Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:03:58 GMT

ارزانی گاز روی دست نفت زد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۵۴۷۲

ارزانی گاز روی دست نفت زد

در حالی که سقوط قیمت نفت عمده توجهات را به خود جلب کرده است، ریزش قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا به حدی شدید بوده که تبعات دیرپایی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) محموله‌های تک LNG برای تحویل به شمال آسیا در هفته منتهی به ۲۴ آوریل، به ۱.۹۵ دلار نزول کرد و برای نخستین بار پایین دو دلار بسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قیمت افت ۷۱.۳ درصدی قیمت LNG از اوجش در اکتبر سال گذشته که ۶.۸۰ دلار بود را نشان می‌دهد و بدتر از کاهش ۷۰.۱ درصدی بهای معاملات نفت برنت است که از اوج ۷۱.۷۵ دلار در هشتم ژانویه امسال به ۲۱.۴۴ دلار در ۲۴ آوریل نزول کرد.

یکی از عجیب‌ترین پیامدهای افت قیمت محموله‌های تک LNG در بازار آسیا این است که آنها اکنون به اندازه بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پایین هستند. این مقایسه شاید مانند مقایسه سیب با پرتقال باشد اما هدف تاکید روی این موضوع است که نخستین قربانیان سقوط قیمت LNG، صادرات آمریکا به آسیا خواهد بود.

گاز طبیعی آمریکا در ۲۴ آوریل در ۱.۷۵ دلار به ازای mmBtu بسته شد که بالاتر از رکورد پایین اخیر ۱.۵۰ دلار بود اما همچنان پایین‌تراز رکورد ۲.۹۱ دلار پیش از فرا رسیدن زمستان نیمکره شمالی در پنجم نوامبر بود.

قیمت آمریکا برای تحویل به خط لوله هاب هنری در ایالت لوییزیانا بوده و با قیمت محموله‌های تک LNG بازار آسیا کاملا متفاوت است.

مشخص‌ترین تفاوت گاز طبیعی آمریکا این است که شامل هزینه حمل به تاسیسات مایع سازی، فرآیند مایع سازی و حمل از خلیج آمریکا به آسیا نیست.

طبق گزارش آژانس قیمت گذاری آرگوس، مایع سازی حدود سه دلار به ازای واحد mmBtu هزینه دارد و هزینه حمل از خلیج آمریکا در حال حاضر بین ۶۰ سنت برای ژاپن و ۸۱ سنت برای چین است. با این نرخ، صادرات LNG آمریکا به چین در پایین حدود ۵.۵۶ دلار به ازای واحد mmBtu ضرر می‌کند.

البته قیمت‌های فعلی محموله‌های تک LNG در بازار آسیا پایین قیمت سودآوری بسیاری از صادرکنندگان از جمله استرالیا و صادرکنندگان آسیایی مانند مالزی و اندونزی است. اما مسئله این جاست که اگرچه محموله‌های استرالیایی در قیمتهای فعلی ضرر می‌کنند اما ضررشان در مقایسه با صادرکنندگان آمریکایی کمتر است.

اکثر پروژه‌های LNG استرالیا به قیمت حدود سه دلار برای سودآوری نیاز دارند با این حال با توجه به هزینه بالای توقف و سپس ازسرگیری واحدهای مایع سازی LNG، احتمالا اپراتورهای استرالیایی با وجود این که زیان‌ده شده‌اند، تمایلی به تعطیلی فعالیتشان ندارند.

با وجود این که تاسیسات LNG آمریکا هم در صورت تعطیلی با زیان روبرو می‌شوند اما در مقایسه با رقیبانی مانند استرالیا و قطر که بزرگترین تولیدکنندگان LNG جهان هستند، انعطاف پذیری بیشتری دارند.

بر اساس گزارش رویترز، برخلاف نفت خام که صادرکنندگانی مانند اوپک و متحدانش موافقت کرده‌اند تولیدشان را کاهش دهند و سایر تولیدکنندگان ناچار شده‌اند در مواجهه با قیمتهای پایین تولیدشان را کاهش دهند اما حجم عرضه LNG احتمالی تغییری نخواهد کرد.

مشکل برای LNG تنها مازاد عرضه پس از راه اندازی پروژه‌های جدید در استرالیا و آمریکا نیست بلکه تقاضا برای LNG تحت تاپیر پاندمی ویروس کرونا و فلج شدن فعالیت اقتصادی در سراسر جهان آسیب دیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت LNG قيمت نفت کرونا در جهان صادرات LNG آمریکا مایع سازی گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ |برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت کاهش یافته و شدیدترین کاهش هفتگی را طی سه ماه گذشته تجربه کرده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات ضعیف اشتغال آمریکا و زمانبندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 71 سنت معادل 0.85 درصد کاهش به 82 دلار و 96 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 84 سنت معادل 1.06 درصد کاهش، 78 دلار و 11 سنت معامله می‌شود.

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در جلسه هفته گذشته ثابت نگه داشت و سرمایه‌گذاران نگرانند بالا ماندن هزینه‌های وامگیری رشد اقتصاد را در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا محدود کند.

پیش‌بینی قیمت 84 دلاری برای نفت در سال 2024کاهش 100 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک

نفت برنت بیش از 7 درصد و نفت آمریکا 6.8 درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داده‌اند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد  اشتغال در این کشور آهسته‌تر از حد انتظار در آوریل رشد کرده و رشد سالانه دستمزدها هم پایین بوده است. بدین ترتیب تاجران تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار در ماه سپتامبر نرخ بهره را پایین بیاورد.

فدرال رزرو در اجلاس هفته گذشته نرخ بهره را ثابت نگه داشت و دلیل آن را تورم بالا اعلام کرد. بالا ماندن نرخ بهره رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد.

شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد این چاه‌ها در حال حاضر به پایین‌ترین تعداد از ژانویه 2022 رسیده است.

تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، 8 حلقه در هفته منتهی به سوم ماه مه کاهش یافته و به 605 رسیده است که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر 2023 را نشان می‌دهد.

تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در افزایش قیمت نفت از بین رفته چون دو طرف در فکر یک آتش بس موقت هستند و مذاکرات صلح توسط میانجی‌های بین‌المللی ادامه دارد.

از طرف دیگر، اجلاس بعدی ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده قرار است در اول ژوئن برگزار شود.

طبق گفته برخی منابع، اگر تقاضا برای نفت افزایش پیدا نکند، این ائتلاف کاهش تولید داوطلبانه خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/64

 

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • نرخ ارز امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات
  • (تصاویر) این خودروی چینی به جنگ تسلا می‌رود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ |برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد