Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن، در کنار از دست رفتن ده‌ها میلیون فر صت شغلی در این کشورو متعاقبا اقدامات بانک مرکزی آمریکا این کشور را به سمت دومین رکود بزرگ پیش می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت کار آمریکا، از اواسط ماه مارس و شدت گرفتن شیوع کرونا در آمریکا، 26.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون نفر در این کشور، اعلام کردند شغل خود را از دست دادند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ بیکاری در آمریکا،‌ به سمتی پیش می‌رود که از رکود بزرگ اقتصادی سال‌های 1929 تا 1939 به بعد، بی‌سابقه خواهد بود.

کوین هاست، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دو روز پیش گفت: در بحران اقتصادی سال 2008 ما شاهد از دست رفتن 8.7 میلیون فرصت شغلی بودیم. اما در شرایط کنونی هر 10 روز یک بار شاهد بیکار شدن چنین حجم عظیمی از مردم هستیم.

هاست، یادآور شد در زمان بروز رکود بزرگ اقتصادی در سال‌های دور این کشور، نرخ بیکاری به 25 درصد رسید و در زمان رکود اقتصادی سال‌های 2007 تا 2009 حدود 10 ماه طول کشید که شاهد بیکار شدن گسترده افراد باشیم. اما این مسئله حالا در کمتر از یک ماه رخ داده است.

بنا به آمار نظارت کار آمریکا، در هفته منتهی به روز 17 آوریل، 4.427 میلیون نفر در آمریکا اعلام کردند که بیکار شدند و رقم تعداد بیکار شده‌ها به خاطر کرونا در این کشور، به 26.5 میلیون نفر رسید.

در واقع شیوع ویروس کرونا، و اقدام دولت برای فاصله گذاری اجتماعی، به حدود صد ماه روند رشد بازار کار در آمریکا، پایان داد.

در حالی که در حدود دو ماه پیش، نرخ بیکاری در آمریکا حدود 3 درصد بود، این رقم در هفته منتهی به روز 10 آوریل، به 11.3 درصد افزایش یافت.

جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در مؤسسه ING معتقد است اگر  10 میلیون نفر دیگر در ماه می، اعلام بیکاری کنند، نرخ بیکاری در آمریکا به 22 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: موج نخست از دست رفتن اشتغال مربوط به بخش خرده فروشی، و گردشگری بود. اما این مسئله حالا در حال گسترش به بخش‌های تامین کالا و خدمات و دیگر صنایع است.

برخی کارشناسان، پیش‌بینی کردند به دلیل ضعیف شدن اقتصاد آمریکا، به خاطر شیوع ویروس کرونا، خانه نشین شدن مردم،= و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، شاهد رشد نرخ بیکاری در این کشور خواهیم بود.

در حالی که تا امروز بیکاری افراد با درآمد پایین و مهارت کم را هدف قرار داده است،‌ کارشناسان می‌گویند این مسئله در حال گسترش به کارمندان پردرآمد و ماهر است.

کریس راپکی، مدیر و کارشناس مالی ارشد مؤسسه MUFG، می‌گوید: در شرایط کنونی فقط یک معجزه می‌تواند از تبدیل شدن رکود کنونی به یک رکود بزرگ، شبیه به آنچه که در دهه 1930 شاهد بودیم، جلوگیری کند، ‌نه چند ماه بلکه چند سال طول خواهد کشید که شاهد بازگشت مجدد کارگران بیکار شده به اشتغال در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، کارخانه‌ها و رستوران‌ها در سراسر آمریکا، باشیم.

* پیامدهای بیکار شدن گسترده مردم در آمریکا

بر مبنای یک مقیاس گسترده‌تر، تاثیرات منفی بالا رفتن سنگین نرخ بیکاری در آمریکا،‌ می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای اقتصاد این کشور داشته باشد. چرا که باید در نظر داشت خرید مصرف کنندگان معادل 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را، تشکیل می‌دهدو این در حالی است که بانک جی پی مورگان، پیش‌بینی کرده در سه ماهه دوم سال جاری، ‌تولید ناخالص داخلی آمریکا 40 درصد سقوط خواهد کرد.

خرده فروشی و بازار مسکن در آمریکا، کاملا خوابیده و از آنجا که هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا، نمی‌بینیم روند از دست رفتن فرصت‌های شغلی، در حال گسترش است.

حالا بانک‌های بزرگ این کشور در حال ارائه ارزیابی‌های خود درباره کاهش رشد اقتصادی آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا هستند.

مؤسسه جی‌پی مورگان، پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه جاری 40 درصد کاهش خواهد یافت و نرخ بیکاری در این کشور به حدود 20 درصد، خواهد رسید.

بنک آف آمریکا، هم پیش‌بینی کرده است که روند رشد ضعیف اقتصاد آمریکا، تا سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

تیم کارشناسان بانک مورگان استنلی، هم اعلام کرده‌اند که ارزیابی‌ها از ثبت رشد اقتصادی سال 2020 به عنوان بدترین عملکرد اقتصاد این کشور از سال 1946 تا کنون، حکایت دارد.

در گزارش این کارشناسان آمده است:‌ انتظار می‌رود که روند بهبود اقتصادی آمریکا، بسیار کندتر از آن چیزی که پیشتر پیش‌بینی می‌شد، رخ دهد و شاهد فرو رفتن بیشتر آمریکا در رکود، و بهبود کندتر در این مسئله خواهیم بود.

کنگره آمریکا با هدف مقابله باتاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور در روز 23 آوریل، بسته کمک 484 میلیارد دلاری، به شرکت‌های کوچک، و بیمارستان‌ها را تصویب کرد که در نوع خود چهارمین بسته‌ای بود که از زمان بحران کرونا، برای کمک به اقتصاد این کشور، به تصویب می‌رسید.

این بسته، با هدف کمک به شرکت‌های کوچک از طریق پرداخت وام، به شرط نگهداشتن کارمندان و عدم اخراج آنها و معلق کردن موقت بازپرداخت وام‌های قبلی آنها و برخی دیگر کمک‌های مالی، تخصص داده شده است.

فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا در ماه آوریل، به خاطر اختلال ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا، در فعالیت‌های صنعتی و خدماتی در این کشور، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مؤسسه IHS مارکت، در روز 23 آوریل اعلام کرد که شاخص فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در آمریکا، به 27.4 واحد رسیده که از سال 2009 تا کنون، بی‌سابقه بوده است.

بر اساس یک سناریوی خوشبینانه، ممکن است شاهد آغاز رشد دوباره اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری باشیم اما تا پایان سال تنها یک سوم خسارت وارد شده به اقتصاد این کشور، ‌در طول بحران کرونا، ‌جبران خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان هم، بعید می‌دانند که شاهد بهبود V شکل اقتصاد آمریکا طی ماه‌های آینده باشیم.

مدیر مؤسسه MUFG، می‌گوید: افزایش تعداد بیکاران در آمریکا یک هشدار است که نشان می‌دهد شرایط بدتری پیش روی اقتصاد آمریکاست چرا که هم مصرف کنندگان هم بنگاه‌های اقتصادی، در حال کشیده شدن به سمت یک رکود هستند.

خطر اصلی این است که این چشم انداز وجود دارد که اقتصاد آمریکا در حال کندن یک چاه عمیق برای خود است، و به سختی خواهد توانست دوباره از این چاه بیرون بیاید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس نرخ بیکاری در آمریکا شیوع ویروس کرونا اقتصاد این کشور اقتصاد آمریکا اقتصادی سال دست رفتن میلیون نفر بیکار شدن رکود بزرگ پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند

امام جمعه اراک گفت: کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی درّی نجف‌آبادی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه در مصلی بیت‌المقدس اراک با اشاره به بزرگداشت سالروز شهید مطهری و مقام معلم اظهار داشت: نظام تربیت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تربیت دهنده شهدای بزرگی مانند شهید مطهری و شهید چمران است، شهید مطهری الگویی نمونه برای جامعه بزرگ معلمان و اساتید مدارس و مراکز علمی ایران اسلامی است و این روز یادآور تلاش و مجاهدت معلمان در عرصه علم و تربیت کشور ایران است. 

وی افزود: معلمان تلاش‌گران فرهیخته، متعهد و اندیشمند عرصه اعتلای فرهنگ و اندیشه میهن عزیزمان هستند، مجاهدت‌های ایثارگرانه معلمان بزرگ در ساحت مقدس مدرسه و دانشگاه و حوزه‌های علمیه همواره در اذهان و تاریخ ماندگار است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: آموزش و پرورش جزو مقدس‌ترین نهادها است، چراکه در این حرفه به تربیت و پرورش افراد و انسان‌سازی می‌پردازند، معلمان، بهترین الگو برای دانش‌آموزان در محیط تحصیل و مدرسه و بهترین پاسدار اهل بیت(ع) و حریم الهی هستند و این قشر فرهیخته باید نسبت به مسایل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند. آموزش و پرورش باید بیمه و صیانت شده باشد و باید در این مجموعه با دلسوزی کار کرد و به تربیت انسان‌ها پرداخت.

درّی نجف‌آبادی با تبریک هفته کار و کارگر بیان کرد: کارگران زحمت‌کش‌ترین قشر در عرصه کار و تولید هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، کارگران برای تولید و مقابله با تحریم اقتصادی در کارخانجات و واحدهای صنعتی و مهندسی تلاش مظاعفی دارند و به عنوان مدافعان تولید در خط مقدم قرار دارند.

وی ادامه داد: کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند و در راستای رونق و جهش تولید از خودگذشتگی و ایثار می‌کنند، بخش تولید با همت و تلاش مطاعف در شرایط تحریم‌های ظالمانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و به خودکفایی رسیدند.

امام جمعه اراک با اشاره به پیش بودن هفته شورا گفت: شهر موجود زنده است و باید برای آینده و توسعه آن، اقدام حساب شده انجام شود، شورای شهر نیز باید برنامه‌ریزی مناسبی برای اقدامات بزرگ داشته باشد، هزینه مردم به ویژه در بخش مسکن را کاهش دهند.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: تعطیلات نوروز امسال هزار و 65 نفر در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که یک آمار بالا و بسیار نگران کننده است و باید قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود و ایمنی خودروها افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • لحظه نجات معجزه آسای کودک در رودخانه پشترود
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟