Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@14:11:33 GMT

شریعتی: شورا نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۰۸۰۹

شریعتی: شورا نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شود

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: شوراها نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شوند بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌های شهر ورود کنند.

جلال شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شوراها پیشینه‌ای به طول تاریخ ایران زمین حتی پیش از اسلام دارند، اظهار کرد: اهمیت ویژه انقلاب و جمهوری اسلامی به شورا و نظر مردم باعث شد به فاصله کوتاهی از تصویب قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان نظام شناخته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تشکیل شوراها با فاصله حدود ۲۰ سال پس از انقلاب، نشان از مهم نبودن این رکن نظام در تصمیم‌گیری‌ها داشت، افزود: پس از آنکه شوراها شروع بکار کردند فعالیت‌های قابل توجهی در توسعه عمرانی و زیرساخت‌های شهرها داشتند که قابل توجه است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: انتخاب مسئولان شهر توسط مردم سبب رضایت خاطر شهروندان و ارتقا سطح اعتماد آن‌ها به حاکمیت می‌شود از طرفی شوراها به دلیل حساسیت و احساس مسئولیتی که دارند، خدمات قابل قبولی از خود به‌جای گذاشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اختیارات شوراها به نحوی که در قانون اساسی قید شده، هنوز تحقق نیافته، ادامه داد: شوراها نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شوند بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌های شهر ورود کرده، راهکار نشان دهند و بر این موارد نظارت داشته باشند.

شریعتی با بیان اینکه مشارکت شوراها اصلاً به معنای دخالت نیست، خاطرنشان کرد: چندگانگی در مدیریت شهری باعث هدر رفتن نیروها و اعتبارات و حتی اقدامات ضد و نقیض شده که این موضوع سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی توسط شهرداری در بخشی از شهر انجام می‌شود اما هنوز ماشین‌آلات شهرداری از آن محله بیرون نرفته، آب و فاضلاب اقدام به تخریب کوچه می‌کند که این موضوع وجهه قابل قبولی در برابر شهروندان ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: ارائه خدمات به مردم زمانی به‌طور کامل محقق می‌شود که مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در مقابله با شیوع کرونا با مصوبات خود و اختیاردهی به شهرداران کارنامه قابل قبولی از خود به‌جای گذاشتند، افزود: شهرداری‌ها با اخذ اختیارات لازم از شورا، برای مقابله با شیوع کرونا ورود جدی به این موضوع داشته‌اند اما با این وجود ستادهای مقابله با کرونا، شوراها را همچنان بیگانه می‌دانند.

شریعتی با انتقاد از کمرنگ شدن نقش شوراها در مدیریت بحران، اظهار کرد: در تمام مواقع در کنار شهردار، باید نمایده‌ای از شورا در جلسات حضور داشته باشد تا در جریان کم و کاستی‌ها قرار گرفته و این موارد را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شهر منتقل کند.

کد خبر 421167

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شورای شهر سنندج شوراهای شهر روز شورا حکمرانی محلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تصمیم گیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها

قناعت استاندار خراسان جنوبی در همایش استانی شورا‌ها با تاکید بر این که اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا اقدامات جهش زا انجام دهند؛ گفت: اعضای شورا‌ها می‌توانند با شناسایی سرمایه گذاران و بهره گیری از ظرفیت آنان در منطقه جهش اقتصادی ایجاد کنند و عمران و آبادانی منطقه را به بار بیاورند.

وی بر تسلط هر چه بیشتر اعضای شورا‌ها بر قوانین و مقررات تاکید کرد و افزود: اعضای شورا‌ها وحدت و انسجام شان را حفظ کنند و منافع عمومی مردم را در نظر گیرند.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: از ظرفیت شورا‌ها باید به نحو مطلوب استفاده کرد و با توجه به شعار سال از توانمندی آنان در امور اقتصادی بهره برد.

همچنین اعضا شورا‌های اسلامی شهرستان‌ها به نمایندگی مشکلات شهرستان‌ها و روستا‌ها را بیان کردند.

قدردانی از شورا‌های برتر استان هم از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی