Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «سید ابراهیم امینی» روز سه شنبه همزمان با نهم اردیبهشت ماه و روز ملی شوراها با حضور در نشست خبری مجازی اظهار داشت: یک فصل از قانون اساسی به موضوع شوراها اختصاص پیدا کرده است و این نشان دهنده اهمیت موضوع شوراها است.

وی با گرامی داشت  یاد مرحوم آیت الله طالقانی که به شوراها توجه داشتند، گفت: شوراها باعث می شوند تا دموکراسی نمود ملموس تر و عینی تری داشته باشد و این موضوع برای کشور ما مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امینی افزود: در متن قانون در اصل یک صدم آمده است برای پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر امور باید از ظرفیت شوراها با همکاری مردم استفاده کرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: حیطه اختیارات شورا به صورت گسترده در زمینه های مختلف در قانون آمده است و در اصل ۱۰۳ قانون اساسی هم عنوان شده است که فرمانداران و استانداران که از طرف دولت انتخاب می شوند باید در حدود تصمیمات شوراها عمل کنند و تصمیمات شوراها برای آنها الزاماتی آمده است.

وی با اشاره به مشکلات شوراها، عنوان کرد که متأسفانه یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم این بود که نهاد شورا ۲۰ سال بعد از پیش بینی وجود آن، در سال ۷۸  آغاز به کار کرد.

امینی ادامه داد: این خلا ۲۰ ساله باعث شد تا نهادهای حاکمیتی اختیارات شوراها را بین خودشان تقسیم کنند. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مشکلات دیگر کشور را بخشی نگری دانست و گفت: این مشکلات باعث شد تا اختیارات شوراها که در قانون به صورت صریح آمده بود به آن واگذار نشده و شورا را محدود به امورات شهرداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که شورا، شورای شهر است و باید مدیریت یکپارچه شهر را بر عهده بگیرد.

امینی عنوان کرد: مدیریت یکپارچه شهر شامل همه موارد از جمله آموزش و پرورش، برق، آب و گاز می شود.

وی ادامه داد: این مشکلات موجب می شود تا کارهای خدماتی درآمد ساز در اختیار دولت باقی مانده اما کارهای خدماتی هزینه بر به شوراها سپرده شود.

امینی ادامه داد: قبلا اینگونه بوده که شهرداران پس از انتصابات مبسوط الید می شدند و احساس پاسخگویی به شوراها را نداشتند؛ این موضوع موجب شد تا اگر امروز شورا ورود کند و قصد نظارت داشته باشد فکر می کنند در حال دخالت است.

وی تأکید کرد که اختیارات شوراهای شهر در قوانین بسیار گسترده است اما امروز بخش ناچیزی از این اختیارات به شوراها سپرده شده است .

در ستاد کرونا هیچ خبری از شورا نیست 
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراهای شهر آمده است که وظیفه امورات بهداشت شهر به عهده شوراهای شهر است اما می بینیم که امروز در ستاد کرونا هیچ خبری از شوراهای شهر نیست.

امینی گفت: ما درخواست مان این است که یک بار هم که شده مسؤولان عالی کشور اختیارات شوراهای شهر را به آنها باز گرداند.

ادامه دارد ...

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آموزش و پرورش دموکراسی رئیس شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر تهران قانون بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اختیارات شوراها اختیارات شورا شوراهای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر شنبه در همایش روز شوراها که در شهرداری قم برگزار شد با بیان اینکه موضوع شورا از جمله موارد مورد تاکید دین است گفت: یکی از نهادهایی که اراده مردم در آن نقش اصلی دارد شورای های اسلامی شهر و روستا است که سبب خیر برای کشور است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برهه هایی برخی دولت ها همکاری لازم را با شوراها در پیشبرد اهداف و ماموریت های آن نداشتند که ضرورت دارد توجه لازم به شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گیرد.

امیرآبادی گفت: برخی تخلفات سبب شده تا نگاه مردم به نهاد شورا تغییر کند، هر چند که در هر دوره شاهد قدرتمندتر شدن شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در سطح کشور هستند این امر افتخاری برای استان و مسوولان است.

نماینده قم در خانه ملت بیان کرد: در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در مسیر عمران و آبادی کشور صورت گرفت که این خدمات باید برای مردم تبیین شود.

کد خبر 6090204

دیگر خبرها

  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند