Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-08@02:27:12 GMT

گلایه از تور‌هایی که نان صیادان خوزستانی را می‌برد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۴۸۳۸

 به گزارش خبرنگار ایلنا، صیادان خوزستانی بعد از رفع نسبی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا که منجر به کاهش چشمگیر صید و به خطر افتادن معیشت‌شان شده بود، حالا با مشکلی دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند که علاوه بر ابعاد اقتصادی، خسارت‌های محیط‌زیستی هم به دنبال دارد. صیادان در استان‌هایی که صید و صیادی یکی از راه‌های اصلی تامین معیشت شهروندان است، همواره نسبت به فعالیت صیادان غیرمجاز گلایه داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به فراخور هر استان انواعی از صید غیرمجاز از صید ترال گرفته تا استفاده از شوکر معمول است که ذخایر دریایی را به شدت تهدید می‌کند. در خوزستان از چند سال پیش روشی با عنوان «صید لنگری»  به کار گرفته می‌شود که به اذعان صیادان این منطقه نان صیادان مجاز را آجر کرده است.

ناخدا مصطفی محمدیان نژاد، از صیادان خوزستانی با گلایه از رواج این نوع صید در خوزستان به ایلنا می‌گوید: صیادان غیرمجاز به این صورت از این روش استفاده می‌کنند که تور خود در جایی از دریا ثابت کرده تا ماهی‌ها به صید بیفتند. اگر دریا طوفانی باشد آنها مجبور به بازگشت به ساحل هستند، اما تور ثابت شده در محل می‌ماند و ماهیانی که به تور می افتند، می‌میرند و بلااستفاده می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این نوع صید تبعات زیست محیطی زیادی دارد و علاوه بر این بر کار صیادان تاثیرات منفی می‌گذارد، آنقدر که می‌توان گفت هر تور لنگری نان ۲۰ صیاد را می‌برد. صیادان غیرمجاز که اقدام به چنین کاری می‌کنند حتی دریا را روی صیادان دیگر می‌بندند و به این صورت جایی را برای خود قرق می‌کنند.

معیشت صیادان به خطر افتاده است

غلامرضا دهقانی (رئیس اتحادیه صیادی خوزستان) در گفتگو با ایلنا، درباره این روش غیرمجاز صید می‌گوید: چند سالی است که روش صید لنگری در خوزستان باب شده است و از آنجا که این نوع صید مستلزم تملک قسمتی از دریاست، عملا مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

او توضیح می‌دهد: آب‌های خوزستان محدود است و اگر قرار باشد قسمت‌هایی از آن به تملک در بیاید، عملا صیادان دچار مشکلات زیادی می‌شوند. البته صیادان غیرمجازی که این نوع صید را انجام می‌دهند گاه به عمق دریا می‌روند و اقدام به صید می‌کنند.

رئیس اتحادیه صیادی خوزستان با تاکید بر اینکه صیادان غیرمجاز معیشت صیادان را به خطر انداخته‌اند، بیان می‌کند: سال گذشته در چند نوبت و به صورت موقتی مانور‌هایی برای برخورد با صیادان غیرمجاز و روش صید لنگری برگزار شد. مدتی این صید کم شد، اما دوباره شاهد فعالیت غیرقانونی این صیادان بودیم.

او می‌گوید: صیادان در خوزستان در ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بوده‌اند. شیوع کرونا باعث کاهش تقاضای ماهی و کاهش صید شد و اکنون که به صورت نسبی برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برداشته شده، خواهان رفع مشکلات جامعه صیادان هستیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خوزستان صیادی صیادان صیادی غیر مجاز معیشت صیادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۴۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاداش یک میلیاردی برای تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک/ گلایه‌های عبادی‌پور در مورد پروازها+ فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال در حضور سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور به بازیکنان تیم ملی اعلام کرد در صورت صعود به المپیک نفری یک میلیارد تومان پاداش می دهد.

وی گفت: از شما بازیکنان ممنون هستم که در این روزهای سخت کنار ما ایستادید.می دانم که رویداد سختی درانتظار ماست اما من به این تیم خیلی امیدوار هستم. من کاری به کارشناس ها ندارم و برای خودم رسیدن به المپیک همه آروزیم نیست. عبادی پور تو فرمانده داخل زمین هستی و دوست دارم پسرت در آینده بگوید پدرم تاریخ ساز بود.ناراحتی و شادی مردم برایتان مهم باشد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو


پائز سرمربی تیم ملی نیز گفت: قول می دهیم به هدفی که مشخص کردیم برسیم. با همکاران برزیلی هم صحبت کردم، برای ما افتخار است که برای ملت ایران کار کنیم.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

میلاد عبادی‌پور به نمایندگی از بازیکنان هم اظهار کرد: بعد از نسل قدیمی که در تیم ملی بودند احساسم این است که توجه مسئولان به والیبال کم شده است. ما سرباز کشور هستیم و چشمداشتی نداریم.برای پرچم روی سینه مان می جنگیم. یکسری مشکلات داریم که امیدواریم مدنظر داشته باشید.آقای تقوی یکسری هزینه ها را از جیب خودش می دهد.کمترین پرواز ما 30 ساعت است و باید با پرواز اکونومی برویم. اگر به المپیک صعود کنیم فکر کنم آقای تقوی دیگر برای اعزام به المپیک بودجه نداشته باشد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

در ادامه سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور برای بازیکنان صحبت کرد و گفت: من در دولت های قبلی هم بودم اما در دولت فعلی حتما یکی از مباحث ورزشی است.می دانیم رنج سفر تحمل می کنید اما ورزش امری هست که با ایرانیان پیوند خورده است. با عزم و اراده کار کنید حتما موفق می شوید.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو



در پایان نیز محمد حسینی و میلاد تقوی مقابل خبرنگاران قرار گرفتند و معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: امیدواری فراوان داریم که والیبال ما پیروز باشند. یکی از اولویت های دولت تقویت ورزش است و بودجه خوبی هم برای ورزش در نظر گرفته شده است. در مورد والیبال حتما با رئیس جمهور صحبت می کنم که این تیم دغدغه کمتری داشته باشد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بختیاری‌زاده: تسلیم نشدن مهمترین ویژگی استقلال بود
  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • پاداش یک میلیاردی برای تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک/ گلایه‌های عبادی‌پور در مورد پروازها+ فیلم
  • برگزاری امتحانات نهایی با حضور ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی
  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • دعوت ‌نونهالان‌ خوزستانی به اردوی تیم‌ملی کشتی فرنگی
  • حاجی‌پور: فوتبال ‌خوزستان‌ تاوان بی‌تدبیری را می‌دهد
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز