Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در پیامی که نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، خطاب به طلاب، فضلا، مدیران حوزه‌های علمیه نقاط مختلف جهان، آورده است: در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام، دوقطبی‌ها و تقابل‌های دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روح‌،  فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد؛ و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژراهه‌های افراطی و تفریطی در این دوقطبی‌ها بوده‌ایم و اکنون نیز کمابیش شاهد این‌گونه انحرافات هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این پیام افزوده است: ایران، حوزه و بزرگان آن، با همراهی ملت و دولت و امدادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه‌های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامی‌خوانند و نه به راه‌های تاریک و اندیشه‌های فلسفی ناصواب و نه به کج‌سلیقگی‌ها و شذوذات فکری و رفتاری و نه به دوقطبی‌های ناروا.

وی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به برخی کج‌سلیقگی‌ها از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، آورده است: با کمال تاسف در این حوادث شاهد برخی کژروی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در دنیای اسلام بودیم و شگفت‌آور آن‌که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب نیز خباثت‌آمیز بر امواج سهمگین آن‌ها سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل‌بیت(ع) و به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه‌ والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین‌گریزی، اسلام‌هراسی، انقلاب‌هراسی، ایران‌هراسی و قم‌هراسی دامن زنند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرده‌است: جهان پساکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون آن نیازمند مطالعه‌ای فراگیر و چندضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری است که همه نخبگان باید بدان بپردازند.

وی تاکید کرده است: حوزه‌های علمیه مصرانه و مجدانه تلاش می‌کنند تا نظام علمی آموزشی، نظام تربیتی اخلاقی، نظام تبلیغی رسانه‌ای و راهبردهای دینی، هدایتی و راهنمایی و مشاوره‌ای آن با این حوادث، توقف و عقب‌گرد نکند و از همه ابزارها، فناوری‌ها، فضاهای مجازی و غیرحضوری برای تداوم و پویایی آن بهره گیرد و اصل بازآفرینی حوزه در فضای مجازی را تحقق بخشد.

وی با بیان این‌که بحمدالله حوزه با شتاب به این سمت حرکت کرده، خاطرنشان کرده است: اکنون بخش عمده آموزش‌های حوزوی و حتی برخی دروس سطوح عالی و درس خارج حوزه در کنار آموزش‌های کوتاه‌مدت و مهارتی بدون توقف در حال اجراست و امیدوار است به سمت قله‌های بلند و آرمان‌های والا حرکت کند و اصالت علمی، معنوی، اجتماعی، مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه در این پیام طلاب و فضلای حوزوی جوان را برای شناخت، تدبیر، برنامه‌ریزی و هم‌فکری و هماهنگی حوزه‌های علمیه سراسر جهان در آینده پساکرونا و انسجام، همدلی و برخورداری از نگاه راهبردی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و اعتلای کلمه توحید و معارف ناب اسلام در سرتاسر جهان و استمرار و تحکیم معنویت و دعا و تضرع در عرصه بین‌الملل و صیانت از فضای مجازی و توسعه همکاری‌ها و مواسات انسانی و نشر اخلاق و فضیلت و ذخایر ارزشمند معرفتی و معنوی اهل‌بیت(ع) به مشارکت دعوت و بر آمادگی حوزه‌های علمیه برای گسترش و تعمیق ارتباطات و همکاری‌ها و تبادل تجربیات و دستاوردها با همه حوزه‌های علمیه در اقصی نقاط عالم تاکید کرده‌است.

ایرنا بدلیل اهمیت فرازهای مختلف این پیام، متن کامل آن را منتشر می‌کند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انه هو خیر ناصر و معین و صلی‌الله علی‌محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة‌الله عجل الله تعالی فرجه فی الارضین

طلاب، فضلا و مدیران مکرم حوزه‌های علمیه در اقصی نقاط عالم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در پایان ماه شعبان المعظم، موالید درخشان این ماه و درخشش انوار ربوبی به‌ویژه میلاد حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و فرارسیدن ماه ضیافت الهی، ماه نزول قرآن کریم و مجال تجلی الطاف بیکران الهی، نبوی و علوی و فیضان انوار و عنایات الهی و زمان تبلور معارف ناب انسان‌ساز و تحول‌آفرین رمضانیه را صمیمانه تبریک می‌گویم و متواضعانه خدمات بی‌شائبه وخالصانه شما را می‌ستایم و ارج می‌نهم و سپاس می‌گزارم و فرصت را مغتنم شمرده، مطالبی را در این ایام سرنوشت‌ساز، در سایه‌سار انوار قدسی حضرت امام رضا علیه‌السلام و از جوار ملکوتی کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها یادآوری می‌نمایم:

اول: این مکتب قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و دعاها و مناجات‌های دل‌انگیز و روح‌افزا و ذخائر عظیم حدیثی و مصادر فاخر معارف و علوم اسلامی است که روحانیت و حوزه را در طول تاریخ پشتیبانی کرده و به فضل الهی به قله‌های سربلندی و کمال می‌رساند و همین پشتوانه گران‌سنگ و بصیرت و آگاهی الهی و اجتماعی بود که مبدا پیدایش و شکوفایی انقلاب اسلامی و احیای معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و بیداری امت اسلام قرار گرفت و به لطف الهی و هدایت اولیای طاهرینش این راه نورانی در ایران و منطقه و جهان پیوسته، درخشنده و فزاینده استمرار خواهد یافت.

دوم: مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلام ناب، در شرایط سخت بیماری کرونا با اهتمام به نظرات کارشناسی و توصیه‌های علمی و بهداشتی، پیشگام در مواجهه صحیح و منطقی و اتخاذ نگاه جامع و متوازن با آن‌ها شدند و همراهی، همدلی و خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان و خانواده‌های آنان و همدردی و مواسات با مردم را وجهه همت خود نهادند.

به فضل الهی، این پیشگامی حوزه‌ها و روحانیت به‌ویژه در ایران اسلامی، در خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و امت اسلام؛ به‌رغم همه غرض‌ورزی‌ها و شایعه‌سازی‌های رسانه‌ای دشمنان و گاهی ملامت‌ها و طعنه‌های ناآگاهان‌ و نیز گاهی نامهربانی و غفلت دوستان؛ استمرار و ارتقا خواهد یافت.

رسالت تاریخی حوزه‌های علمیه به‌ویژه طلاب جوان و جهادی در این مقطع مهم حیات بشری آن است که با تاسی به اسلام عزیز و سنت و سیره و پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت مطهرش علیهم‌السلام در اقصی نقاط عالم، علمدار علم و تقوی، خدمت و اخلاص، عشق و منطق، عدالت و مقاومت، ایثار و مواسات و هدایت باشند.

در ایران عزیز حضور خالصانه، متواضعانه و مظلومانه طلاب عزیز ایثارگر در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و به‌ویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیده‌های ناشی از آن، در کنار امدادگران و شهیدان راه سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان‌ها و طیف‌های گسترده نیروهای مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد و تحسین ملت و دولت و جهانیان را برانگیخت.

تاریخ، فداکاری و از خودگذشتگی و ایثار همه مجاهدان راه سلامت و طلاب و فضلای عزیز جهادی در زمینه‌های امداد و نجات، کمک‌های روحی و معنوی، مشاوره‌های روانی، پاسخگویی به پرسش‌های اعتقادی، فکری و شرعی، تجهیز و تدفین درگذشتگان و تحمل رنج‌ها و ملامت‌های آنان در این ایام دشوار را ثبت خواهد کرد و در پیشگاه خداوند متعال ماجور خواهند بود؛ همان‌طور که همبستگی ملت بزرگ ایران و مجاهدت سپاه سلامت و تلاش مسئولان خدوم و نیروهای مردمی و کشوری و لشکری آن‌هم در شرائط تحریم ظالمانه و تبلیغات سهمگین در پیشگیری و مبارزه با کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب، رقم زد و این تجربه بر آمادگی نظام اسلامی و توانائی‌های آن افزود، و همه این موفقیت‌ها که تجربه‌ نگاری و تاریخ‌نگاری و نظریه‌پردازی و الگوسازی آنان آغازشده است، تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی است، که متواضعانه تقدیم نخبگان و اندیشمندان کشورهای دیگر می‌شود و امیدواریم ضمن دریافت تجارب حوزه‌های دیگر بلاد و نقد، اصلاح و تکمیل، مبنایی برای تضارب آراء، تفاهم و تعامل شود.

سوم: در منطق اسلام مواجهه با مصائب و رنج‌ها و بلاها بر اساس مبانی فلسفی وکلامی و فقهی و حقوقی و اخلاقی بر یک شاکله سه‌ضلعی عقلانی، علمی و معنوی استوار است.

۱. این رویکرد، عقلانی است، زیرا تفسیر جامعی از چرایی و علت‌های آشکار و نهان پیدایش این‌گونه ناملایمات و حوادث در اسلام عزیز ارائه‌شده و تاکید گردیده است که در ورای این حوادث، فلسفه‌هایی مشخص و آزمون‌های الهی و هشدارهایی بیدارساز برای بشر وجود دارد و انسان می‌تواند به حکمت فراگیر الهی در همه این فراز و فرودها اعتماد کند. آیات شریفه قرآن و احادیث پیامبر  و معصومین علیهم‌السلام  تصویری جامع و منسجم و منظومه وار از هستی، انسان، آزمون‌های الهی، حوادث و بلاها ارائه داده که در اندیشه فلسفی و کلامی و معارفی بزرگان دین و معرفت، تبیین شده است و در ناکامی مکاتب فکری و معرفتی عالم، بدون تردید جهانی تشنه این عقلانیت و منطق هستند.

۲. این رویکرد علمی است، زیرا مبتنی بر اذعان به نظام علّی معلولی و طبیعی و جامع و فراگیر است و فقه و اخلاق و معارف اسلامی، بشر را به بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای فکری خود برای حل مشکلات بشری فراخوانده و هرگز او را به انحصار در روش‌های معین و راه‌های معنوی و عبادی به‌مثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرانخوانده است بلکه اسلام با راهنمایی‌ها و هدایت‌ها و نظام‌های کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره‌گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است.

۳. این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند در پس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امدادهای غیبی هم فرامی‌خواند و بر نهفته بودن درس‌های بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی در بطن این حوادث و ضرورت درس‌آموزی از آن تاکید دارد.

در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام، دوقطبی‌ها و تقابل‌های دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روح‌، فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد؛ و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژراهه‌های افراطی و تفریطی در این دوقطبی‌ها بوده‌ایم و اکنون نیز کما بیش شاهد این‌گونه انحرافات هستیم.

ایران، حوزه و بزرگان آن، با همراهی ملت و دولت و امدادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه‌های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامی‌خوانند و نه به راه‌های تاریک و اندیشه‌های فلسفی ناصواب و نه به کج‌سلیقگی‌ها و شذوذات فکری و رفتاری و نه به دوقطبی‌های ناروا.

چهارم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی می‌توانند افزون بر وظائف و امدادهای عام انسانی، در عرصه‌های فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنج‌های معنوی اسلام بهره‌گیرند و در بحران‌ها و ناهنجاری‌ها با رعایت مرزهای تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقش‌های امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند. روحانیت و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ از هویتی جامع علمی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شان خود را خدمت به جامعه بشری می‌دانسته و می‌داند و بدان افتخار می‌کند و در این جایگاه، به رسالت‌های ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت‌گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه می‌کند.

پنجم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این‌گونه حوادث و بلایا و اپیدمی‌ها دارای احکام فقهی جامع و ریز و دقیق و توصیه‌های اخلاقی عقل‌پسند و معارف جامعی است که نه تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ ‌نمی‌کند، بلکه آن را می‌پذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت می‌کند و تبیین این محورها بر عهده حوزه و نهادها و شخصیت‌های آن است و در گنج‌های معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست‌یابی به آن به توسعه مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات گسترده و مطالعات میان‌رشته‌ای نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزه‌های علمیه است. به فضل الهی امروزه حوزه‌های علمیه در ایران در طرح‌های تحولی خود، صدها رشته و گرایش را متناسب با نیازهای بشر امروز طراحی کرده و محتواهای فکری و نیروهای متخصص فراوانی را تولید کرده تا بتواند از کیان اسلام تمدن ساز و جامع دفاع کند.

ششم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تاسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلیددامت برکاتهم در همه مراحل و شرایط دشوار، بر این منطق جامع، خرد جمعی، رویکرد جامع و تمدنی تاکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیه‌های بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و برای دوره‌ای حتی مهم‌ترین شعائر و مناسک دینی و نمازهای جمعه و مراقد شریف و زیارتگاه‌ها و مساجد و برنامه‌های آموزشی حوزه‌ها را برای صیانت از سلامت مردم و مصالح بشری و رعایت مقررات، متوقف و معلق کردند و در برابر هیچ‌یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذی‌ربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند؛ و در همین شرایط با التزام کامل به اسلام، گفتمان ‌وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدان‌های گوناگون و در کنار دیگر متخصصان و تلاش‌گران، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، در صحنه حاضر شدند. ایران اسلامی و حوزه‌ها هیچ‌گاه در حصار نگاه‌های تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهادهای حوزوی را تحمل کردند و درخدمت به مردم کوتاهی نکردند.

هفتم: حوزه علمیه تلاش کرد تا با انجام مکاتباتی با تعدادی از شخصیت‌ها و سازمان‌های مطرح بین‌المللی، ادیانی، اسلامی و شیعی، این منطق الهی انسانی را به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس کند و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و تشکیل جبهه بزرگ توحیدی و مقابله با ستم‌ها و بی‌عدالتی‌ها و ایستادگی در برابر تبعیض‌ها و تحریم‌های ناعادلانه و جلوگیری از اشغال، جنگ، ترور و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و محکومیت یک‌جانبه‌گرایی و افراط‌گرایی و تفریط‌مداری تاکید کند.

ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان می‌توانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیت‌ها، زمینه‌های این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاست‌های ظالمانه و دولت‌های مستکبر و بی‌رحم را که در عالم فساد و خشونت و خودخواهی و جهل و تعصب می‌گسترانند  و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار می‌کنند، کنار زنند.

هشتم: اکنون در برخی نقاط عالم و به شکل برجسته و فراگیر، شکل‌گیری رزمایش‌های خدمت و مواسات و همدلی و انسانیت و موج حضور مردمی و خیزش نیروهای ایثارگر، تابلوی زیبای انسانی، اسلامی را ترسیم نموده است. تاریخ به‌خوبی نشان داده که تجربه بسیج مردمی که از ایمان، صبر و تلاش و فداکاری ملت‌ها جوشیده باشد بارها معجزه به همراه آورده و در دیگران نیز موثر واقع‌شده و در تاریخ تحول‌آفرین بوده است. دنیای اسلام در سال‌های اخیر نمونه‌های بسیاری از معجزه‌های اراده ملت‌ها را به‌ویژه در کشورهای محور مقاومت و تحقق اراده الهی دیده‌ است. با عنایت الهی تجربه گران‌بهای اعتماد به نفس ملی و باور به توانمندی‌های گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان موجب شده تا در کنار پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی، شاهد ابتکارات و خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربه‌های جدید در مهار این‌گونه بلاها و اپیدمی‌ها باشیم و بر آمادگی‌های خود بیافزاییم و پدافند غیرعامل را تقویت نماییم. کشور عزیز ایران به توفیق الهی و با تکیه بر چهل سال پرافتخار و در آغاز گام دوم انقلاب توانست سختی‌ها را به‌آسانی و تهدیدها را به فرصت مبدل کند و گام‌های بنیادین در ساختن آینده بهتر را بردارد.

نهم: با کمال تاسف در این حوادث شاهد برخی کژروی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در دنیای اسلام بودیم و شگفت‌آور آن‌که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب نیز خباثت‌آمیز بر امواج سهمگین آن‌ها سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل‌بیت سلام‌الله علیهم و به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه‌ والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین‌گریزی، اسلام‌هراسی، انقلاب‌هراسی، ایران‌هراسی و قم‌هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت‌ترین شرائط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند و البته روندجاری حوادث در جهان و ضعف‌های مدعیان جهانی و بروز بحران‌های عمیق اخلاقی و اجتماعی کشورهای قدرتمند و چالش اقتصاد و سیاست جهانی و ضعف نهادهای بین‌المللی از یک‌سو و اقتدار و توانمندی‌های ایران از سوی دیگر، دروغ‌ها و کینه‌توزی‌های آنان را آشکار ساخت.

اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواری‌ها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آنکه از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال می‌کند و خود را مصون از خطا نمی‌داند و با آسیب‌شناسی و آینده‌نگری از پیچ تاریخی کنونی عبور و به سمت آینده‌ای درخشان و تمدنی نوین توحیدی و جهانی پر از عدالت، معنویت و عقلانیت و اخلاق به پیش خواهد رفت.

دهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصر بود و تکانه‌ای شدید به اندیشه‌ها و زیرساخت‌های فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامدهای میان‌مدت و بلندمدت خواهد داشت و تفسیرهای گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پساکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون آن نیازمند مطالعه‌ای فراگیر و چندضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری است که همه نخبگان باید بدان بپردازند. اما مهم‌تر آن است که مجامع علمی، مراکز دینی و فرهنگی و نهادهای حوزوی با نگاهی جامع، اسلامی، تمدنی، علمی و دقیق به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینه‌های آن بپردازند و برای عبور از بحران‌های مشابه و بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و رقم زدن جهانی درخشان‌تر برنامه‌ریزی نمایند.

در تاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و بهره‌مندی از یک اندیشه و گفتمان‌ نظام‌مند می‌تواند نقش‌آفرین باشد و در آینده تاریخ اثر گذارد، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده‌نگر برخوردار باشد و طبعا این مقوله به خردورزی، دانشوری، حکمت، شجاعت ، ابتکار، خلاقیت و روح انقلابی نیاز دارد و بحمدالله سابقه تاریخی حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مشحون از چنین بصیرت‌ها و حکمت‌ها و مقاطع راهبردی است.

یازدهم: به مدد الهی و عنایات حضرت ولی‌عصر فداه، فعالیت نظام‌مند ستاد حوادث نهادهای حوزوی و کمیته‌های آن در قم و سراسر کشور با همکاری همه تشکل‌ها و موسسات خودجوش حوزوی در قم و همه استان‌ها و دیگر دستگاه‌های مسئول و قرارگاه‌های مردمی و با همت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز ایثارگر، علاوه بر نقش امدادی و همیاری‌های ویژه و گسترده‌، با تخصص‌های گوناگون در قلمروهای ارائه مشاوره روان‌شناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسش‌ها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرح‌هایی در حوزه پیامدها و شرایط پساکرونایی گام‌هایی بلند برداشته و برخواهند داشت‌ که در این حجم و گستره و تنوع از دستاوردهای ارزشمندی است که مصرانه آن را تحکیم و تثبیت خواهیم کرد و بر ضرورت حضور برنامه مدار، نظام‌مند و هوشمندانه همه حوزه‌های علمیه در شرایط مشابه و هماهنگی و هم‌افزایی فزاینده تاکید می‌کنیم.

دوازدهم: حوزه‌های علمیه مصرانه و مجدانه تلاش می‌کنند تا نظام علمی آموزشی، نظام تربیتی اخلاقی، نظام تبلیغی رسانه‌ای و راهبردهای دینی، هدایتی و راهنمایی و مشاوره‌ای آن با این حوادث، توقف و عقب‌گرد نکند و از همه ابزارها، فناوری‌ها، فضاهای مجازی و غیرحضوری برای تداوم و پویایی آن بهره گیرد و اصل بازآفرینی حوزه در فضای مجازی را تحقق بخشد. بحمدالله حوزه با شتاب به این سمت حرکت کرده و اکنون بخش عمده آموزش‌های حوزوی و حتی برخی دروس سطوح عالی و درس خارج حوزه در کنار آموزش‌های کوتاه‌مدت و مهارتی بدون توقف در حال اجراست و امیدوار است به سمت قله‌های بلند و آرمان‌های والا حرکت کند و اصالت علمی، معنوی، اجتماعی، مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر باشد.

بهره‌گیری از این فرصت برای پیشرفت علمی و معنوی و فرهنگی و تقویت پایه‌های اخلاق اسلامی و فضیلت‌های انسانی و اجتماعی و روح مجاهدت و مقاومت و تحکیم تعاملات عدالت‌خواهانه و انسان دوستانه و معنویت‌طلبانه موضوعی است که همه باید بدان بیاندیشیم و برای تعمیق آن  طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

سیزدهم: بشریت امروز پس از تجربه مکاتب و گفتمان‌های گوناگون از کمونیسم تا نظام لیبرال دموکراسی غربی، اومانیسم، سکولاریسم، کاپیتالیسم، لائیسیسم، مدرنیسم و پست‌مدرنیسم و ده‌ها ایسم و نحله دیگر، در کنار پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری، احساس خوشبختی و آرامش نمی‌کند و با بحران‌های متعددی مثل فقر، اختلاف طبقاتی، فحشا و گناه، بی‌عدالتی، نابرابری، بیماری، جنگ و خونریزی، سوءاستفاده از علم، تصرف در نظام طبیعت، سلاح‌های کشتارجمعی دست‌به‌گریبان است، بشر از این‌همه بحران و چالش نگران و مضطرب و خسته شده و کمتر دوره‌ای بوده است که جامعه بشری در همه جای عالم به‌قدر امروز احساس نیاز به منجی و یک دست قدرت الهی، قدرت معنوی و امامت معصوم داشته باشد.

وعده به یک فرج و منجی الهی در همه ادیان وجود دارد اما در منطق اسلام و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، گفتمان مهدویت و فرهنگ انتظار، گفتمانی کاملا روشن، عمیق، دقیق، نظام‌مند، آینده‌ساز، امیدبخش، سازنده و الهام‌بخش است که در این شرایط نیازمند فهم درست، گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ‌سازی است که لازم است در اولویت‌های فرهنگی و تبلیغی قرار گیرد.

چهاردهم: سیاست ثابت حوزه‌های علمیه در همه دوران‌ها و کشورها که برگرفته از سنت پیامبر مکرم صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت مطهرشان علیهم‌السلام است؛ سیاست تقویت هویت، برادری اسلامی و تحکیم رویکرد امت اسلامی در دنیای اسلام، بلکه سیاست همگرایی میان پیروان ادیان و رهبر آن‌همه ادیان و تحکیم روابط انسانی در جهان  است. البته حوزه‌های علمیه به‌شدت به معارف اسلام ناب و تعالیم اهل‌بیت علیهم‌السلام پایبند بوده و بدون تحمیل مذهبی و با رویکرد تعامل و تفاهم همواره معارف اهل‌بیت را در فضایی منطقی و علمی عرضه کرده و معتقد است محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام در همه‌ جای دنیای اسلام فراگیر بوده و آشنایی بیشتر با معارف اهل‌بیت نه تنها مخالفت و منافاتی با وحدت دنیای اسلام ندارد بلکه خود عامل انسجام و اشتراک مسلمانان است و همواره با استقبال از سوی بزرگان و علما روبه‌رو بوده است.

آغوش حوزه‌های علمیه برای شنیدن دیدگاه‌های مخالف، سوالات و شبهات بر روی همه مذاهب اسلامی باز است و کتابخانه‌های همه مراکز اسلامی حوزوی بهره‌مند از کتاب‌ها و منابع علمای اسلامی از همه مذاهب است‌ و همیشه به این آزادی فکر و اندیشه و تبادل آرا و افکار افتخار کرده و عقلانیت، منطق، اخلاق، آزادی، انسجام، هم‌افزایی و پیشرفت را روح حاکم بر حوزه‌های علمیه می‌داند و در این مسیر دست اخوت و همدلی و همکاری را به سوی همه مراکز علمی و فرهنگی و مجامع دینی دراز می‌کند.

روشن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امواج انقلاب در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی اکثر کشورهای جهان تاثیرگذار بوده و در فرآیندی طبیعی موجب آشنایی بسیاری از علاقه‌مندان با اسلام ناب و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام گردیده است. حوزه‌های علمیه افتخار می‌کند که در خلال این سال‌ها با رویکردی تقریبی و همگرا، مبین گفتمان انقلاب اسلامی و مروج انسانیت، پیشرفت، اخلاق، اندیشه‌های ناب توحیدی، عدالت، صلح‌طلبی، مقاومت و دفاع از مظلوم و ظلم‌ستیزی، استقلال، آزادی و آزاداندیشی و مردم‌سالاری دینی بوده است و مسوولیت همگان را فهم دقیق و جامع این گفتمان و تبیین و ترویج آن و پرهیز از افراط و تفریط می‌داند.

در پایان طلاب و فضلای حوزوی عزیز جوان را برای شناخت، تدبیر، برنامه‌ریزی و هم‌فکری و هماهنگی حوزه‌های علمیه سراسر جهان در آینده پساکرونا و انسجام، همدلی و برخورداری از نگاه راهبردی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و اعتلای کلمه توحید و معارف ناب اسلام در سرتاسر جهان و استمرار و تحکیم معنویت و دعا و تضرع در عرصه بین‌الملل و صیانت از فضای مجازی و توسعه همکاری‌ها و مواسات انسانی و نشر اخلاق و فضیلت و ذخایر ارزشمند معرفتی و معنوی اهل‌بیت علیهم‌السلام به مشارکت دعوت می‌کنم و از آنان طلب دعای خیر می‌کنم و آمادگی حوزه‌های علمیه را برای گسترش و تعمیق ارتباطات و همکاری‌ها و  تبادل تجربیات و دستاوردها با همه حوزه‌های علمیه در اقصی نقاط عالم اعلام می‌کنم و برای تحقق اهداف و آمال حوزه‌های علمیه از حضرات معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه وجود نورانی حضرت صاحب العصر الزمان عجل الله تعالی فرجه، استمداد و راهنمایی مسئلت می‪کنم. 

با احترام و اعتذار و ارادت و امتنان

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب‌العالمین /

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اهل بیت علیهم السلام جامعه درمان دین سیل بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اهل بیت علیهم السلام اقصی نقاط عالم حوزه های علمیه انقلاب اسلامی معارف اهل بیت طلاب و فضلای طول تاریخ بهره گیری کج سلیقگی ها برنامه ریزی دنیای اسلام همکاری ها فضای مجازی دوقطبی ها اندیشه ها اهل بیت نظام مند بحران ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۹۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور در اولین جلسه از سلسله نشست‌های اکران، نقد و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در سالن نمایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: ایده اصلی اندیشه سینما عمومی کردن اندیشه و تحلیل‌های اندیشه‌ای و دانایی است.

وی با بیان اینکه فیلم تولید روایت می‌کند، داستان می‌سازد و جهان خلق می‌کند و در افکار عمومی و جامعه تأثیرگذار است افزود: اساتیدی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و اجتماعی فعالیت دارند، اگر نتوانند جهانی خلق کنند و فضای ذهنی و داشته‌های علمی خودشان را برای دیگران و جامعه بیان کنند زبان الکنی خواهند داشت و با دیگران نمی‌توانند گفتگو کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: کما اینکه اگر نتوانند چیزی که دیگران ساخته‌اند از یک جهان جدید را ببینند و تحلیل و بررسی و نقد انجام دهند، کر و کور خواهند بود.

وی بیان داشت: پس مجبوریم کسانی که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند و تجربیاتی در تخصص خود کسب کرده‌اند را با عرصه فیلم و سینما آشنا کنیم و هم اینکه انگاره‌های اساتید درباره فیلم را ارائه بدهیم.

معینی پور اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی به نقدها بپردازد، باید به نقدهایی که نوشته شده مراجعه کند اما ما در سینما اندیشه از منظر اندیشه‌ای در حوزه تخصصی خودمان و با یک رویکرد علمی – اندیشه‌ای به فیلم‌ها نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فیلم جهان خلق شده کسی است که آن فیلم را ساخته و این جهان باید آسیب شناسی شود گفت: چارچوبی که بر اساس آن می‌بایست به این فیلم‌ها نگاه کرد رمزگانی دارد که شامل رمزگان فنی و سرگرمی و تکنیکی و تلفیقی از فرم و محتوا می‌شود.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشه‌هایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعف‌های جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشه‌شان را به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد: ما در انتقال اندیشه و مضامین دینی بلد نیستیم آنها را به تصویر بکشیم و از معضلات اصلی محسوب می‌شود و فرم‌های محدود – روش‌های گفتگوی محدود – تعامل با عرف بسیار محدود و هم اینکه بلد نیستیم با دیگران چگونه به تفاهم برسیم و خوب بشنویم.

معینی پور یکی از مزیت‌هایی که عالمان دینی در گذشته داشته‌اند را تعامل و ترابط با عموم مردم دانست و گفت: یکی از مظاهر مدرنیته و یکی از خواسته‌های مدرنیته که درباره ما اعمال شده این است که روز به روز از عرف جامعه و فضای عمومی جامعه فاصله گرفته‌ایم و تبدیل به یک طبقه شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طبقه فکر و اندیشه و طبقه علم و این تعامل در سینما اندیشه شکل خواهد گرفت و اندیشه و تحلیل‌های اندیشه‌ای و دانایی در حوزه سینما عمومی خواهد شد.

در ابتدای این نشست نیز، حمید بایرامی دبیر علمی این نشست نیز با بیان اینکه سینما در دنیای امروز، به عنوان یک وسیله‌ی قدرتمند برای انتقال اندیشه‌ها، ارزش‌ها و دیدگاه‌ها به جوامع مختلف شناخته می‌شود گفت: از طرفی، فیلم‌های ساخته شده در جوامع غربی، با تمرکز بر موضوعات مختلف، تأثیرات عمیقی بر باور و ناخودآگاه جوانان و نسل‌های جدید گذاشته و می‌گذارد.

وی افزود: خلائی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است، با اینکه صاحبنظران و اندیشمندان اسلامی در برهه‌ای با استفاده از ابزارهایی که قابلیت انتقال اندیشه را داشته توانسته‌اند این امر را محقق کنند و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از جمله این انتقال اندیشه‌هاست اما با اینکه ابزارهای انتقال اندیشه به جامعه و مردم با گذشت زمان به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت روزافزونی داشته ولی به نظر می‌رسد، اندیشه‌های ناب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به خوبی به جامعه و مردم منتقل نمی‌شود.

دبیر علمی سلسله نشست‌های سینما اندیشه گفت: ما در این برنامه‌ها در صدد هستیم با استفاده از توان علمی اساتیدی که در تخصص خودشان از جمله صاحبنظران و اندیشمندان محسوب می‌شوند، استفاده کنیم و تا حدودی به این خلاء و مساله موجود در کشور بپردازیم.

کد خبر 6089777 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب