Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از توفیقات انسان در زندگی داشتن فرزند صالح است. ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم دقایقی پیش در شبکۀ سه سیما در ویژه‌برنامه‌ای به صورت زنده از حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با اشاره به آیات 71 و 72 سورۀ انبیاءگفت: پس از اینکه آتش بر ابراهیم علیه‌السلام سرد شد، تصمیم گرفت به بابل عراق هجرت کند، البته مشرکان نمی‌توانستند دیگر حضور او را در شهر تحمل کنند و خودِ نمرود دستور تبعید او را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کار انبیاء هدایت بشر است، گفت: برخی انبیاء مثل ابراهیم علیه‌السلام هدایتشان فراگیر است و باید به جاهای مختلف بروند. او با برادرزاده‌اش حضرت لوط علیه‌السلام و ساره همسرش شروع به هجرت کرد. لوط از همان اوایل به حضرت ابراهیم ایمان آورده بود.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به آیۀ «وَنَجَّیْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بَارَكْنَا فِیهَا لِلْعَالَمِینَ» خاطرنشان کرد: دربارۀ این سرزمین مبارک نظرات مختلف بیان شده است اما بر اساس روایت منظور از سرزمین مبارک، شام است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از امور مهم در تاریخ، هجرت است، هجرت اختصاص به مسلمانان نداشته است، در آیۀ 100 سورۀ نساء خدای متعال می‌فرماید: هر کسی در راه خدا هجرت کند، جاهای وسیعی پیدا می‌کند که دیگر آن سختی های گذشته را ندارد «وَمَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِیرًا وَسَعَةً» و هر کسی برای خدا و پیامبرش هجرت کند، اگر مرگ او را فرا گیرد، اجر او بر خداست «وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّ».

وی به توضیح انواع هجرت پرداخت و گفت: چهار نوع هجرت داریم؛ اول هجرت مکانی. دوم هجرت معنوی (هجرت از گناه) است، پیامبر اکرم(ص) در حدیث در این باره فرمود: بالاترین هجرت کنار گذاشتن کار زشت اشت.

حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: روزی نوجوان یهودی که خیلی پیامبر(ص) را دوست می‌داشت، بیمار شد و پیامبر به عیادت او رفت، فرمود می‌خواهی مسلمان شوی و به من ایمان آوری؟ عرض کرد: بله، نگاهی به پدرش کرد، پدرش با این کار مخالفت نکرد، پیامبر(ص) فرمود شهادتین را برایش گفت و او نیز تکرار کرد، پیامبر از این اتفاق بسیار خوشحال شد. این یک هجرت معنوی است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: هجرت سوم، هجرت اعتقادی است؛ اینکه فردی عقیدۀ باطلی دارد و آن را کنار بگذارد. سید حمیری کیسانی مذهب بود و امام صادق(ع) را قبول نداشت، امام(ع) با او صحبت کرد و او هم از عقایدش هجرت کرد، او معتقد به امامت محمد حنفیه بود.

«هجرت دیگر هجرت علمی است؛ اینکه کسانی وارد عرصه‌های علمی اعم از حوزه و دانشگاه می‌شوند، مصداقی از این هجرت علمی است، مثلاً آیت‌الله بروجردی به قم آمد و شاگردانی تربیت کرد که یکی از آنها امام خمینی(ره) بود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: ابراهیم(ع) به همراه لوط(ع) به شام آمد، از خدا اولاد خواست و این در حالی بود که همسرش اولاد‌دار نمی‌شد، او با هاجر که کنیزه ساره بود وصلت کرد و خدا به او اسماعیل(ع) را عطا کرد، او همچنان از خدا درخواست می‌کرد که به من فرزندانی صالح عطا کن، خدا فرزندی صالح به نام اسحاق و نوه‌ای صالح به نام یعقوب به او عطا کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: یکی از توفیقات انسان در زندگی داشتن فرزند صالح است، در قرآن کریم دعاهایی برای فرزندآوری بیان شده است که از جملۀ آنها عبارتند از: سوره احقاف آیه 15، سورۀ فرقان آیۀ 74، سورۀ آل عمران آیۀ 38.

فرحزاد: "تقیّد به تقوا" عصارۀ تمام توصیه‌های اهل‌بیت(ع) به شیعیان استپناهیان: جریان چشمۀ زلال اشک، نتیجۀ شکستن کوه تکبّر استنماهنگ| "تنهاترین" با نوای مهدی رسولی

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT11 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان حجت الاسلام رفیعی حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه پیامبر اعظم (ص) دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که بنا به دلایلی، اهتمام به اجرای روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

مهرداد بذرپاش روز جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای مواصلاتی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد، اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشته است و نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی طی این مدت جا به جا شده است. 

وی به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایرانراه اشاره کرد و گفت: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش ادامه داد: حضور مدیران بر سر پروژه‌ها الزامی است چراکه حضور آن‌ها بر سر پروژه‌ها، به عنوان بازدارنده عمل می‌کند.

وی افزود: قول می‌دهم درخواست‌های رام‌های راه‌آهن استان را به شبکه ریلی اضافه کنیم و هر چه زیرساخت‌ها از لحاظ ریلی افزایش یابد، توفیقات فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • شایعه جنجالی درباره دستمزد شهاب حسینی در سریال گناه فرشته
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد