Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@17:06:59 GMT

از خوش‌بینی‌های اصولگرایان تا انشعاب واقعی مجلس یازدهم

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۶۹۰۵

از خوش‌بینی‌های اصولگرایان تا انشعاب واقعی مجلس یازدهم

ساعت 24- سکوت معنادار اصولگرایان طی روزهای اخیر و خصوصا پس از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و البته غیبت آشکار آنها در جریان بستن لیست ایران‌سربلند را می‌توان نشانه‌ای بر آن دانست که ترکیب مجلس یازدهم باب‌طبع آنها نیست برهمین‌اساس شاید بتوان گفت برخی اصولگرایان، خصوصا اصولگرایان سنتی می‌خواهند مسئولیت اتفاقات احتمالی و تصمیمات نهایی نمایندگان تازه‌وارد به‌بهارستان را به‌گردن نگیرند و به‌نوعی از اطلاق عملکرد مجلس یازدهم به‌رویکرد آنها جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت می‌توان این رقابت را یکی از مقاطع مهم نظام جمهوری اسلامی دانست چراکه پس از آن هم شاهد مشارکت حداقلی مردم و چرایی آن بودیم. شکاف میان طیف‌های جریان اصولگرا خبرهای خوبی از آینده سیاسی آنها ندارد و هزینه‌هایی روی دست این جریان خواهد گذاشت. درمجموع اهمیت بسیاری دارد که شکاف میان اصولگرایان و سکوت عقلای اصولگرایی منجر به چه اتفاقاتی می‌شود و آیا این شکاف به‌انتخابات 1400 هم خواهد کشید یا خیر. در همین رابطه، ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا به «آرمان ملی» گفت: صحبت از انشعاب اصولگرایان امروز به‌نوعی شیطنت محسوب می‌شود.

مجلس یازدهم موردتائید تمام اصولگرایان

ایمانی درخصوص گمانه‌زنی‌های مطرح شده در مورد سکوت عقلای اصولگرایی اظهارکرد: «اصولگرایان سکوت نکرده‌اند مجلس جدید هم آغاز به‌کار نکرده که خطایی از آن سر بزند اما چرا برخی می‌گویند اصولگرایان ساکت هستند؟ مجلس جدید موردتائید تمام اصولگرایان با هر رویکردی است چراکه این مجلس ائتلافی است و اصولگرایان سنتی، نواصولگرایان و تمام طیف‌های این جریان روی آن تمرکز نظر دارند. همه کسانی که وارد مجلس شدند با ائتلاف و اجماع تمامی اصولگرایان به‌مجلس راه یافته‌اند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم اصولگرایان مجلس یازدهم باب‌طبع یک طیف از این جریان هستند.» ایمانی یادآور شد: «قطعا با شروع به‌کار مجلس یازدهم مثل تمامی مجالس اختلاف‌هایی درون آن شکل خواهد گرفت.» این تحلیلگر اصولگرا در پایان اضافه کرد: «در لیست ائتلافی مجلس اسمی از تعدد درون جریانی اصولگرایان نیست و همه آنها به‌طور یکدست اصولگرا خوانده می‌شوند و نباید آنها را به‌اصولگرایان سنتی یا جدید یا نواصولگرا تقسیم کرد. مجلس جدید برای دوری از این مرزبندی‌های درون جریانی ائتلاف کرد پس نباید به آن دامن بزنیم. به‌طور طبیعی اگر مجلس آینده موفق عمل کند شانس بیشتری برای به‌دست آوردن اقبال مردم دارد.»

مهدی چمران

رئیس سابق شورای‌شهر تهران هم دراین‌خصوص نظری نزدیک به‌ایمانی دارد، او در این رابطه به «آرمان ملی» گفت: «شرایط کشور به‌نحوی است که همه باید در یک راستا حرکت کنند نه‌اینکه یک جریان شادی کنند برای اینکه فکر می‌کنند مجلس آینده شکست می‌خورد. واقعیت‌های جامعه با این مباحث فاصله دارد.» چمران افزود: «امیدوارم مجلس آینده بتواند درست و روی اساس کار کند. اصولگرایان سنتی باید استفاده از جوانان را مبنا قرار بدهد و مجلس آینده هم با توجه به‌شناختی که از آنها دارم همین مبنا را دارند. از دیدگاه من مجلس یازدهم موفق‌تر عمل می‌کند البته برای مجلس دهم هم با اینکه شرایط خوبی نداشت آرزوی موفقیت داشتم. رویکرد اصولگرایان همیشه استفاده از جوانان و رویکردهای به‌روز بوده است. اما در نهایت اصولگرایان سکوت نکرده‌اند و همچنان در صحنه هستند.» درکنار اظهارنظرها و دیدگاه‌های اصولگرایان مبنی‌براینکه اختلافی میان اصولگرایان نیست، از انشعاب درونی این جریان در زمان انتخابات یازدهم زمان زیادی نگذشته و امروز هم دعواهای سیاسی را خیلی زودتر از زمان موعد درخصوص ریاست‌مجلس آغاز کرده‌اند. علاوه‌براین مانیفست مشخصی از سوی بزرگان و عقلای مشخص این جریان سیاسی تا به‌امروز در رابطه با عملکرد یا پیش‌بینی عملکرد مجلس یازدهم مطرح نشده است. با این حال باید دید که این انشعاب تا کجا ادامه دارد و با توجه به‌بحران‌های امروز کشور کمرنگ می‌شود یا خیر.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد اصولگرایان سنتی مجلس یازدهم مجلس آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، چند روز قبل وزیر ارتباطات خبر از مطرح شدن رفع فیلتر گوگل پلی مطرح کرد، در این خصوص جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها  به خبرنگار جماران گفت: رئیس شورای فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهور است؛ این‌ها بازی را بلد نیستند و فکر می‌کنند مردم نیز نمی‌فهمند و این بازی را راه انداختند که ما نقشی نداریم. رئیس جمهور می‌تواند تنها با یک خط فیلتر را بردارد، اما این کار را نمی‌کند؛ زیرا نمی‌خواهند.

وی افزود: کاری به دیدگاه زارع پور وزیر ارتباطات ندارم؛ ایشان فرد خوبی است، اما من اگر یک روز در یک دولتی وزیر باشم وقتی ببینم حرفم خریدار ندارد استعفا می‌دهم و بیرون می‌آیم؛ چرا کاسه کوزه‌ها را سر دیگران بشکنم؟! ایشان اگر نمی‌تواند به مردم بگوید. این تصمیم کاملا در اختیار هیات دولت است و فرافکنی نکنند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس، با اشاره به جریان افتادن طرح صیانت، گفت: طرح صیانت علنا از دستور کار خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیدم که برخی در تلاش هستند در هفته آخر مجلس این طرح را بیاورند و امیدوارم این اتفاق نیفتد. چون معامله کردن با جریان خاص بر سر منافع مردم  قطعا به ضرر مردم است. مدت‌ها امنیت روانی مردم به خطر افتاده است. تکرار مسیرهای غلط پر هزینه‌ها خواهد بود. 

رشیدی در خصوص اینکه آیا باز هم در برابر صیانت خواهد ایستاد؟ افزود: تلاش خود را می کنم رو به روی دولت بایستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این معاملات می تواند بر سر آینده هیأت رئیسه مجلس باشد؟ گفت: بله احتمالا همین است.

دیگر خبرها

  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی