Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش حیدری کارشناس مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر و دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اندیشمندان جامعه ایران همواره از وجود معتمدین و نخبگان برای رتق و فتق امور مردم اهتمام داشته اند و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با تأسیس حقوقی شورای اسلامی در اصول هفتم و یکصد تا یکصد و ششم قانون اساسی مورد تصریح و تأکید قرار گرفته و این نشان از آن است که صاحبان اندیشه سعی در شکل گیری ساختار‌های مدافع ملت داشته اند که اکنون این شورا‌ها با عناوین شورای اسلامی شهر، روستا، استان، شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه وجود دولت و حاکمیت در هر کشوری یک سیستم اداری سلسله مراتبی از شخص اول اجرایی کشور تا پائین‌ترین سطوح را شکل می‌دهد و به صورت متمرکز به اداره کشور مشغول می‌شود افزود: این اداره سلسله مراتبی علاوه بر اینکه خطرات ناشی از تمرکز قدرت در دولت مرکزی را دارد موجب ایجاد بروکراسی زمانبر می‌شود و ممکن است برای هر مشکل جزئی در یک آبادی، روستا، شهر یا استانی یک سال وقت صرف شود تا مشکل مذکور به گوش مسئولان برسد، بنابراین شورا‌های اسلامی علی الخصوص شورا‌های اسلامی شهر و روستا به عنوان یک سیستم عدم تمرکز از پایین به بالا یعنی از میان عامه مردم برای مقابله با دو آفت مذکور به وجود آمده و در جبهه مردم برای گرفتن حق مردم از سیستم اداری اقدام می‌نماید، که متاسفانه تاکنون که پنج دوره متوالی از فعالیت شورا‌های شهر می‌گذرد این مهم به درستی محقق نشده است.

حیدری بیان داشت: شورا‌ها در کشور ما نعمت، فرصت و غنیمت هستند و از جمله تأسیس‌های ارزشمند قانون اساسی است، اما به دلیل اینکه قوانین مربوط شورا‌ها همان سیاه مشق تدوین کنندگان در سال‌های اولیه انقلاب است و اصلاحات اصولی و با پشتوانه علمی و پژوهشی صورت نگرفته کارایی لازم را به این نهاد‌ها تزریق نمی‌کند و بنابراین به جای آنکه نهاد شورا بتواند گره گشای کار‌ها باشد عملا به یک نهاد موازی با دولت تبدیل شده است، اما با نگاهی تطبیقی به نهاد‌های متناظر در کشور‌هایی پیشرفته و علی الخصوص کشور‌های اروپایی نظیر فرانسه که از لحاظ ساختار‌های قانونی به ما نزدیک هستند می‌بینیم که با اصلاحات اصولی و برداشتن موانع موجود توانسته اند این نهاد‌های اجتماعی را به کارایی مطلوب برسانند.

این ارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: علاوه بر دلایل ساختاری مذکور دلایل دیگری هم وجود دارد، به طور مثال عدم آگاهی مردم نسبت به تأثیر انتخاب افراد توانا، مقید و متعهد و توجه و بیش از پیش به قومیت گرایی و سیاسی پنداری مطلق انتخابات شورا‌ها و همچنیین آگاهی نداشتن خود انتخاب شوندگان و نمایندگان شورای اسلامی شهر و روستا نسبت به جایگاه خود باعث شده است که نقش ارزنده‌ای که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است عملا ایفا نشود و به جای گره گشایی به معضلی در کنار معضلات شهر و شهرداری اضافه شود.

او ادامه داد: اهتمام ویژه شورا‌های شهر و روستا، شورای استان و شورای عالی استان‌ها برای ارائه طرح اصلاح قوانین شورا‌ها و رفع نواقص فراوان از این قوانین چهل ساله، تعیین و تکلیف مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا از حیث قانونی بودن یا شبه قانون و کم کردن اختیار شهرداران، بخشداران و نمایندگان دولت در جلوگیری از اجرای مصوبات در صورت عدم مخالفت با موازین شرعی و قانون اساسی و ارائه گزارش نوبه‌ای حداقل سالی یکبار به مردم، شفافیت و امکان دسترسی آزاد مردم به مصوبات شورا‌ها پس از برگزاری جلسات بدون اشاره به آراء مخالف و موافق می‌تواند به کارآمدی شورا‌ها کمک کند.

حیدری گفت: در کشور ما مهمترین اولویت معیشت مردم است و شورا‌های اسلامی شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم می‌بایست تلاششان تسهیل برای تقویت بنیه اقتصادی باشد که این مهم با ایجاد کارگاه‌های آموزشی بنگاه‌های زودبازده و حرفه آموزی تسریع می‌گردد، اولویت دوم بهداشت و درمان است که سلامت شهروندان را شامل می‌شود و می‌تواند محیط زیست، آب، نظارت، تقویت و گسترش اماکن درمانی و پیشگیری باشد، اولویت سوم که به نوعی می‌تواند اگر پیشرفت بیشتری داشتیم اولویت اول باشد بخش فرهنگ است که بسیاری از عزیزان وانمود می‌کنند که ما مشکل، معضل یا بحران فرهنگی نداریم، اما متاسفانه هر سه را داریم و پس از آن اولویت‌های مانند عمران، آبادانی، آسفالت و... می‌باشد که مهمترین نکته در اولویت بندیایجاد بانک‌های اطلاعاتی مدون و برنامه ریزی انجام طرح‌های مهندسی از جمله طرح‌های مهندسی نفوس و مسکن، طرح مهندسی فرهنگی، مهندسی رفتار‌های اجتماعی است، چون ما نمی‌توانیم از شهر و شهروند و جامعه پیشرفته سخن بگوییم بدون آنکه داده‌های مدون داشته باشیم و برا اساس اتفاق یا علاقه شخصی تصمیم بگیریم.

این کارشناس اظهار داشت: در پایان از همه همشهریان و نخبگان شهرم میخواهم عمیقا به شهر خوب داشتن بیاندیشند و برای آینده خود و فرزندانشان شهر و محیطی زیبا ترسیم نمایند و برای همگان زندگی خوب و سرشار از مهربانی و توسعه را آرزومندم.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر روز شوراها خدمات شهری اسلامی شهر و روستا شورای اسلامی قانون اساسی شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند

شهردار پیرانشهر گفت: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، به مناسبت روز ملی شوراها، فرماندار و شهردار پیرانشهر با حضور در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر از آنان قدردانی کردند؛ صفر تفاخر شهردار پیرانشهر در این دیدار با تجلیل از فعالیت‌های مثبت و تأثیرگذار اعضای شورای اسلامی شهر، در جهت پیشبرد امور و توسعه هر چه بیشتر شهر، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر بر لزوم همراهی و هماهنگی میان شهرداری و شورا در حل مشکلات و اداره امورات شهر افزود: همکاری میان این دو نهاد در شهر پیرانشهر، در بالاترین حالت ممکن خود، ثمرات فراوانی به همراه داشته است.

شهردار پیرانشهر گفت: با پیشرفت‌های بسیار خوبی که در بهبود امور و انجام شایسته طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در سطح شهر داشته‌ایم، رضایت مردم شریف شهر پیرانشهر را تا حد قابل توجهی به‌دست آورده‌ایم.

تفاخر وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطر نشان کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود جهت رسیدن به شرایط مطلوب حرکت می‌کنند.

خضر کاک درویشی فرماندار پیرانشهر نیز ضمن تبریک این روز، بر اهمیت شورا و استفاده از خرد جمعی و تجمیع قوا برای رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

وی افزود: اعضای شورا منتخبان مردم و چشم امید شهروندان هستند که برای شناسایی، برنامه‌ریزی و رفع مشکلات شهر و شهروندان گردهم آمده‌اند.

فرماندار پیرانشهر تصریح کرد: با توجه به تأثیر عمیق شورا بر روند اجرایی مدیریت شهری، لازم است آگاهی، مردم داری، توجه به نیازها و اولویت‌ها، تعهد و تخصص در تصمیم گیری‌های شورا نقش اصلی را ایفا کند.

علی روشندل رئیس شورای اسلامی شهر پیرانشهر نیز ضمن تشکر از فرماندار و شهردار ابراز امیدواری کرد که همکاری شورا و شهرداری همچون گذشته تداوم داشته باشد.

کد خبر 748867

دیگر خبرها

  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • استاندار : مردم سالاری جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است