Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:30:03 GMT

شیرین‌کاری یا طنزپرداری

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۳۰۸۰

شیرین‌کاری یا طنزپرداری

طی چند ماه اخیر و با گسترش شیوع کرونا و خانه نشینی و قرنطینه خانگی مردم، برخی هنرمندان سرشناس و برخی افراد گمنام و ناشناس برای سرگرم کردن و خنداندن مردم دست به‌کار شدند و در فضای مجازی به طنازی پرداختند، اما برخی از اقدامات این افراد با حواشی و انتقادهایی همراه بود، موضوعی که همواره مورد نقد کارشناسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: کرونا این روزها دیگر نامی آشنا برای همه است. ویروسی که حد و مرز ندارد و جهان را درگیر خود کرده است.

مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، در کنار آنها اقشار مختلف نیز پای کار آمده‌اند تا با همدلی و همراهی این بیماری را شکست دهند.

در اینستاگرام هنرمندان تبریزی چه گذشت؟

در روزهایی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر مردم فشار می‌آورد؛ هنرمندان نیز بیکار ننشستند و ضمن دعوت از مردم برای خانه‌نشینی، سعی کردند با سرگرم کردن مخاطبان، لبخند و شادی را به آنها هدیه دهند.

برگزاری کنسرت‌های زنده، جنگ شادی از طریق لایوهای اینستاگرامی و تولید کلیپ‌های طنز و شاد ازجمله اقداماتی است که برخی هنرمندان آذربایجانی انجام دادند.
 

آرایش زنانه مردان و سبیل مردانه دختران، شیرین‌کاری یا طنزپردازی؟

مثلا یکی از هنرمندان مطرح تبریزی با گریم زنانه و آرایش غلیظ به طنازی پرداخت. هر چند اکثر مخاطبان با اقدام این هنرمند موافق بودند، اما در این میان تعدادی از کاربران هم از اقدام این هنرمند انتقادهای تندی کردند و کار به جایی رسید که هنرمند مطرح تبریزی با انتشار پستی، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

او در این پست اینستاگرامی‌اش نوشت: چند روزی است، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بنده با تیپ‌های مختلف صرفا برای خنداندن مردم و بدون هیچ چشمداشتی اقدام نموده‌ام و در این حین عده‌ای از عزیزان تیپ زن‌پوش بنده را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. اولا هدف ما خنداندن مردم است، دوما دعوت مردم در تیپ‌های مختلف جهت ماندن در خانه و رعایت موارد بهداشتی می‌باشد و سوما استفاده از این تیپ‌ها به ویژه زن‌پوش در جامعه هنری مرسوم است و اساتید ما در این زمینه ایفای نقش نموده‌اند و بنده نیز به‌عنوان یک هنرجو در این راه قدم نهاده‌ام و امیدوارم به‌خاطر کم و کاستی‌ها ما را عفو بفرمایید.

دیگر طنزپرداز مطرح استان هم با برگزاری لایوهای شبانه و برگزاری مسابقه مخاطبانش را سرگرم کرد. هر چند برخی مخاطبان از محتوای لایوهای او و استفاده از الفاظ رکیک نیز انتقادهای تندی کردند.

قلقک مردم به هر طریقی

اما در میان افراد ناشناس دیگری هم برای جذب و افزایش مخاطب اقدام به تولید کلیپ‌های کوتاه و طنز کرده و لباس زنانه پوشیدند و صدای زنان را تقلید کردند.

در پیج‌های این افراد روایت زندگی یک زن خانه‌دار و معمولی که کاری جز غیبت کردن، بدگویی و بیراه گفتن به خانواده همسر، آرزوی مرگ برای خانواده همسر، نارضایتی از زندگی فعلی و افسوس خواستگارهای دوران مجردی، جادو و جنبل و حتی بی‌احترامی بین زن و شوهر به چشم می‌خورد.

بی‌شک خنده دارویی بی‌هزینه و بدون عوارضی است که موجب ارتقاء سلامت روح و روان انسان می‌شود که در این راستا تعدادی از هنرمندان هم با هدف خنداندن و سرگرمی مردم اقداماتی انجام دادند.

شیرین‌کاری‌های بی‌هدف!

هیچ کسی با تولید کلیپ‌های طنز با هدف خنداندن مردم مشکلی ندارد، اما انتقادی در این باره مطرح می‌شود بیشتر معطوف به این نکته است که آیا می‌توان مردم را به هر قیمت یا هر وسیله‌ای خنداند؟ مرز بین طنز و شوخی چیست؟
 

فرهاد باغشمال طنزپرداز در این خصوص می‌گوید: ابتدا یک قرارداد ببندیم که به این فکاهی‌ها طنز نگوییم، زیرا این کلیپ‌ها و روش‌ها از جمله گونه‌ها و ژانرهای مختلفی هستند که توسط عده‌ای از دوستان اجرا می‌شود.

او با تاکید بر اینکه طنز مفهوم عظیم‌الشان دارد، توضیح می‌دهد: طنز به معنی قهقهه، خنداندن نیست بلکه ماموریت طنز صلح، سوق جامعه به سمت یک هدف مشخص و بیان مشکلات جامعه به زبان نمکین است.

طنز را با فکاهی اشتباه نگیریم

این طنزنویس تبریزی به بخش‌های مختلف ادبیات طنز از جمله طنز، هجو و هزل اشاره کرده و می‌گوید: اگر این بخش‌های ادبیات طنز را در نظر بگیریم می‌توان به صراحت گفت که هیچ‌کدام از این طنزهای دوستان، جزو این بخش‌ها نیستند و صرفا یک نوع فکاهی و شیرین‌کاری است و ماموریت اکثریت آنها، جمع فالور است و البته شاید نیت پُر کردن شب‌های قرنطینه ما را هم داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: البته لایو برخی از این دوستان و کلیپ‌های منتشر شده نیز بدون هدف خاصی بوده و متاسفانه حرف‌های رکیک، اهانت، تحقیر و بزرگنمایی دیده می‌شود که قطعاً ضربات فرهنگی آن را در آینده خواهیم دید، چراکه آثار تخریبی برخی از مسائل را در حال حاضر می‌بینیم.

باغشمال به جدا کردن موضوعات نمایشی از کارهای طنز تاکید کرده و می‌گوید: در کارهای نمایشی شاید یک فرد تغییر قیافه داده و به شکل زن یا مرد درآید ولی در حال حاضر فضای مجازی پُر از افرادی ( چه دختر و چه پسر) است که با سر کردن روسری، آرایش توسط مردان و یا سبیل گذاشتن توسط دختران در حال بزرگنمایی مسائل جنس مخالف خود هستند.

او می‌افزاید: اگر ماموریت این دوستان در کنار شیرین‌کاری و بامزگی رساندن یک پیام فرهنگی است، نباید چیزی گفت ولی متاسفانه نه تنها پیامی در پی این آثار نیست بلکه اثرات مخربی هم به همراه دارد زیرا دیالوگ‌های آنها بین زن و شوهرها، خانواده‌ها و فرزندان ما رد و بدل می‌شود.

طنزنویس تبریزی در پایان صحبت‌های خود به جملاتی از محمدرضا سرشار اشاره کرد و می‌گوید: به قول آقای سرشار، برای طنزنویسی مراحلی را باید طی کرد که از جمله این مراحل، خواندن هزاران طنز است و راه میانبر دیگری نیست، از این روز اکثریت این دوستان با ادبیات طنز آشنا نیستند و عبید زاکانی نمی‌شناسند، پس تلاش کنیم تا ساحت طنز حفظ شود و با فکاهی اشتباه نگیریم.
 

هدف وسیله را توجیه نمی‌کند چه در دنیای هنر و چه در رسانه

مسوول بسیج رسانه آذربایجان‌شرقی هم در این زمینه معتقد است: ضرورت تامین نیاز سرگرمی مخاطب به‌ویژه در روزهایی که توصیه برای ماندن شهروندان در خانه‌های خود جدی است؛ قابل کتمان نیست. اما ملاحظه مهم در این امر نیافتادن به دام بدآموزی و اباحه‌گری است، چرا که در دنیای رسانه هم هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و نمی‌توان از ابتذال و جذابیت‌های کاذب برای جذب مخاطب و سرگرم کردن او استفاده کرد.

رامین نظامی‌خواه می‌گوید: رسانه‌ها ذائقه مخاطبان را می‌سازند و این ادعا که چون مخاطب به‌دنبال طنزهای آنچنانی است، پس اهالی هنر و رسانه حق دارند هرکاری انجام دهند؛ دوری تمام نشدنی و باطل است که عاقبتی جز به قهقرا کشیده شدن فرهنگ عامه ندارد.

این پژوهشگر ارتباطات اضافه می‌کند: مبدأ کار هنری و رسانه‌ای میل و نیاز مخاطب است اما قرار است ما ذائقه مخاطب را ارتقا دهیم نه آنکه روز به روز به سطحی شدن محتوا دامن بزنیم.

این فعال رسانه‌ای، ضرورت نظارت موثر بر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی را یادآور شده و متضمن مسوولیت اجتماعی رسانه‌های قانونمند دانست.

شکوفایی استعدادهایی که قبلا فرصت ابراز برای آنها وجود نداشت و درگیر مافیای نشر بودند، با آمدن فضای مجازی این فرصت را پیدا کردند تا هژمونی را بشکنند ولی همین فضای مجازی در بیشتر مواقع، زبان معیار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و حتی عوض هم کرده است به‌طوریکه قوانین دیکته شده خود را بر همگان تحمیل می‌کند؛ تا جایی که این فرهنگ، رفته، رفته به الگوی جوامع تبدیل شود، پس تولید محتوای فضای مجازی می‌تواند بدون اجازه وارد خانه‌هایمان شده و به یک بمب مخرب تبدیل شود و  چه بهتر که هنرمندان شناخته و ناشناخته به این مهم توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

منبع: فارس

کلیدواژه: مخاطب ویروس کرونا هنرمندان زن طنز فکاهی کلیپ طنز مسخره بازی خنداندن مردم قرنطینه محقق رسانه طنزنویس هنرمندان تبریزی گریم زنانه گریم مردانه خنداندن مردم شیرین کاری فضای مجازی کلیپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

استاد نصرالله شیرین‌آبادی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه- نهم اردیبهشت ماه- در ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

نصرالله شیرین‌آبادی فراهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس ویولن سال ۱۳۲۳ در شیرین‌آباد فراهان متولد شد، وی از معدود موسیقیدانان نابینای کشورمان محسوب می‌شد که با استعداد ویژه خود، مراحل پیشرفت در زمینه موسیقی را با موفقیت طی کرد.

شیرین‌آبادی یکی از بهترین شاگردان حبیب الله بدیعی بود که در ۱۷ سالگی چنان مهارتی در نوازندگی پیدا کرد که حسین تهرانی لقب «صبا کوچولو» را به او اطلاق کرد.

از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به همکاری با هنرمندانی همچون جلیل عندلیبی و شهرام ناظری در گروه مولوی به عنوان نوازنده قیچک آلتو و اجراهای دیگر او با همراهی محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر اشاره کرد.

شیرین‌آبادی علاوه بر نوازندگی، در زمینه آهنگسازی و تدریس موسیقی نیز سال‌ها فعالیت داشته است. آیین نکوداشت وی دی ماه سال گذشته با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بنا بر اعلام خانه موسیقی ایران، مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید چهارشنبه- ۱۲ اردیبهشت ماه- در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد. خانه موسیقی ایران این ضایعه را به جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت می‌گوید.

tags # موسیقی ، مرگ سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • سومین شکست متوالی تاتنهام و کسب ۳ امتیاز شیرین چلسی در خانه
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • برد شیرین عالمیان مقابل حریف عنوان‌دار اروپایی
  • زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست