Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: علاقه مندان به رصد اجرام آسمانی می توانند امشب به راحتی سیاره زهره را در آسمان دیده و ماه را در کنار خوشه ستاره ای باز M۳۵ مشاهده کنند.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص رویدادهای نجومی دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه، اظهار کرد: امشب شاهد رویت «ماه» با «خوشه باز ستاره ای M۳۵» در آسمان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح این رویداد گفت: خوشه ستاره ای مجموعه ای از ستارگان است که از یک سحابی به وجود آمده و در کنار هم قرار گرفته اند. اگر این مجموعه به حالت کروی باشد، خوشه بسته و اگر ستارگان به صورت پخش باشند، خوشه باز گفته می شود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم اضافه کرد: خوشهٔ ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند. خوشه‌های کروی پیرترند و در هاله‌ای کروی پیرامون هسته کهکشان راه شیری قرار دارند، ولی خوشه‌های جوانتر باز، در قرص کهکشان قرار گرفته‌اند.

مرادی گفت: M۳۵ خوشه ای باز و میانسال است که در پایین صورت فلکی جوزا (دوپیکر) قرار دارد. این خوشه از قدر (درخشندگی) ۳.۵ برخوردار است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

وی ادامه  داد: خوشه ستاره ای M۳۵ در سال ۱۷۴۵ توسط فیلیپ لوئیس دی چزییوکس کشف و توسط جان بِویس قبل از ۱۷۵۰ به طور مستقل کشف شد.

این پژوهشگر نجوم تاکید کرد: امشب فرصت مناسبی برای علاقه مندان به نجوم است تا با ابزار رصدی این خوشه ستاره ای زیبا را در آسمان در کنار ماه پیدا کرده و رصد کنند.

مرادی در خصوص دیگر پدیده نجومی در آسمان امشب اظهار کرد: امشب سیاره زهره به بیشترین میزان روشنایی می رسد. سیاره زهره نیز مانند ماه اهله دارد و دلیل آن این است که زمین و زهره به دور خورشید می چرخند و هرگاه به یک شکل سیاره زهره از زمین قابل رویت است و امشب نزدیک به حالت قرص کامل است و با بیشترین روشنایی در آسمان خودنمایی می کند.

این مدرس نجوم توضیح داد: سیاره زهره در سمت جنوب غربی آسمان قابل مشاهده است.

وی گفت: زُهره، ناهید یا ونوس به ترتیب نزدیکی به خورشید، دومین سیاره زمین‌سان منظومهٔ شمسی است که در مداری میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌است. زهره بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود.

مرادی اضافه کرد: سیارهٔ زهره، گرم‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسی و بدون قمر است و در مدار تقریباً دایره‌واری به ‌دور خورشید می‌گردد. زمان لازم برای یکبار گردش این سیاره به دور خورشید ۲۲۵ روز زمینی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم خوشه ستاره ای سیاره زهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۲۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود

ایسنا/آذربایجان شرقی کارگردان نمایش راز خوشه‌ی پروین اظهار کرد: این نمایش از ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت رایگان در تبریز به روی صحنه می‌رود.

امیر حجازی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در نشست مطبوعاتی نمایش راز خوشه‌ی پروین، گفت: این نمایش طی یک ساعت، به حالت بیوگرافی از پروین اعتصامی که فخر ایران و تبریز است اجرا می‌شود.

 وی با بیان اینکه این نمایش با همکاری شهرداری منطقه ۸ و مساعدت سازمان فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۸(گروه ققنوس) کار شده است، افزود: در این نمایش سعی داریم با یک سری تصاویر قسمت‌های مهمی از زندگی بانو پروین را در صحنه، نمایش دهیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم نزدیک‌ترین چهره‌ها را برای بازیگری در این نمایش شناسایی کنیم، ادامه داد: این نمایش به زبان فارسی بوده و از ۲۰ اردیبهشت ماه الی ۴ خرداد در تالار تربیت واقع در میدان دانشسرا ساعت ۱۹عصر به روی صحنه می‌رود.

طراح و کارگردان این نمایش افزود: این نمایش با هشت بازیگر در نقش‌های خود پروین، پدر، مادر، بردار، همسر پروین و .... برای معرفی هر چه بهتر این شاعر خوش نام ایرانی و تبریزی به روی صحنه‌ی نمایش می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ستاره پی‌اس‌جی با گل دورتموند مصدوم شد! (عکس)
  • آسمان قم بارانی می‌شود
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • راموس مبهوت درخشش ستاره رئال شد (عکس)
  • به یاد کریستیانو رونالدو؛ واکنش وازکز به درخشش وینیسیوس مقابل بایرن مونیخ / عکس
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • با اولین هت‌تریک فصل: لوا مدعی پی‌چی‌چی شد (عکس)
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند