Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:20:03 GMT

خسارت های نوظهور در کشاورزی با تداوم تغییرات اقلیمی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۳۳۸۶

خسارت های نوظهور در کشاورزی با تداوم تغییرات اقلیمی

به گزارش دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « کاظم خاوازی» در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها افزود: بررسی گزارش های دریافتی از روند مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی در سال جاری نشانگر تلاش قابل قبول، بی وقفه و پیگیر همه کارشناسان، مدیران ستادی و استانی در عرصه های کشاورزی کشور است که انتظار می‌رود نتیجه این تلاش به تحقق هر چه بهتر منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید منتهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است که با توجه به هجوم وسیع و گسترده ملخ صحرایی به استان‌های جنوبی کشور، مانند گذشته پایش دقیق و مبارزه با این آفت با بهره‌گیری از کلیه امکانات سازمان‌های جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها با جدیت دنبال شود تا همانند سال گذشته به محصولات کشاورزی خسارتی وارد نشود.نظر به برآوردها و بررسی وضعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران، انتظار آن می‌رود که سطح مبارزه نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای نشان دهد. لذا کاهش سن‌زدگی در سطحی به مراتب کمتر از سال گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

خاوازی در ادامه تاکید کرده که با توجه به بارندگی‌های مستمر، گسترش بیماری‌های غلات به ویژه زنگ زرد در سطوحی به مراتب بیشتر از سال گذشته به وقوع پیوسته است. اگرچه تاکنون به نحو شایسته مبارزه و کنترل صورت پذیرفته، لکن ضروری است با توجه به شرایط اقلیمی، مدیریت این عوامل خسارت‌زا با اهتمام بیشتری در دستور کار قرار داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در این نامه با اشاره به تداوم تغییرات اقلیمی طی سه سال گذشته و به تبع آن گزارش بروز عوامل خسارت‌زای نوظهور، ضروری دانسته که سازمان حفظ نباتات با همکاری مراکز تحقیقاتی و اجرایی استانی و ستادی دستورالعمل‌های مدیریت این عوامل را سریع تهیه و در اختیار کارشناسان ذیربط قرار گیرد.

وی در ادامه این نامه به توجه ویژه به تدوین برنامه عملی پایش و مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز دانه‌های روغنی به ویژه کلزا و نیز درختان میوه صورت پذیرد، تاکید کرده و گفته که لازم به ذکر است جهت جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در روند مدیریت عوامل خسارت‌زا، نظارت دقیق و مستمر بر شبکه‌های توزیع و فروش آفت کش‌ها با اعزام اکیپ‌های نظارتی مدنظر قرار گیرد.بدیهی است مسئولیت اجرای موارد فوق الذکر در استان به عهده رئیس سازمان استان می باشد و مقتضی است سازمان‌ها گزارش پیشرفت فعالیت‌ها را به صورت مستمر به سازمان حفظ نباتات ارسال کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی عوامل خسارت سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور

ایسنا/کرمان فرماندار راور گفت: بارندگی روزهای گذشته در مجموع حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، راه‌ها و دام شهرستان وارد کرده است.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خسارت اولیه ناشی از بارش‌های اخیر در شهرستان راور اظهار کرد: ۱۴ رشته قنات در این بارش‌ها آسیب دیده که ارزش ریالی آن چهار میلیارد تومان برآورد شده می‌شود.

وی با اشاره به خسارت پنج میلیارد تومانی به کانال و لوله‌های آب کشاورزی افزود: بارندگی روزهای پایانی هفته گذشته ۹ میلیارد ریال به مزارع گندم، استخرهای ذخیره آب و تعدادی دام خسارت زده است.

فرماندار راور با اشاره به آسیب ۲۰ هکتار باغ زیتون و پسته با برآورد اولیه یک و نیم میلیارد تومان بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری شهرستان تخریب شده است. 

وی با اشاره به تخریب بندهای انحرافی در سطح شهرستان راور در بارش‌های روزهای گذشته گفت: جمع کل خسارت اولیه در این بخش بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

عباسی خسارت بارندگی و سیلاب به ابنیه راهداری از جمله پل‌ها، روکش آسفالت و شانه جاده‌ها در شهرستان راور را ۱۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارت نوسانات دمایی و عدم تامین نیاز سرمایی در ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به ویژه رقم کله قوچی نیز باعث ریزش بیش از ۶۰ درصد جوانه‌های گل پسته شده که برآورد خسارت به میزان ۱۴۴۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است