Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:05:55 GMT

هنری که زاییدۀ کروناست!

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۸۵۹۹

هنری که زاییدۀ کروناست!

ایسنا/اصفهان اگر چه تئاتر در صف اولِ تعطیلی‌های کرونا قرار داشت و آن‌طور که پیداست، در صفِ آخر بازگشایی‌ها هم هست اما یک کارگردان تئاتر، در همین روزهای بلاتکلیفی، تمرینِ اثری شش شخصیتی را در فضای مجازی آغاز و برای اجرا نیز صحنۀ داغ لایو اینستاگرام را انتخاب کرده است؛ تجربه‌ای نو که به گفتۀ حبیب نریمانی، نه تئاتر است و نه سینما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعوت کرده‌اند شاهد اجرای تمرینشان باشم. ساعت چهار به تماسِ تصویریِ گروهی‌شان می‌پیوندم و مده‌آ را می‌بینیم که با لباسی سبز گوشۀ سمت راست تصویر نشسته و خوشحالی از بابت آمدنِ «بشیر» را تمرین می‌کند. دایه نیز سیاه‌پوش، در قابِ کوچک سمت چپ، با تسلط مشغول تکرار دیالوگ‌هاست: «تنهایی، مهمونِ ناخونده است.»

 می‌گویند و می‌گویند و می‌رسند به جایی که دایه به مده‌آ خبر می‌دهد: «بچه هات از من می‌پرسن تا حالا غول واقعی از نزدیک دیدی؟»  مدهآ، با صدایی که لرزیدن را تداعی می‌کند، جواب می‌دهد: «می‌خواستی بگی مادرشون، یه غول آدم‌خوار» ناگهان از کادر پایینِ سمت راست، صدایی می‌گوید: کات.

کارگردان از مده‌آ می‌خواهد جملۀ آخرش را با طمأنینه بگوید، حین ادای آن، به دست‌های جنایتکارش نگاه کند و با آن طوری روی صورتش را بپوشاند که ناخواسته تصویری عجیب بسازد، شبیه به یک غولِ مغموم.»

بخش اول کارشان تمام می‌شود، ده دقیقه استراحت می‌کنند و بعد به جای دایه، «بشیر» در قاب بالای سمت چپ ظاهر می‌شود تا همراه مده‌آ، بخش دیگری از نمایشنامه را با لحن و حالت‌های گوناگون تمرین کنند.

از حبیب نریمانی می‌پرسم چرا این‌همه خودش را به زحمت انداخته؟ و پاسخ می‌دهد: سال ۱۳۹۸ ما تئاتر «پریکلس» را روی صحنه داشتیم که کرونا آمد و همه چیز را به هم زد. بعد از پنج اجرا، کار را متوقف کردیم و خانه‌نشین شدیم. مدتی که گذشت پیگیری کردم و دیدم وضع دنیای نمایش حالا حالاها پیچیده است! بنابراین در پی راه‌حلی برآمدم که بتوانم هم فضای کار را حفظ کنم و هم از رخوت قرنطینه دربیایم.

او ادامه می‌دهد: طی بررسی‌ها، فضای لایو اینستاگرام را به صحنه نزدیک دیدم؛ هر دوی آن‌ها می‌طلبند که هنرمند در لحظه کارش را انجام بدهد و فرصت آزمون‌وخطا به او نمی‌دهند. سپس با تکیه‌بر پایۀ دراماتیک، نمایشنامه‌های مختلفی که خودم یا دیگران نوشته بودند بازخوانی کردم و در نهایت به فیلم‌نامه‌ای تجربی رسیدم که زمانی بر اساس برداشت آزادی از نمایشنامۀ «مده‌آ» اثر اوریپد نوشته بودم. متن «وحشی نفرت‌انگیز» می‌توانست در معادلۀ اینستاگرام قرار بگیرد بنابراین انتخاب شد.

مدیر گروه مستقل تئاتر بیدار دربارۀ عوامل اجرای «وحشی نفرت‌انگیز» توضیح می‌دهد: پیش از آنکه سراغ بازیگران بروم، به یک دستیار فنی نیاز داشتم که به فضای آی تی مسلط باشد و کمک کند تا با کمترین خطا در این فضا کارمان را پیش ببریم. دانیال ناظمی به این شکل همراه ما شد و حتی ایمیلی نیز به اینستاگرام زد و اطلاع داد که ما در اصفهان می‌خواهیم از فضای لایو چنین استفاده‌ای بکنیم. البته بهت‌زده شدند چون در طراحی لایو به چنین مسئله‌ای فکر نکرده بودند! رسول هنرمند، شبنم پایندان، شمیلا تابش، محمد کربلایی، علی مهدی زاده و عماد عمادی بازیگران کار هستند و ساقی محمدرضایی نیز مشاور اجرایی پروژه است.

همین که توضیح می‌دهد شش بازیگر کار، طراحی لوکیشن و لباس را خودشان بر اساس امکاناتی که در منزل داشته‌اند انجام داده‌اند، از او می‌پرسم: انتخاب متنی که به یک یا نهایتاً دو بازیگر نیاز داشته باشد ساده‌تر نبود؟ این کارگردان پاسخ می‌دهد: ساده‌تر بود اما دیگر اتفاق عجیبی رخ نمی‌داد! ما این کار را هفت شب در هفت قسمت به‌صورت دنبال دار اجرا می‌کنیم و قسمت هفتم آن هر شش بازیگر حضور دارند که هماهنگ کردن آن در فضای لایو بسیار هم سخت است.

نریمانی با بیان اینکه امیدوار است تلاششان نتیجۀ خوبی داشته باشد، می گوید: کار ما نه تئاتر است و نه فیلم؛ یک مدیای جدید است که ابتدا خودمان هم نمی‌دانستیم در پوستر برای معرفی آن از چه اصطلاحی استفاده کنیم اما در نهایت اصطلاح (Real Time Play) یعنی «نمایش در زمان حقیقی» را برای آن انتخاب کردیم. اهداف و معانی آن نیز در قالب یک پروپوزال آماده‌شده و قابل‌ارائه است.

حدود یک ماه است که این گروه به‌صورت آنلاین در واتس اپ تمرین می‌کنند و آن‌طور که نریمانی خبر می‌دهد کمتر از ۱۰ روز دیگر آمادۀ اجرا می‌شوند: «این روزها در حال طراحی پوستر هستیم و تلاش می‌کنیم با همکاری تیوال، گیشه هشت، تماشاخانه مهرگان و سایت فیلم روز مخاطبان بیشتری را به تماشای آنلاین «وحشی نفرت‌انگیز» دعوت کنیم.

نریمانی تأکید می‌کند، همان‌طور که کرونا بر زیست و سبک زندگی همه ما اثر گذاشته، فصل جدیدی را نیز در اجرای آثار هنری باز کرده است، می‌گویم: آغاز فصلِ R.T.P؟ می‌گوید: چه پیشنهاد خوبی، با دوستان مشورت می‌کنم، شاید از این به بعد R.T.P صدایش کردیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هنر کروناویروس تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۸۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای «العهد الأبدی» در کارون

ایسنا/خوزستان به منظور اشاعه‌ فرهنگ و هنر و در راستای فعالیت‌های هنری، نمایشنامه عربی «العهد الأبدی» کاری از هنرمندان گروه تئاتر اشراق شهرستان کارون به صحنه می‌رود.

سید کاظم قریشی، کارگردان این نمایش، در این باره به ایسنا گفت:  این نمایش با همت هنرمندان گروه تئاتر اشراق شهرستان کارون از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در فرهنگسرای مهدیه کوت عبدالله اجرا می‌شود.

این پیشکسوت تئاتر افزود: نمایش «العهد الابدی» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کارون، شهرداری و شورای اسلامی شهر کوت عبدالله، فرهنگسرای مهدیه و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان کارون روی صحنه می‌رود.

این نویسنده گفت: این نمایش به مسایلی درباره‌ مرگ، زندگی، امید و جایگاه زن در جامعه می‌پردازد.

نویسنده این نمایش سالم باوی، کارگردان سید کاظم قریشی و  بازیگران هادی ناصری، آمنه ناصری، عزیزه سینایی، عدنان ناصری، رضا باوی و مرام ناصری هستند.

مشاور هنری: عبدالعظیم عساکره، موسیقی و افکت و منشی صحنه: فردوس ناصری و روابط عمومی: سید احسان نوری از دیگر عوامل نمایش «العهد الابدی» به شمار می‌آیند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان