Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید میرمعینی درباره حباب داشتن بازار بورس گفت : برخی از سهم‌های بازار سرمایه دارای حباب هستند، اما این موضوع کلیت بازار را در برنمی‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید میرمعینی در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره شرایط بازار بورس در شرایط شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و از جمله بازار بورس را در سطح داخلی و بین‌المللی تحت تاثیر قرار داده، البته به نظر می‌رسد اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از فراز و نشیب‌های بازارهای داخلی و جهانی ارائه داد، زیرا اظهارنظر وابسته به تداوم و یا از بین رفتن و کاهش ابتلا به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در ابتدای شیوع کرونا منجر به افزایش شاخص رشد سهام در بازار ایران شد، عدم جدی گرفتن ویروس‌کرونا بود، البته این موضوع اختصاص به ما ندارد و نه‌تنها بازارهای مالی ایران بلکه بسیاری از کشورهای دنیا تا ماه گذشته به این حد از جدی بودن ویروس کرونا نرسیده بودند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره حباب داشتن بازار بورس ابراز کرد: برخی از سهم‌های بازار سرمایه دارای حباب هستند، اما این موضوع کلیت بازار را در برنمی‌گیرد.

وی با بیان معنای حباب عنوان کرد: رویکرد فعلی بازار سرمایه با تعاریف علمی حباب همخوانی ندارد، و اگر حباب را معامله سهم با میزانی بالاتر از ارزش ذاتی آن تعریف کنیم، بین 60 تا 70 درصد شرکت‌ها که عمدتا شرکت‌های کوچک با شناوری پایین هستند در شرایطی قرار دارند که معاملات آن‌ها با ارزش‌افزوده شرکت همخوانی ندارد.

این کارشناس ارشد بازار بورس بیان کرد: زمانی شاهد حباب خواهیم بود که بازار پس از پیشروی تا محدوده‌ای خاص شروع به افت کرده و به سهامدار ضرر اساسی برساند، اما اکنون در بورس شاهد چنین وضعیت نیستیم.

وی اضافه کرد: ممکن است با سنجش ارزش سهم‌های بازار و حتی سهم‌های کوچک متناسب با نرم جدید بازار، دیگر نتوان گفت قیمت‌ها دارای حباب هستند، با این حال براساس اصول علمی عملیات سودآوری 60 تا 70 درصد شرکت‌ها در آینده قیمت‌های فعلی را تایید نخواهد کرد.

هیجان زده شدن بازار بورس

میرمعینی تصریح کرد: تقریبا از اواسط اسفند شاهد پیشروی جریان نقدینگی به سمت سهام بزرگ‌تر هستیم، این در حالی است که این سهم‌ها هنوز پایین‌تر از ارزش ذاتی معامله شده و از امکان رشد برخوردار هستند، در چنین شرایطی با توجه به تاثیرگذاری زیاد شرکت‌های بزرگ و بنیادی بر شاخص کل، بازار بورس نمی‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: اکنون جریان نقدینگی بازار تمام نوسانات را توجیه می‌کند و همین عامل تمام تحلیل‌ها را کنار گذاشته، درواقع هیجان ایجاد شده میان معامله‌گران چنین جریانی را رقم زده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل تاثیرگذار بر ایجاد شرایط هیجانی در بازار بورس گفت: شاید بتوان گفت مشکلات بورس ایران در قوانین معاملاتی و خرد ساختارها که به طور عمده به دامنه نوسان و حجم مبنا و همچنین شناوری پایین برخی سهم‌ها مربوط می‌شود، یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که به شرایط هیجانی دامن زده‌اند.

وی افزود: با از بین رفتن دامنه نوسان قیمت‌ها سریع‌تر به تعادل رسیده و براساس اصول کارشناسی بازار از قیمت‌ها دفاع می‌شود، اما بازار سرمایه در روزهای اخیر با تمرکز بر صف و رفتار توده‌وار رشد کرده و حتی در این شرایط برخی سهم‌ها در نتیجه تبلیغات به بازدهی می‌رسند، این در حالی است که این سهم‌ها وارد محدوده پر‌خطر شده‌اند.

این کارشناس بورس عنوان کرد: درکنار جریان نقدینگی، نگاه دولت به بازار سرمایه نیز دارای اهمیت است، اکنون دولت در حال حمایت از بورس است و به علت تامین کسری بودجه، بازار سرمایه را بازار هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کسی از رشد و توسعه بازار سرمایه ضرر نمی‌کند، ما می‌توانیم از جریان نقدینگی فرصت بسازیم و با افزایش سرمایه و تامین نقدینگی بازار اولیه را نیز منتفع کنیم.

میرمعینی در پایان درباره واکنش به عرضه‌های حقوقی در بازار که گاهی سهامداران را نگران می‌کند، ابراز کرد: گاهی فروشنده‌ها به صورت دستوری اقدام به فروش می‌کنند که این عمل با هدف تامین مالی و تنظیم بازار صورت می‌گیرد و با نبود آن نمی‌توان قدرت صف‌ها را کنترل کرد، این اتفاق به طور عمده در صندوق‌های بازارگردانی شرکت‌های بزرگ مبتنی بر تنظیم بازار رخ می‌دهد.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جریان نقدینگی بازار سرمایه بازار بورس شرکت ها قیمت ها سهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۶۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • افزایش ۲ هزار و ۸۶۵ واحدی شاخص کل بورس
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس