Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@09:09:37 GMT

طلا در پی موج خوش‌بینی‌ها کاهشی شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۰۷۶۴

طلا در پی موج خوش‌بینی‌ها کاهشی شد

 

پوست‌اندازی سهام در روز رکوردها؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص کل بورس دوشنبه در پانزدهمین رشد متوالی خود ضمن صعود 85/ 2 درصدی، برای اولین بار در ابرکانال باور‌نکردنی 800 هزار واحدی مستقر شد. بیش از 5/ 9 هزار میلیارد تومان سهم به صورت خرد در بورس معامله شد و در پایان هم صف خریدی معادل 4/ 4 هزار میلیارد تومان در پشت سهم‌های بورسی منجمد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکورد خالص خرید معامله‌گران حقیقی هم به 5/ 1 هزار میلیارد تومان ارتقا یافت. به‌رغم این رکوردها، آنچه بیش از همه جلب توجه کرد، گسترش موج عرضه در سهم‌های کوچک‌تری بود که رشدهایی رویایی را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده بودند. در واقع، گرچه تقاضا به قوت خود باقی ماند، اما نقدینگی به نحو ملموسی به سمت سهام بزرگان بازار سوق پیدا کردند و در نتیجه، تعداد بیشتری از نمادها با فشار عرضه و افت قیمت مواجه شدند. در واقع، نوعی پوست‌اندازی در روز فتح ابرکانال جدید مشاهده شد.

بازار طلای جهانی

فاصله اونس از سقف 8 ساله بیشتر شد

هر اونس طلا ساعت 16 دوشنبه به قیمت 1718 دلار تنزل کرد. طلا هفته قبل تا قیمت 1737 دلار، یعنی تا نزدیکی سقف 8 ساله پیش رفته بود. اما دیروز امیدواری به سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی از یک طرف و ایجاد شرایط سهل‌‌گیرانه‌تر در قبال همه‌گیری کرونا را می‌توان از دلایل عمده افزایش جریان سرمایه به سهام جهانی و افت قیمت طلا دانست. بانک ژاپن دوشنبه با اعلام خرید اوراق دولتی و بانک‌های تجاری گام دیگری در راستای تزریق پول و هدف نرخ بهره صفر درصدی برداشت. در همین حال، نگاه‌ها به نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو در چهارشنبه و همچنین جلسه بانک مرکزی اروپا برای خرید 1/ 1 تریلیون یورو از اوراق قرضه در پنج‌شنبه پیش‌رو دوخته شده است. شیب نزولی شیوع کرونا هم اثر مثبت خود را بر بازارهای سهام گذاشت و فشار بر طلا را مضاعف کرد.

بازار اوراق مسکن

چرخش منفی مسیر «تسه»ها

بهای هر ورقه امتیاز تسه دی97(تسه9710) دیروز حدود یک درصد کاهش یافت و به کانال 48 هزار تومان تنزل کرد. در مجموع از 24 مرحله از امتیازهای «تسه»، قیمت 22 مرحله از امتیازها در روز گذشته افت کرد. متوسط قیمت کل اوراق «تسه» روز یکشنبه طی موجی صعودی تا کانال 49 هزار تومان پیش رفت. اما این روند پایدار نبود؛ به طوری که میانگین قیمت‌ها در جریان معاملات دیروز کاهشی 3/ 1 درصدی را تجربه کرد و به کانال 48 هزار تومان عقب نشست. با این حال، موج اصلاحی قیمت‌ها منجر به جذب تقاضای بیشتری شد و ارزش معاملات این بازار را با رشد روزانه 18 درصدی تا 9 میلیارد تومان ارتقا بخشید. گزارش اخیر بانک مرکزی مبنی بر اینکه رکود عمیقی بر بازار مسکن تهران حکمفرماست و نشان داد که رفت و برگشت‌های «تسه»ها در این مدت ناشی از افت جدی حجم معاملات فیزیکی بوده است.

بازار نفت

ریزش مجدد طلای سیاه

بهای نفت خام آمریکا روز دوشنبه به مسیر نزولی برگشت و ساعت 16 به سطح 1/ 14 دلاری رسید. دریافت نشانه‌هایی از مخازن لبالب از نفت آمریکا سبب شد که شاخص WTI حدود 17 درصد افت کند. بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی موجودی‌های نفت آمریکا به 6/  518 میلیون بشکه رسیده – یعنی 4/ 16 میلیون بشکه دیگر تا اوج تاریخی خود در سال 2017 فاصله دارد. در نتیجه، امیدها به کاهش اثرگذار گروه موسوم به اوپک پلاس و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت، رنگ باخت و به این ترتیب، نفت وست‌تگزاس که اواخر هفته گذشته بخشی از ریزش تاریخی خود را جبران کرده بود، مجددا در مسیر سقوط قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که کمبود تقاضا و فقدان ظرفیت برای ذخیره نفت‌های مازاد بر دریا شدیدا احساس می‌شود. از طرفی انتظار کاهش رشد اقتصاد جهانی به 2 درصد(بدترین عملکرد از بحران 2008) عامل فشار بر نفت است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اونس طلا مسکن طلا بازار سهام قیمت طلا طلای سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند

تین نیوز

دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به راحتی از کریدور ششم دست نمی کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت های جدیدی برای تامین مالی های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع رسانی و همچنین سیاستگذاری هایی که از دی ماه و بهمن ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت های صادرات محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده های هفتگی ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می شود می تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت های بالاتر از این نمی تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت ها خود را با نرخ های بانک مرکزی هماهنگ می کند لذا پیش بینی می شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه