Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر با نامگذاری اقتصادی سال ها، بارها بر اهمیت پیشرفت کشور با پیشرفت اقتصادی تاکید کرده‌اند و در ۲ سال گذشنه نیز نام سال را به تولید مزین کرده‌اند، سال ۹۸ به نام رونق تولید و سال ۹۹ نیز جهش تولید.
استان یزد پس از تهران در میزان بهره‌وری اقتصادی در بین ۳۱ استان کشور در جایگاه دوم قرار دارد؛ در شرایطی که ۳۲ درصد اشتغال کشور مربوط به صنعت است سهم این بخش در استان ۴۹ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 همچنین سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال در استان یزد وجود دارد و این خطه در حالی که ۱.۱ درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار خود دارد.

استان یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی شناخته می شود و شرایط استان نشان می‌دهد با حمایت از صنایع و بخش خصوصی می‌توان جهش تولید مناسبی را شاهد بود.

حال دولت و مسوولان می توانند تمامی ظرفیت های کشور را برای جهش در تولید بکار گیرند، این ظرفیت می تواند بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و هر بستر دیگر توسعه باشد و به طور قطع مردم نیز پس از تجربه رنج همه گیری کرونا، سال متفاوتی را برای تکاپو و پیشرفت پیش رو دارند.

سهم اصلی جهش تولید بر دوش بخش خصوصی 

استاندار یزد گفت: بار عظیم و بخش بزرگی از جهش تولید بر روی دوش بخش خصوصی است, باید دستگاهها راهکاری برای ارتباط بیشتر با بخش خصوصی بکار گیرند و تعامل ارتباط بیشتری با آن داشته باشند.

محمد علی طالبی در نشستی افزود: باید سیاست های استانی تدوین و برشی از کشور برای استان یزد اجرایی تا از همه ظرفیت های داخل استان استفاده  شود.

وی ادامه داد: به دستگاهها این نقد وارد است که  در برنامه های اعلامی برای سال جهش تولید ، به همان برنامه های روزمره دستگاهها و با لعابی دیگر پرداخته شده و  شعاری برخورد شود که رویه ما متاسفانه بیشتر این بوده و در طول همه این سالها که مقام  معظم رهبری نامگذاری سال دارند، عمدتا توسط دستگاههای اجرایی بصورت شعاری رفتار شده و اگر برنامه ای جدا نداشته باشیم زیبنده نیست.

استاندار یزد گفت: ۸۰ درصد برنامه اعلام شده  دستگاههای اجرایی برای سال جهش تولید همان برنامه های روزمره است و باید فاصله بگیریم از شعار زدگی چون شعارهای سال منطبق بر نیازهای  اساسی جامعه است و  برای برون رفت از خیل مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، بهترین روش پرداختن به اجرای برنامه های سال جهش تولید و عمل واقعی به این برنامه هاست.

طالبی اظهار داشت: در اعلام برنامه های سال جهش تولید توسط دستگاهای اجرایی ، اندیشه ورزی در مورد شعار سال انجام نشده و  برای این برنامه ها باید حداقل چندین جلسه با صاحب نظران و کارمندان برگزار شود تا  بعد از بررسی نسبت به اجرای آن اقدام گردد و برای  شعار سال و موضوعات  اقتصاد مقاومتی باید جلسات اندیشه ورزی برگزار شد.

جهش تولید در گرو حفظ حقوق کارگران 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد  هم در نشست کمیسیون کارگری بر ضرورت به‌کارگیری تمام ظرفیت استان برای جهش تولید با حفظ حقوق کارگران و حمایت از تداوم فعالیت کارفرمایان تاکید کرد.

 احمد ترحمی افزود: مشکلات کارگری باید به صورت مصداقی دقیق و کارشناسی شده به کمیسیون کارگری اعلام شود تا رفع این موارد در دستورکار قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما نیازمند آمار و گزارش تحلیلی همراه با ارائه راهکار دقیق هستیم و لازم است تحلیلی از سال گذشته و دورنمایی از سال‌جاری با توجه به شعار سال ، دوران پسا ‌کرونا و تداوم و تشدید تحریم‌ها داشته باشیم.

رییس کمیسیون کارگری یزد بر ضرورت به‌کارگیری تمام ظرفیت برای جهش تولید با حفظ حقوق کارگران و حمایت از تداوم فعالیت کارفرمایان تاکید کرد و افزود: به کارگران اطمینان می‌دهیم ‌همه ظرفیت‌ها و ابزار قانونی را برای حمایت از آنها به کار گیریم تا معوقات حقوق و نارضایتی‌های آنها به حداقل برسد.

ترحمی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خطیر کشور، تحریم‌های هوشمند و حداکثری اعمال‌شده، تبعات بیماری کرونا، حوادث غیرمترقبه شامل  سیل و زلزله و تبعات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها از جامعه کارگری ‌انتظار داریم نهایت توان خود را در خدمت تولید و جهش تولید قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، خواستار تقویت و تکمیل تشکل‌های کارگری و حداکثر تعامل و تفاهم بین کارگران و کارفرمایان شد و گفت: راهبرد و سیاست بنیادین کشور که تولید ملی و جهش تولید است محور برنامه‌ها و سیاست گذاری های مدیریت ارشد است.

جهت جهش تولید در گروسهل کردن صدور مجوزها 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم گفت: باید این بررسی در دستگاههای اجرایی استان  وجود داشته باشد که چگونه می توان به جهش تولید وبخش خصوصی کمک کرد و اینکه برنامه های روزمره نهادهای اجرایی بعنوان برنامه های سال جهش تولید اعلام شود هیچ کاری پیش نخواهد رفت و اقدام جدیدی نیست همچنین برخی از دستگاهها فقط منتظر هستند تا تخصیص استانداری یا سازمان مدیریت اعلام شود و متاسفانه از ردیف ملی و بودجه های سراسری اصلا پیگیر جذب نیستند و اینهم زیبنده نیست و از مدیران درخواست داریم بسیار جدی تر در این زمینه وارد شوند.

محسن صادقیان اظهار داشت: در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شده باید به سمتی حرکت شود که صدور مجوزها راحت تر و زودتر شود و یا بروکراسی اداری کمتر شود و با استفاده از ظرفیت های قانونی برای افزایش و جهش تولید فعالیت شود و در این صورت کاری بیشتر صورت گرفته و در راستای سال جهش تولید حرکت شده وگرنه اجرای برنامه های همیشگی و سالیانه ادارات در قالب شعار سال، گشایشی چشمگیر در این زمینه نخواهد داشت.

تعیین یک پروژه شاخص برای جهش تولید

اکرم فداکار معاون توسعه مدیریت استانداری یزد هم گفت: دستگاهها حداقل یک پروژه شاخص برای سال جهش تولید داشته باشند.

به گفته وی اتاق فکر باید در دستگاه مربوطه تشکیل و شرایط بخش خصوصی دیده شود و کار ویژه ای جدای از فعالیت  همیشگی  و روزمره دستگاهها باید انجام گردد و گرنه این برنامه ها با ابلاغ مرکز انجام می شود و نیازی به شعار سال نبود.

شناسایی برنامه‌های اقتصادی اولویت‌دار برای جهش تولید در یزد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد از شناسایی و تدوین برنامه‌های اقتصادی اولویت دار برای جهش تولید در استان خبر داد و گفت: لازم است طرح و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی متناسب با دستور العمل ملی تدوین طرح‌ها در راستای این شعار تهیه شود.

سید مجتبی حسینی پور افزود: بنا به تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی استان و برای پرهیز از موازی کاری، برنامه ریزی و راهبری جهش تولید در همین ستاد انجام خواهد شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان راهبری موضوع را برعهده خواهد داشت.

اقتصاد کشور را به اهرمی برای جهش تولید تبدیل کنیم

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: وزارت اقتصاد و دارایی با خصوص سازی مولدسازی دارایی ها، ایجاد درآمد از گمرک و مالیاتی نقش خود را به خوبی ایفا و با گستردگی وظایف و اختیارات اقتصاد را به اهرمی برای جهش تولید تبدیل کند.

علی نمازی  افزود: سیاست‌های خوبی در بخش‌های مختلف برای جهش تولید اتخاذ شده که تدوین برش استانی این سیاست ها در دست اقدام است.

 وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد ودارایی در شرایطی که نقش نفت در بودجه کشور کمرنگ شده است و مسئول اصلی تامین درآمد کشور است.

نمازی از فروش اموال مازاد بانک‌ها و کاهش حجم شرکت های دولتی، تسریع در عرصه بنگاههای دولتی در بورس، تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی وارداتی، توجه به درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی منابع جدید، واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی نظیر ایدرو و ایمیدرو به عنوان دیگر سیاست های وزارت اقتصاد در سال جهش تولید یاد کرد.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا اثرات تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد را کاهش دهد گفت: یکی از سیاست های محوری وزارت اقتصاد در کنار این اقدامات، افزایش تاب اوری بخش تولید در شرایط فعلی است.

رفع موانع صاحبان صنایع و سرمایه گذاران موجب جهش تولید و گسترش اشتغال مولد و پایدار و جزو سیاست‌های راهبردی دولت در سال‌جاری است .

لازمه جهش تولید ایجاد زیر ساخت مناسب سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد گفت: ایجاد زیرساخت لازم برای حضور بخش‌خصوصی و سرمایه گذاران جزو برنامه‌های محوری سال‌جاری است که تحقق آن موجب جهش تولید و اشتغال است.

سیدعلی عزالدینی  افزود: برای تحقق اهداف باید بخش‌خصوصی همانند گذشته در کنار مسوولان برای اجرایی شدن برنامه‌های تولیدی و اشتغالزایی همراهی لازم داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سایه همکاری با یکدیگر باید برای جهش تولید و اشتغال بیشتر اقدام صورت گیرد.

 جهش تولید با رفع مشکلات واحدهای صنعتی محقق می‌شود

فرماندار مهریز گفت: برای تحقق شعار امسال و جهش تولید باید با برنامه‌ریزی و نقشه راه مشخص در همه دستگاه‌ها، نسبت به رفع موانع و مشکلات مقابل روی تولیدکنندگان اقدام شود تا اهداف شعار امسال محقق گردد.

رضا زارع زاده مهریزی افزود: رفع موانع صاحبان صنایع و سرمایه گذاران موجب جهش تولید و گسترش اشتغال مولد و پایدار و جزو سیاست‌های راهبردی دولت در سال‌جاری است .

وی تصریح کرد: پیگیری مطالبات کارآفرینان به خصوص در زمینه تامین سرمایه در گردش، زمین و امکانات جانبی مورد نیاز، بستر را برای تحقق جهش تولید فراهم می کند.

وی با تاکید بر خرید تولیدات داخلی، پیگیری مسائل اداری و رفع مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی تکلیف مسوولان برای دستیابی به اهداف شعار امسال دانست و اظهار کرد: حمایت از تولیدات داخلی ، افزایش تولید، بهره‌وری و اشتغال را به دنبال دارد.

زارع زاده تاکید کرد: رویکرد فعالیت‌ همه دستگاه‌ها باید در ارتباط با پیگیری و اجرای شعار امسال باشد وی تمام ظرفیت‌های مناسب برای جهش تولید به کار گرفته شود. 

برچسب‌ها جهش تولید یزد سرمایه گذاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهش تولید یزد سرمایه گذاری جهش تولید یزد سرمایه گذاری برای جهش تولید سال جهش تولید استاندار یزد سرمایه گذاری وزارت اقتصاد جهش تولید جهش تولید برنامه ریزی جهش تولید جهش تولید شعار امسال استان یزد بخش خصوصی برنامه ها ظرفیت ها شعار سال سیاست ها تحریم ها سال جاری یزد گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان از سیاست‌های اصلی استان است
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند