Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:56:41 GMT

علم و صنعت آذربایجان شرقی در خدمت مقابله کرونا

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۷۳۹۳

علم و صنعت آذربایجان شرقی در خدمت مقابله کرونا

به گزارش ایرنا، تغییر خطوط تولید تجهیزات صنعتی و حتی تولید لباس به خط تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش از جمله نخستین اقدامات بخش صنعت آذربایجان شرقی در راستای مقابله با کرونا از نخستین روزهای شیوع آن بوده است. 

با این رویکرد بود که مشکل تامین مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش که در روزهای نخست انتشار ویروس کرونا به شدت در آذربایجان شرقی احساس می شد، به فاصله یک ماه برطرف شد و میزان تولید آن حتی از مقدار نیاز استان نیز فراتر رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طراحی و ساخت دستگاه تولید انواع ماسک، تولید تونل ضدعفونی کننده افراد و خودرو که اکنون به تعداد زیاد در اماکن شلوغ و پرتردد تبریز استفاده می شود و تولید تب سنج، ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و جعبه «او ۳» نمونه هایی از دستاوردهای حوزه علم و صنعت آذربایجان شرقی در راستای کنترل و مقابله ویروس کرونا در ۲ ماه اخیر بوده و ادامه این روند از سوی کمیته های اقتصادی و علم و فناوری ستاد استانی با قدرت دنبال می شود.

دستاوردهای حوزه علم و صنعت آذربایجان شرقی در مسیر مقابله با کرونا، این روزها تثبیت شده، به گونه ای که قرار است در روزهای آینده با حضور استاندار و دیگر مقام های ارشد استانی از ۱۱ محصول شرکت های دانش بنیان در این زمینه رونمایی شود. 

برآیند دستاوردها و یافته های حوزه علم و صنعت آذربایجان شرقی در مقابله با کرونا باعث شد که علی جهانگیری، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و رییس کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کند: ایجاد سازوکار تولید و توزیع اقلام بهداشتی، یکی از اولویت‌های کمیته اقتصادی این ستاد بود که با همکاری سازمان‌های مسوول، این کار هم‌اکنون طبق شیوه عادی انجام می‌شود.

جهانگیری با اشاره به تولید ۹۸۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده الکلی در استان در یک ماه گذشته می گوید هیچ مشکلی از نظر تولید و تأمین این مواد نداریم.

وی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده نیز از ابتدای فعالیت کمیته اقتصادی در دستور کار این کمیته بود، اضافه می کند: تاکنون ۷۰۰ هزار لیتر الکل بین واحدهای تولیدکننده توزیع شده و در حال حاضر هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و رییس کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا جهانگیری یادآوری می کند: علاوه بر مواد ضدعفونی‌کننده، تاکنون ۷۵۰ هزار ماسک نیز در واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی تولید شده که این تعداد، علاوه بر ماسک‌های تولیدی در کارگاه‌های مردمی و نهادهای مختلف است.

جهانگیری تاکید می کند: ما در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده در حالت اشباع قرار داریم و تولیدکنندگان استانی خواستار صدور محصولات خود به دیگر استان ها هستند.

رییس کمیته علم و فناوری ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰ طرح پژوهشی و پایان نامه در زمینه کنترل کرونا در مراکز دانشگاهی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان در دست اجرا بوده یا به نتیجه رسیده اند، می گوید: تولید ماسک و مواد ضدعفونی نانو پایه، تب سنج و ونتیلاتور بخشی از کارهای انجام شده در این حوزه است.

ولی زاده با  اشاره به آماده بودن ۱۱ محصول مرتبط با کرونای شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی برای رونمایی اضافه می کند: اکنون اهمیت و ارزش سرمایه گذاری و تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان در ۶ سال گذشته مشخص می شود.

ابداع و استفاده از تونل ضدعفونی ویژه افراد و خودرو در تبریز

دستاوردهای علم و صنعت آذربایجان شرقی برای مقابله با کرونا

در نخستین اقدام حوزه صنعت آذربایجان شرقی برای هم افزایی مقابله با کرونا، تیمی متشکل از ۱۰ نفر از جوانان متخصص استان در قالب یک شرکت و در مدت یک ماه موفق برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه تولید ماسک شدند.

این دستگاه قادر است با تعویض غلطک و نوع پارچه مصرفی، ۵۰ هزار عدد انواع ماسک مورد نیاز کشور از جمله ماسک فیلتردار، موسوم به «ان ۹۵» را تولید کند.

همچنین توسط محققان یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز، دستگاه اسپری خودکار و تب‌سنج نوری دیواری در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا طراحی و ساخته شد.

این دستگاه، بدون نیاز به تماس دست و توسط حسگرهای تعبیه شده در زیر دستگاه، ماده ضدعفونی کننده بر روی دست اسپری می‌ کند و قیمت تمام شده آن یک دهم مشابه خارجی است.

استفاده بهینه از ماده ضدعفونی، سادگی نصب و استفاده، امکان تولید انبوه و تجاری‌سازی و هم‌چنین قیمت تمام شده پایین از جمله مزیت‌های دستگاه طراحی و ساخته شده است.

ساخت تب‌سنج نوری دیواری، دیگر محصول این شرکت است که جایگزین مناسبی برای تب‌سنج‌های دستی نوری بوده و با هزینه پایین پیاده‌سازی شده است.

در این دستگاه با قرارگیری شخص در مقابل دستگاه دمای بدن شخص بر روی دستگاه ظاهر می‌شود.

در ادامه تلاش دانشگاهیان و پژوهشگران برای کمک به عبور مردم از روزهایی کرونایی، یکی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند موفق به ابداع و تولید انبوه ماده ضدعفونی با فرمول جدید در مرکز رشد منطقه آزاد ارس شد.

ظرفیت خط تولید این محصول روزانه ۱۵ هزار لیتر و در کمتر از یک ماه به  ۴۰ هزار لیتر قابل افزایش است.

همچنین در راستای تلاش صنعتگران و مبتکران آذربایجان شرقی برای مقابله با کرونا، نخستین بار در کشور توسط یکی از کارمندان شهرداری تبریز تونل ضدعفونی با ازن، ابداع و در اختیار عوامل آتش نشانی قرار گرفت. 

این تونل ضدعفونی ازن به صورت مکانیزه بدون نیاز به مواد ضدعفونی کار و ویروس را در لحظه نابود می کند و ۳۲۰۰ برابر سریعتر و ۶۰ برابر قویتر از محلول های ضدعفونی عمل می کند.

تونل ضدعفونی با سامانه ازن، آسیب کمتری به افراد، خودروها و محیط زیست وارد می کند و در زمان حاضر به تعداد چشمگیری در مناطق مختلف تبریز مورد استفاده است.

طراحی و ساخت دستگاه تولیدکننده ماسک در تبریز

همچنین پژوهشگران تبریزی موفق به تولید محلول ضدعفونی کننده قوی دست و سطوح با عنوان «نانوکلینیا» با استفاده از نانوذرات نقره و اکسید روی شدند؛ نانو ذرات نقره و اکسید روی در این محلول ضدعفونی کننده به‌کار رفته است و از محلول ضدعفونی نانوپایه جدید می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و رفع آلودگی‌هایی با منشا باکتری استفاده کرد.

این محصول به‌دلیل داشتن نانو مواد نقره و اکسید روی علاوه بر اثر روی باکتری برای از بین بردن انواع میکرواورگانیسم‌ها بسیار مفید و قوی عمل می‌کند.

همچنین گسترش آموزش الکترونیکی در دوران شیوع کرونا و وجود برخی چالش‌ها در بازار تجهیزات آموزش الکترونیکی از قبیل کمبود کالا و قیمت بالای دستگاه‌های موجود، محققین شرکت ایمن سهند پدیده، یکی از واحدهای مستقر در مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز، را بر آن داشت در راستای رسالت علمی و گسترش ارتباط دانشگاه با جامعه و رفع نیازهای آن اقدام به طراحی و ساخت پد الکترونیکی مخصوص آموزش‌های الکترونیکی و مجازی با استفاده از قلم معمولی نمایند.

کار با قلم معمولی و سازگاری با تمام سیستم‌های عامل از محاسن عمده این دستگاه است؛ قیمت بسیار پایین دستگاه نسبت به تجهیزات با کارآئی مشابه از قبیل قلم نوری و پد امضاء الکترونیکی موجود در بازار را از مزایای عمده این دستگاه برشمرد.

قابل‌نمایش بودن مطالب نوشته‌شده بر روی کاغذ معمولی، امکان استفاده آسان از دستگاه و بومی بودن اکثر قطعات از دیگر مزایای این طرح می‌باشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا تبریز ستاد تنظیم بازار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تبریز ستاد تنظیم بازار ویروس کرونا تبریز ستاد تنظیم بازار علم و صنعت آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی شرکت های دانش بنیان مواد ضدعفونی کننده مقابله با کرونا کمیته اقتصادی تونل ضدعفونی طراحی و ساخت ویروس کرونا ستاد استانی هزار لیتر تب سنج یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار گاز در بستان‌آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: انفجار گاز در بستان آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، وحید شادی‌نیا عصر امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظهر امروز بر اثر انفجار گاز در این شهرستان شش نفر راهی بیمارستان شدند که اقدامات لازم درمانی اورژانس برای آن‌ها انجام پذیرفت.

وی در خصوص این حادثه افزود: یک مورد انفجار کپسول گاز منزل مسکونی در روستای ایرانق شهرستان بستان‌آباد به دیسپچ مرکز پیام اورژانس استان گزارش شد.

سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی همچنین ادامه داد: پس از دریافت این گزارش بلافاصله کارشناسان اورژانس سریعاً به محل حادثه اعزام شدند؛ در این حادثه شش نفر پس از انفجار کپسول گاز دچار سوختگی اندام‌ها شدند که توسط آمبولانس فوریت‌های پزشکی بستان آباد به بیمارستان سینا تبریز منتقل شدند.

کد خبر 748922

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • انفجار گاز در بستان‌آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • فیلم| عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • وکیل در آذربایجان شرقی