Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@07:11:04 GMT

ماهواره نور با کدام پیشران به فضا پرتاب شد؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۲۰۷۸

ماهواره نور با کدام پیشران به فضا پرتاب شد؟

ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد که به پیشران سلمان مجهز بود به فضا پرتاب شد و این پیشران یکی از مهمترین دستاوردهای «های تک» دهه اخیر در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سوم اردیبهشت ماه سال جاری ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهواره‌بر قاصد، توسط موتور سلمان به فضا پرتاب شده است. این پیشران در 20 بهمن سال گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد و یکی از مهمترین دستاوردهای «های تک» دهه اخیر در کشور محسوب می‌شود.

نحوه طراحی و ساخت سیستم پیشران سلمان را می توان از چندین جهت دارای اهمیت ویژه برشمرد. مسئله اول استفاده از مواد فیبرکربن و کامپوزیت در ساخت این موتور است که به نظر کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک ماده استاندارد برای موشک‌ها و ماهواره‌برهای ایرانی شده؛ ماده‌ای سبک و در عین حال فوق‌العاده مستحکم که می‌تواند فشار و حرارتی‌های فوق‌العاده بالا را تحمل کرده و به عنوان بدنه اصلی سازه سیستم پیشران به کار رود.

سیستم پیشران سلمان از سوخت جامد بهره می‌برد و البته نکته بسیار مهم درباره این سیستم پیشران، بحث قابلیت تغییردهنده‌ بردار رانش در آن است. پیش از این نیز در کشور ما هم البته سیستم‌های تغییردهنده بردار رانش برای موشک‌های سامانه باور ۳۷۳ نیز توسعه پیدا کرده که چابکی بسیار خاصی به آن داده است. در عین حال، استفاده از سوخت جامد باعث می‌شود که این پیشران همیشه برای عملیات آماده بوده و در بحث زمان صرفه‌جویی شود و در عین حال از نظر بحث انبارداری و نگه‌داری نیز هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

از جمله کاربردهای فناوری پیشران با نازل متحرک، امکان ساخت موشک‌های پدافندی برای درگیر شدن با اهداف دشمن در خارج جو زمین است، به‌طور کلی، این اهداف می‌تواند شامل موشک‌های بالستیک، پرتابه‌های هایپرسونیک و حتی ماهواره‌ها باشد که برخی کشورهای صاحب فناوری موشکی به این سمت حرکت کرده‌اند. 

توانمندی ساخت پیشران فضایی سلمان با نازل متحرک و نیز دستیابی به مواد مرکب سبک جایگزین فلز در سازه و بدنه موشکها و پیشران‌های سوخت جامد، دستاوردهای بسیار مهمی در صنعت موشکی هستند که سبب ارتقای قابل توجه کشور در این زمینه می‌شوند.

با ساخت و رونمایی از پیشران سلمان در بهمن سال گذشته ساخت ماهواره‌بر‌های سبک با سوخت جامد، موشک‌های زمین به زمین با سطح مقطع راداری کم و مانورپذیر کردن موشک‌ها به منظور عبور از سپر موشکی و کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و کاهش پیچیدگی در تولید و نهایتاً جهش نسلی در موشک‌ها فراهم شده است که در ماهواره‌بر «قاصد» عملیاتی شد.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: نیروی هوافضای سپاه ماهواره نور ماهواره بر قاصد سیستم پیشران پیشران سلمان سوخت جامد موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۲۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر پربازدید از ساخت پهپاد و سیستم راداری توسط یک جوان افغان + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

tags # پهپاد ، افغانستان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (ویدیو) تصاویر پربازدید از ساخت پهپاد و سیستم راداری توسط یک جوان افغان
  • تصاویر پربازدید از ساخت پهپاد و سیستم راداری توسط یک جوان افغان + ویدئو
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت
  • اینترنت رایگان برای معلم‌ها
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • زارع‌پور: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد