Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@16:52:36 GMT

ستاره‌ای که از سیاه‌چاله جان سالم به در برد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۸۹۱۸

ستاره‌ای که از سیاه‌چاله جان سالم به در برد

ستاره‌شناسان موفق به شناسایی ستاره‌ای شدند که در برخورد با سیاه‌چاله نابود نشده است. این ستاره طی یک تریلیون سال آینده به یک سیاره تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معمولاً تماس جسمی با یک سیاه‌چاله به معنای از بین رفتن آن است. حتی نور نیز نمی‌تواند از گرانش شدید سیاه‌چاله فرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در سیاره «GSN 069» یک ستاره از تماس نزدیک با یک سیاه چاله جان سالم به در ببرد و در مداری دور سیاه‌چاله باقی بماند.

البته این تماس نزدیک پیامدهایی نیز برای ستاره داشت. سیاه‌چاله به اندازه‌ای از این ستاره ماده بیرون کشید که از یک غول سرخ به کوتوله سفید تبدیل شد و به نظر می‌رسد که طی یک تریلیون سال آینده به یک سیاره تبدیل شود. غول سرخ یک ستاره بزرگ و درخشان است که در مرحله دوم عمرش به سر می‌برد. کوتوله سفید آخرین مرحله تکامل ستاره‌ها به شمار می‌رود.

سیاه‌چاله‌ها معمولا ستاره‌ها را از بین می‌برند و در حین این کار نمایشی از نورهای زیبا و دیدنی خلق می‌شود. با این حال برای نخستین بار یک ستاره توانست از دست یک سیاه‌چاله فرار کند. به گفته ستاره‌شناسانی که این پدیده را تماشا کرده‌اند، این ستاره در حین نزدیک شدن به سیاه‌چاله یک غول سرخ بوده، وقتی از کنار سیاه‌چاله عبور می‌کند، تمام لایه‌های بیرونی هیدروژن آن  بلعیده می‌شود و در نهایت به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود.

حالا این کوتوله سفید در مداری بزرگ و کشیده گیر کرده و به دور سیاه‌چاله می‌چرخد. هر گردش حدود 9 ساعت طول می‌کشد اما فاصله این کوتوله سفید با سیاه‌چاله به اندازه‌ای است که هرگز به درون این شی آسمانی بلعنده نیفتد. این ستاره طی یک تریلیون سال آینده به یک سیاره تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: سیاره ستاره مدار سیاه چاله کوتوله سفید غول سرخ کوتوله سفید سیاه چاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت گندم از گندمزارهای مناطق گرمسیری استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله چاله امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال ۴۲۹ هزار هکتار گندم در استان کرمانشاه کشت شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۱ میلیون تن گندم در استان تولید و بیش از ۸۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان شود.

وی افزود: امسال ۴۰ هزار هکتار از گندم کشت شده در مزارع استان، گندم دوروم بوده که پیش‌بینی می‌شود ۱۳۵ هزار تن از محصول تولیدی استان گندم دوروم که گندم مورد نیاز کارخانجات ماکارونی است، باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به فعال‌شدن ۷۰ مرکز خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، گفت: کار برداشت گندم در استان توسط ۱۵۰۰ دستگاه کمباین انجام خواهد شد که ۸۰۰ کمباین آن بومی استان است.

وی گفت: تا این لحظه قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم محصول ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم هم ۱۸ هزار تومان است.

چاله چاله افزود: برداشت گندم از گندمزارهای استان کرمانشاه از امروز (یازدهم اردیبهشت) در مناطق گرمسیر استان در شهرستان قصرشیرین شروع شده و تا حدود شهریور ماه در مناطق سردسیر استان در شهرستان سنقروکلیایی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 749512

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • گربه سیاه و سپاهان؛ این نبرد، تمام نمی‌شود
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه