Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:04:20 GMT

تمیزترین و کثیف‌ترین کشورها کدامند؟

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۰۰۸۶

یک‌سوم مردم دنیا دست های خود را پس از توالت با آب و صابون نمی شویند.. شستن دست با آب و صابون به تنهایی سالانه باعث نجات جان ۶۵۰ هزار نفر در دنیا می شود.

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «پس از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان توصیه‌ای بیش از همه از سوی سازمان بهداشت جهانی و نظام‌های بهداشت ملی کشورها به مردم جهان ارایه شده است: «دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این توصیه به گفته کارشناسان، کلیدی‌ترین سلاح بشر برای مبارزه با ویروس کروناست.

دست‌های ما در طول روز ده‌ها و شاید صدها بار با سطوح مختلف تماس دارند و بدون این که خودمان متوجه شویم ناخودآگاه دست‌های خود را  ده‌ها و صدها بار در طول روز به صورت خود می‌زنیم. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد به طور میانگین یک نفر در طول شبانه‌روز نزدیک به ۳۰۰ بار دست‌های خود را به صورت خود می‌مالد. اگر این دست آلوده باشد و به چشم، بینی و دهان تماس داشته باشد می‌تواند ویروس را به بدن منتقل کرده و باعث بیماری شود. شستن مداوم دست‌ها و تماس نداشتن دست آلوده با صورت، کلیدی‌ترین توصیه سازمان بهداشت جهانی به مردم دنیا در "پاندمی" کروناست.

این توصیه حتی از بسیاری دیگر توصیه‌ها ازجمله ماندن در خانه و تماس نداشتن با دیگران کلیدی‌تر است؛ چرا که اگر فردی توصیه‌های بهداشت فردی و در صدر آنها شستن مداوم دست‌ها و نزدن دست‌های آلوده به صورت عمل کند تا حدود زیادی خود را از ابتلای احتمالی به بیماری "کووید ۱۹" ایمن کرده است. بنابراین می‌توان گفت در پاندمی کرونا ویروس جدید، مردمی که عادت دارند دست‌های خود را زیاد بشویند، در برابر همه‌گیری ویروس ایمن‌تر بوده و کمتر به آن دچار می‌شوند.

آخرین نتایج مطالعات جهانی درباره عادت شستن دست‌ها در میان ملت‌ها ۵ سال پیش از سوی موسسه آمریکایی  گالوپ انجام شده است. این مطالعه نشان می‌دهد برخلاف تصور بسیاری از کشورهای اروپایی به لحاظ رعایت بهداشت فردی پس از رفتن به توالت وضعیت مناسبی ندارند و در میان کشورهای اروپایی کشورهای مسلمان ترکیه، بوسنی و بعد آنها یونان تمیزتر از بقیه هستند و کشور هلند کثیف‌ترین شهروندان را از نظر عادت شستن دست پس از رفتن به توالت دارد. در این مطالعه مشخص شد ۵۰ درصد هلندی‌ها دست‌های خود را پس از توالت با آب و صاوبن نمی‌شویند. همچنین تنها ۵۷ درصد ایتالیایی‌ها و ۶۲ درصد فرانسوی‌ها و ۶۱ درصد اسپانیایی‌ها در این نظرسنجی گفته‌اند که عادت دارند پس از رفتن به توالت دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

در حالی که برای مثال ۹۶ درصد از مردم بوسنی و ۹۴ درصد از مردم ترکیه و ۸۵ درصد از مردم یونان در این نظرسنجی گفته‌اند دست‌های خود را حتما پس از رفتن به توالت با آب و صابون می‌شویند.

در میان کشورهای اروپایی یونان یکی از کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر را داشته است و ترکیه هم با این که موارد ابتلای نسبتا بالایی دارد اما آمار مرگ و میر در این کشور از بسیاری از کشورهای اروپایی و درگیر بحران کرونا به مراتب کمتر است.

شاید با در نظر داشتن این آمار بتوان دلیل بالا بودن ابتلا به ویروس کرونا جدید در کشورهای اروپای غربی از جمله اسپانیا، ایتالیا، هلند و فرانسه و نیز مرگ و میر تقریبا زیاد ناشی از این ویروس در این کشورها در مقابل ابتلا یا مرگ و میر به مراتب کمتر در کشورهایی مثل یونان و ترکیه را درک کرد.

پاکیزه ترین مردم دنیا بر اساس این مطالعه جهانی، مردم کشور عربستان سعودی هستند که ۹۸ درصد آنها گفته‌اند حتما دست‌های خود را پس از توالت با آب و صابون می‌شویند.

آمارهای جهانی حاکی است یک‌سوم از مردم دنیا پس از توالت دست‌های خود را با آب و صابون نمی‌شویند؛ یعنی از هر ۳ نفر یک نفر خود را مقید نمی‌داند؛ یعنی ۲.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان  که رقم بسیار بالایی است.

بر اساس نتایج تحقیقات جهانی، شستن دست با آب و صابون به تنهایی می‌تواند سالانه زندگی ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان را نجات دهد.

در برخی کشورهای فقیر دنیا مساله نبود آب سالم و بهداشتی و صابون مانعی برای شست‌وشوی مداوم دست‌هاست؛ در حالی که در بسیاری دیگر از کشورهای برخوردار و مرفه مساله شستن دست‌ها با آب و صابون به عادات فردی آدم‌ها وابسته است. برای مثال در بسیاری از کشورهای اروپایی که نه مشکل آب دارند و نه مشکل تامین صابون، عادت رفتاری مردم آنها تعیین کننده میزان رعایت بهداشت فردی است و آمارهای جهانی نشان می‌دهد دست کم بیش از ۴۰ درصد از مردم بسیاری از کشورهای اروپایی پیش از پاندمی کرونا، خود را مقید به شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون حتی پس از توالت نمی‌دانستند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهداشت بسیاری از کشورهای اروپایی دست های خود آب و صابون مداوم دست ها درصد از مردم پس از توالت مردم دنیا مرگ و میر شستن دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

زلفی گل در این مراسم ابتدا از تمام اصحاب دانشگاه که ظلمی که به مردم غزه و مردم کشور خودمان شده را محکوم کردند تشکر کرد و گفت: امیدوارم سازمان ملل هم این صدای حق طلبی را بشنود و وارد تصمیم سازی شود چون خیلی زود دیر می‌شود و این دیر شدن باعث شرمساری سازمان ملل است که بعدها در تاریخ ثبت می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه تمام دنیا و مردم کشور خودمان امروز حق طلبی ایران را یقین کردند.

وزیر علوم ادامه داد: لازم است همانگونه که تمدن ما برای عالمان ارزش قائل بوده نظام جمهوری اسلامی ایران هم این رویه را در پیش بگیرد البته حرمت گذاری در چند سال اخیر چند برابر شده است. از این جهت مراسم امروز هم در همان راستای حرمت گذاری به علم و عالم است.

زلفی گل اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، وظایف دانشگاه‌ها را ساده و مختصر تولید علم و عالم و جهت دهی به علم و عالم توصیف کردند و از همین جا مشخص است که ایشان برای علما جایگاه ویژه ای قائل هستند. البته خوب است که ما قدر داشته‌هایمان را در دوران حیات شأن بدانیم و داشته‌هایمان را به موقع پاس بداریم. مرحوم مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید است. تفکری که بر جمله معروف او با این مضمون که غرب شناسی لازم اما غرب گرایی ممنوع، است. معنای این جمله عمیق این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. به قول هلندی‌ها تجربه‌ها را باید ارزان خرید. انسان از طریق تحقیق و پژوهش می‌تواند هزاران عمر داشته باشد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که رهبری بارها به آن پرداختند برگزاری چنین مراسمی است. مراسمی که در آن یک محقق به جامعه معرفی می‌شود. برگزاری چنین مراسم‌هایی در راستای جهاد خودباوری است که از نیازهای اصلی امروز ما به شمار می‌آید.

زلفی گل در ادامه از اصحاب علوم انسانی حاضر در جلسه و ریاست پژوهشگاه کمک خواست و گفت: در چند سال اخیر توازن علمی کشور ما از بین رفته است، به این معنا که یک دوم دانش آموزان ما سراغ تحصیل در رشته علوم تجربی و رشته‌های معروف و پرطرفدار می‌روند چون نگران آینده شغلی خود هستند. این در حالی است که استقبال از رشته ریاضی، علوم پایه و انسانی بسیار ضعیف است. در چنین شرایطی توازن شخصیت علمی کشورمان از بین می‌رود و بنده همین جا از آقای نجفی می‌خواهم که یک طرح تحقیقاتی راجع به این موضوع تهیه کنند. در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند این در حالی است که در کشور ما برعکس است و لازم است اصحاب این رشته به ما راهکار دهند و بگویند چه کنیم.

زلفی گل در پایان گفت: یک مدیر اجرایی همیشه باید دستش نسبت به عالمان دراز باشد. به همین دلیل ما هم در این جلسه دست مان را به سمت عالمان دراز می‌کنیم و از آنها استمداد می‌طلبیم.

کد خبر 6092068 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • (تصاویر) دیدار بایرن مونیخ و رئال مادرید، تبلیغات کثیف صداوسیما وسط زمین!
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است