Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌نامه آمریکایی بارونز در نوشتاری با عنوان «یک مطالعه نشان می‌دهد بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی در یک دهه اخیر در سال ۲۰۱۹ رخ داده‌ است» افزود: محققان امروز دوشنبه اعلام کردند که هزینه های نظامی جهانی سال ۲۰۱۹ شاهد بزرگترین رشد خود در طول یک دهه اخیر بوده است و در این میان دو کشور آسیایی در میان سه کشور نخست این رده‌بندی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری SIPRI)، کشورها در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۱.۹ تریلیون دلار (۱.۷۸ تریلیون یورو) را صرف بخش نظامی کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد، جهشی که بزرگترین رشد از سال ۲۰۱۰ است.

«نان تیان» Nan Tian، یکی از پژوهشگران موسسه سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: هزینه‌های نظامی از زمان پایان جنگ سرد (۱۹۹۱) به بالاترین حد رسیده است.

در این میان رتبه نخست بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی در جهان، از آن آمریکا بوده  که در سال ۲۰۱۹، ۷۳۲ میلیارد دلار در این بخش هزینه کرده است، یعنی ۵.۳ درصد افزایش که به تنهایی ۳۸ درصد هزینه‌های نظامی جهان را شامل می‌شود.

در واقع سال ۲۰۱۹ دومین سال پیاپی رشد هزینه‌های نظامی آمریکا پس از هفت سال کاهش مداوم است.

در گزارش این موسسه، برای نخستین بار دو کشور آسیایی چین و هند جزو سه کشور برتری بودند که به ترتیب ۲۶۱ میلیارد دلار (۵.۱ درصد افزایش) و ۷۱.۱ میلیارد دلار (۶.۸ درصد افزایش) رشد هزینه‌های نظامی داشتند.

در حالی که هزینه‌های چین در ۲۵ سال گذشته، پیرو رشد سریع اقتصادی این کشور بوده است،  سرمایه‌گذاری‌های آن در بخش نظامی، نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌های پکن برای برتری نظامی در سطح جهانی است.

تیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «چین آشکارا اظهار داشته که خواهان رقابت با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت نظامی است و به همین دلیل، رشد هزینه‌های نظامی چین می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری هند در بخش نظامی را توجیه کند.

«سیمون ویزمن» از دیگر محققان موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در این گزارش تاکید کرده است: تنش ها و رقابت هند با پاکستان و چین یکی از اصلی ترین عوامل افزایش هزینه های نظامی توسط دولت دهلی است.

۲ کشور دیگر پس از چین و هند، روسیه و عربستان سعودی هستند که بیش از ۶۰ درصد کل هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این گزارش، سایر تحولات قابل توجه در هزینه های نظامی از آن آلمان است که در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱۰ درصدی به ۴۹.۳ میلیارد دلار رسانده که بیشترین درصد افزایش در میان ۱۵ کشور برتر از نظر صرف هزینه های نظامی است. به گفته نویسندگان این گزارش، افزایش هزینه‌های آلمان تا حدودی می تواند با افزایش درک تهدید از سوی روسیه توجیه شود.

در حالی که تیان خاطرنشان می کند رشد هزینه‌های نظامی در سال های اخیر سرعت بیشتری یافته، اما این روند می تواند در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن معکوس شود.

۲۰۲۳

برچسب‌ها هند روسیه چین ایالات متحده آمریکا آلمان عربستان‌ سعودی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند روسیه چین ایالات متحده آمریکا آلمان عربستان سعودی هند روسیه چین ایالات متحده آمریکا آلمان عربستان سعودی افزایش هزینه های نظامی هزینه های نظامی جهان رشد هزینه های نظامی میلیارد دلار درصد افزایش سال ۲۰۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی منچسترسیتی مقابل لسترسیتی با گل دیدنی وینسنت کمپانی (لیگ برتر انگلیس - 6 می، 2019) / فیلم

سال 2019 در چنین روزی و در چارچوب هفته سی و هفتم رقابت های لیگ برتر انگلیس، دو تیم منچسترسیتی و لسترسیتی در ورزشگاه اتحاد به مصاف هم رفتند. این دیدار تا دقیقه 70 با تساوی بدون گل دو تیم در جریان بود تا اینکه وینسنت کمپانی با شوتی دیدنی از راه دور، دروازه کاسپر اشمایکل را باز کرد.

دانلود (3.6MB)

دیگر خبرها

  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • برتری 4-0 لیورپول مقابل بارسلونا و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا (2019/5/7) / فیلم
  • پیروزی منچسترسیتی مقابل لسترسیتی با گل دیدنی وینسنت کمپانی (لیگ برتر انگلیس - 6 می، 2019) / فیلم
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رونالدو؛ یک گوشه در حال رکوردزنی!
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • تجمع ضد آمریکا و انگلیس در بورکینافاسو
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • ۲۰ شرکت برتر تولید کننده تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۴؛ از Rheinmetall تا Leonardo