Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود امکان مذهبی، مساجد و حرم‌های مطهر که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسته شده بودند از روز ۱۵ اردیبهشت ماه علی‌رغم توصیه پزشکان بازگشایی خواهند شد، دین و مرجعیت چه تصمیمی برای این مسئله عنوان می‌کند، گفت: اماکن مذهبی، متبرکه و حرم‌های مطهر  مراکز عبادت و خدمت به مردم هستند اما از خود فریضه عبادت بالاتر که نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ما عبادتی نداریم، چه واجب و چه مستحب که به ضرر مردم باشد، عنوان کرد: ماه رمضان روزه‌اش از واجبات اولیه اسلام و بعد از نماز، واجب‌ترین است اما گفته می‌شود اگر فردی مسافر بود یا بیماری داشت، گرفتن روزه برایش درست نیست چراکه دستور خداوند است.

این نماینده سابق یاد‌آور شد: هنگامی که می‌خواهیم روزه بگیریم، می‌گوییم قربتاً الی الله، اما وقتی که نمی‌توانیم این جمله را باتوجه به فرمایشات خداوند بگوییم، روزه‌مان باطل است.

وی تاکید کرد: اسلام می‌گوید اگر حرجی برای زندگی و کار فرد مسلمان بود باید نه فقط روزه بلکه کار و زندگی را کنار بگذارد که تمامی این موارد در قرآن، روایت و فتاوای مختلف آمده است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اسلام می‌گوید اگر در اعمال عبادی ضرری یا حرجی باشد؛ یعنی اگر عبادت از مشقت و طاقت مردم خارج باشد  باید دست از آن بکشند. به طور مثال یک زمانی روزه‌داری در روزهای گرم است و فرد نمی‌تواند گرسنگی و تشنگی را تاب آورد یا اگر در هوا و فضایی بایستد و نماز بخواند  برایش ضرر دارد، واجب دیگر نباید صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: ما یک قانون کلی داریم که در روایات هم آمده است که اگر  در جایی یک عمل عبادی یا واجب مضر، غیرمتعارف و خارج از طاقت مردم باشد، این واجب باید ساقط شود. در خصوص محرمات نیز همین‌طور است که البته گاهی بعضی از آقایان یک چیزهایی می‌گویند که درست نیست.

موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: گاهی در یک مسئله تعارضی با حفظ جان انسان پیدا می‌شود که آنجا اصل، حفظ جان مردم می‌شود. به‌طور مثال خانمی در دریا در حال غرق شدن است و فقط یک آقا در آنجا وجود دارد، او باید جان خانم را نجات دهد و نباید منتظر شود خانم موردنظر چادر به سر و دستکش به دست کند، واجب در  لحظه حفظ جان خانوم و نجات اوست.

دادستان کل کشور در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: اگر جایی ضرر و حرج پیش بیاید، واجب از بین می‌رود.

وی افزود: در حق‌الناس هم این مسئله عنوان شده است. تصور کنید فردی در حال خواندن نماز اول وقت است، بدهکار نیز هست و پول را آماده کرده تا به طلبکارش دهد؛ مشغول نماز می‌شود که طلبکار به در خانه‌اش می‌آید، او باید نمازش را فوراً قطع کند و حق طلبکار را بدهد و بعد نماز بخواند که حتی در این مورد می‌تواند نمازش را شکسته ادامه دهد، درصورتی‌که در حالت عادی  شکستن نماز واجب حرام است. مشاهده می‌کنید تمامی این مسائل در اسلام دیده شده است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند من برای شریعتی مبعوث شده‌ام که آسان است و سخت‌گیری نمی‌کند. اسلام دینی است که در مواقع سختی، حرج و مریضی، ناراحتی و مشکلات مته بر روی خشخاش نمی‌گذارد بلکه احکامش را ملایم و گاهی متوقف می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با  مساجد، حرم‌ها، عزاداری‌های ایام محرم، ماه رمضان و غیر ماه رمضان و حتی بیت‌الله‌الحرام احکام بینشان مساوی است و این مربوط به دولت هم نیست بلکه یک مسئله عرفی است.

موسوی تبریزی تاکید کرد: به صورت عرفی پزشکان وقتی بگویند در مسجد جمع شدن مضر است؛ شب‌های احیا، احیا گرفتن نه تنها جایز نیست بلکه حرام هم هست، برای اینکه مضر بر جان مردم است و جان مردم مسلمان از همه چیز بالاتر است. مردم مسلمان، متولیان مسجد و علما باید به این موضوع توجه کنند، البته اگر افرادی هم توجه نکردند، حکومت در اینجا مسئول است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حکومت باید از راه‌های علمی وارد شود؛ باید ببیند هنوز آثار ضرر و حرج کرونا وجود دارد، اگر وجود داشت، اینجاست که باید جلوگیری کند چراکه احتمال ضرر هم می‌تواند مانع از این کار شود که مساجد گشایش پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: جان مردم، حفظ صحت و سلامتی آنان از همه چیز مهم‌تر است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا آیت الله موسوی تبریزی مساجد جان مردم حفظ جان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۳۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی گفت: با ارائه آموزش برای آحاد مردم جامعه می‌توانیم جان انسانی را نجات دهیم و با توسعه و گسترش فعالیت‌های آموزشی برای علاقمندان در قشر‌های مختلف جامعه باید طرح «هر خانه یک امدادگر» را محقق کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: هلال احمر استان زنجان در ماه مبارک رمضان اقدام به ارائه آموزش همگانی به روزه داران در مساجد کرد که هزار و ۳۴۲ نفر در ۶۴ مسجد از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

وی افزود: این دوره‌ها با همراهی و مشارکت ۵۰ مربی داوطلب خانم و آقا در مساجد استان ارائه شده است.

هاشمی گفت: آموزش‌های هلال احمر در شهر‌ها و روستاها، برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارکنان شرکت‌ها، واحد‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی، مراکز نظامی و انتظامی، مدارس، بوستان‌ها، محلات، مساجد، اعضای خانه‌های هلال، پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و اعضای هلال احمر ارائه می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: فراگیران علاقمند پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی مورد نیاز می‌توانند از آموزش‌های تخصصی نیز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه برای فراگیران گواهینامه صادر می‌شود، افزود: این آموزش‌های هلال احمر در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم دره، خدابنده، طارم، ایجرود و ماهنشان در حال برگزاری است.


هاشمی ادامه داد: علاقمندان برای بهره مندی از آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به خانه‌های هلال در شهر‌ها و روستاها، محلات، مساجد، ادارات، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و شرکت‌ها، دهیاری‌ها و یا با مراجعه به شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: علاوه بر این علاقمندان به فراگیری آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به واحد آموزش شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کرده و وارد دوره‌های آموزشی شوند.

دیگر خبرها

  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • انعکاس مطالبات مردم در بسته شهروند خبرنگار
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • پرسپولیس در پنالتی هم کامبک خورد!
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان