذاری اجتماعی هم با تامین مواد غذایی فروشگاه ها  مردم را بی نیاز کرد.

مهران طیران در بازدید از این کارخانه با اشاره به اینکه امسال کرونا وضعیت اقتصادی را تحت تاثیر گذاشت گفت: معیشت مردم و سلامت آنها در گرو امنیت مواد غذایی است و با توجه به اینکه امروز به فرموده رهبری تولیدکنندگان اقتصادی فرماندهان جنگ محسوب می شوند  ما نیز در قالب  سپاه و بسیج کنار واحدهای تولیدی هستیم تا موانعی که وجود دارد را برطرف کنیم.

امسال پایگاه های بسیج را مامور کرده ایم و در آستانه هفته کار و کارگر، کارگران داوطلب در قالب شیفت ایثار هزینه یک روز کاری خود را در قالب بسته های معیشی به کارگران ساختمانی و فصلی می دهند.   طی روزهای اخیر شاهد بودیم کمک مومنانه با استبقال فراوانی از سوی مردم همراه شد. این در حالی است که کشورهای غربی بر خلاف ایران که در شرایط تحریم قرار داشت نتوانستند با کرونا مقابله کنند اما مردم ما تمام داشته های خود را برای کمک به هم نوع پای کار آوردند.

و اما محمد اصفهانی مدیر کارخانه مانا به تولید روزانه 400 تن ماکارونی در این کارخانه اشاره کرده  می گوید، ساوجبلاغ قطب ماکارونی کشور است و سه کارخانه مانا، زرماکارون و تک ماکارون در این منطقه مستقر هستند.     6 خط تولید داریم و محصولات خود را در سه استان تهران، البرز و مازندران پخش کرده و در دیگر استان ها نمایندگی فروش مستقر کرده ایم،این واحد صنعتی از سال 63 فعال است، 800 پرسنل دارد که 400 نفر آنها مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

این کارخانه هم با صرف هزینه 200 میلیون تومانی غربال گری نیروها را انجام داده و نقش ویژه ای در تامین امنیت غذایی در زمان کرونا داشته است تا در خط تولید این صنعت مشکلی ایجاد نشود و نکته مهم تر این است که 99 درصدنیروی های آن بومی البرز هستند.

یکی دیگر از کارخانه هایی که امنیت غذایی را در زمان شیوع ویروس کرونا رعایت کرده، صنایع بهروز است، کارخانه ای که معیشت 200 کارگر به آن وابسته است و در زمان شیوع ویروس کرونا تب سنجی کارگران را انجام داده است و بعضا به کارگرانی که کوچکترین علائم سرما خوردگی را داشتند 20 روز استراحت داد تا خللی در چرخه تولید ایجاد نشود.     در راه بازگشت با خودم فکر می کردم که ضدعفونی کردن کارخانه ها، تولید مواد غذایی سالم و ساخت ماسک N95، این ها همه حاصل تلاش شبانه روزی کارگرانی است که ستون فقرات تولید هستند، آنها حتی به اقدامات مذکور اکتفا نکرده و یک روز کاری خود را در قالب شیفت ایثار به همنوعانشان بخشیدند تا نمایشگر جلوه زیبایی از نوع دوستی باشند.   اینجاست که باید گفت چه زیبا بود زمانی که پیامبر به احترام همین قشر بر دستان پینه بسته کارگر بوسه زد.   همتتان بلند و روزتان مبارک کارگران البرز...         انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان البرز امنیت غذایی شیفت ایثار کارخانه ها مواد غذایی تولید ماسک فلاح نژاد خط تولید بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید مرادپور با اشاره به هفته کار و کارگر، عنوان کرد: داشتن تفکر کار کردن در هر سنی بسیار مهم است لذا این موضوع باید یه یک ارزش تبدیل شود. وی با بیان اینکه کارگران سربازان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و در زمینه تولید نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند، ادامه داد: مسئولان باید توجه ویژه به کارگران و رفع مشکلات آنان داشته باشند.

مرادپور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران، اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب کارگران را به کسانی که در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند تشبیه می‌کنند زیرا قشر نیروی مدافع اقتصاد کشور هستند و در جهت تولید و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه فرهنگ کار در کشور ما دچار آسیب شده است، تصریح کرد: این امر در حالی است که کار کردن در دین مبین اسلام یک ارزش و یک شرف است به طوری که نبی مکرم اسلام (ص) بر دستان کارگر بوسه زده است.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر کارمند بودن در جامعه به یک ارزش تبدیل شده است، گفت: این موضوع نیز در حالی است که ارزش کارگری بسیار بلندمرتبه است زیرا کارگر تولید می‌کند و زحمت می‌کشد و نان حلال به دست می‌آورد.

مرداپور با یادآوری اینکه گاهی شاهدیم برخی از کارفرماها تا ماه‌ها حقوق کارگران خود را نمی‌دهند و امام صادق (ع) در این باره می‌فرمایند هر کس در دادن مزد کارگر به او ستم روا دارد خداوند عمل او را باطل می‌سازد و بوی بهشت را بر وی حرام می‌کند، تصریح کرد: مسئولان و کارفرمایان باید به قشر کارگر و حقوق آنها توجه ویژه داشته باشند زیرا در قیامت باید پاسخ‌گوی رفتار خود در قبال کارگران باشند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه رسول خدا (ص) از به کار گرفتن کارگر، پیش از تعیین مزدش نهی فرموده و امام صادق (ع) نیز در حدیث مشهوری فرمودند: مزد کارگر را پیش از آنکه عرقش خشک شود بدهید، گفت: این میزان تأکید و سفارش از سوی اهل‌بیت (ع) نشان از اهمیت این مسئله نزد خداوند متعال است.

کد خبر 6090991

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • فراهم کردن بستر رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های ما است
  • فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به خانواده شهدا