Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:26:52 GMT

برخی از اصطلاحات تهویه مطبوع

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۱۱۷۵

برخی از اصطلاحات تهویه مطبوع

گروه کارخانجات ساران به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تهویه مطبوع در ایران، در ردیف بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خاورمیانه می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه کارخانجات ساران، غالباً، برج خنک کننده به‌سادگی تنها برج خوانده می‌شوند.

 برج خنک‌کننده:

این سیستم‌ها در خارج ساختمان، و معمولاً در پشت بام قرار می‌گیرند و تنها همراه با چیلرهای آب‌خنک از آنها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه‌ها از نوع مرطوب یا خشک هستند اما در هردو دسته برای عبور دادن هوا از میان برج، از فن استفاده می‌شود.

در نوع مرطوب، مدار آب کندانسور باز است و با پاشش آب به‌درون جریان هوا حرارت آب جذب و آب خنک می‌شود. در نوع خشک، مدار آب کندانسور بسته است و آب از درون مبدلی حرارتی عبور می‌کند که در آن با دمیدن جریان هوا به‌درون سیستم، حرارت از آب گرفته می‌شود.

علاوه‌بر آن، در برخی برج‌های خنک‌کننده با پاشش آب روی کویل‌های تبرید جذب حرارت انجام می‌شود.

هات گس بای پس:

امروزه از این روش تنها در برخی چیلر ها استفاده می‌شود. از این روش برای ایجاد بار سرمایش مصنوعی، و به‌منظور متوقف ساختن چرخه تبرید، واماندگی، و سرج در چیلر، و همچنین محافظت از اواپراتور در مقابل انجماد در شرایط کم‌باری استفاده می‌شود.

برای بازگردانی مبرد داغ از خروجی کمپرسور و ارسال مستقیم آن به ورودی اواپراتور از شیر کنترلی همراه با شیر کاهندة فشار استفاده می‌شود که، به‌این ترتیب، کندانسور بای‌پس می‌شود تا با افزودن حرارت به اواپراتور بار کاذبی ایجاد شود.

این راهبردی بسیار ناکارآمد است و انرژی مصرفی برای تراکم ماده مبرد هیچ‌گونه اثر تبریدی مفیدی عرضه نخواهد کرد.

استفاده از چنین راهبردی نشانه آنست که چیلر شما احتمالاً خیلی بزرگ‌تر از ظرفیت لازم طراحی شده است.

ضریب عملکرد “COP”:

واژه “COP” مخفف عبارت “Coefficient of Performance”(ضریب عملکرد) است.

به‌طور ساده، این پارامتر نسبت انرژی سرمایشی دریافتی به‌ازاء هر واحد برق مصرفی است، که روشی برای سنجش میزان راندمان چیلرهاست. روش ساده محاسبه «ضریب عملکرد»، تقسیم میزان کیلووات تبرید بر کیلووات برق است. به‌عنوان مثال، ۲۵۰۰ کیلووات سرمایش تقسیم‌بر ۴۶۰ کیلووات برق معادل «ضریب عملکرد» ۵.۴ است. بنابراین، برای هر یک کیلووات برق ورودی به چیلر، دستگاه ۵.۴ کیلووات انرژی سرمایشی تولید می‌کند. این ویژگی برای اندازه‌گیری راندمان چیلر در هر مقطع مشخص زمانی و تحت شرایط معین سودمند است.

راه‌انداز موتور:

چیلرهای بزرگ، خصوصاً دستگاه‌های تک کمپرسور، مانند انواع سانتریفیوژ، ممکن است در زمان راه‌اندازی اولیه موتور؛ جریان برق بالایی را به شبکه برق، تحمیل کنند. این به‌معنای دریافت حجم بزرگی از انرژی سیستم الکتریکی ساختمان توسط چیلر است. چنین جریانی می‌تواند منجر به آسیب  به زیرساخت‌های الکتریکی تجهیزات موجود گردد.

احتمالا،ً شما این وضعیت را زمانی که کمپرسور یخچال منزل‌تان روشن می‌شود و تمام چراغ‌ها برای کسری از ثانیه کم‌نور می‌شوند تجربه کرده‌اید. برای مقابله با این رویداد، چیلرها از راه انداز موتور استفاده می‌کنند که توان هجومی اولیه در زمان استارت موتور را کاهش می‌دهند.

این راه‌اندازها درون کمپرسور یا داخل محفظه‌ای در چیلر قرار می‌گیرند، و یا بیرون از چیلر و در مجاورت آن تعبیه می‌شوند.

برای این منظور روش‌های متعدد و متفاوتی به‌کار گرفته می‌شود.

 درایو سرعت متغیر“VFD”:

برخی چیلرها از درایوهای سرعت متغیر بهره می‌برند.

این سیستم به‌طور موثری کار راه‌انداز نرم (SOFT START) را انجام می‌دهد اما درعین حال، با کنترل سرعت کمپرسور عملکرد موثرتر آن را در شرایط بار جزئی به‌دنبال دارد که می‌تواند موجب صرفه‌جوئی چشمگیری در مصرف انرژی شود.

هرچند، درایو متغیر موجب کاهش راندمان چیلر در برخی شرایط می‌شود، با  این ‌وجود عموماً، چیلرها تنها در یک یا دو درصد طول سال در وضعیت بار کامل کار می‌کنند و لذا این تغییر بار در کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است.

آمپر بار نامی یا “RLA”:

RLA معرف حداکثر آمپری است که، درطول مدت کارکرد، توسط موتور کمپرسور کشیده می‌شود. میزان RLA متناسب با حجم کارکمپرسور و برحسب آن تغییر می‌کند. با افزایش میزان “RLA”، موتور کمپرسور ممکن است بیش از اندازه داغ شود و آسیب ببیند.

با تعبیه برخی از تجهیزات ایمنی در سیستم‌های کنترل چیلرها چنین شرایطی ‌سنجیده شده و از وقوع آن جلوگیری می‌کنند.

به‌عنوان مثال،در چیلر آب‌خنک سانتریفیوژی با توان اسمی ۱۲۷۲ کیلووات که RLA آن معادل ۳۵۹ آمپر است، با رسیدن جریان ورودی به سطح ۴۵۵ آمپر، چیلر توان ورودی به موتور را قطع خواهد کرد.

این مقدار حدی به چیلرها و سازندگان مختلف بستگی دارد و مقدار آن متفاوت است.

کندانسینگ یونیت

[۱] Motor starter

[۲] Variable speed drive

[۳] Rated load amps

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گروه کارخانجات ساران تهویه مطبوع چیلر استفاده می شود ضریب عملکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم

 ابراهیم ونکی فراهانی، مدیر نیروگاه قم گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی قم در اسفند‌ماه سال ۱۴۰۲ با افزایش تولید بیش از ۵۶ میلیون کیلووات ساعت نسبت به سال قبل و بیش از ۱۴ میلیون کیلووات ساعت نسبت به رکورد قبلی در سال ۱۳۸۴، موفق به ثبت رکورد جدید در تولید برق خود در اسفند شد.

وی با بیان اینکه دستیابی به این دستاورد با اتکا به همت و تلاش کارکنان نیروگاه سیکل ترکیبی قم در بخش‌های مختلف به دست آمده افزود: با تلاش کارکنان واحد بهره‌برداری، با وجود عمر بالا و افزایش ضریب پیری واحدها، با بهره‌برداری اصولی، عکس‌العمل‌های به موقع و کمترین خروج اضطراری موفق به تولید برق با حداکثر توان و راندمان شدند.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم گفت: تولید نیروگاه قم در اسفند سال گذشته به میزان ۳۹۸ میلیون و ۵۶۹ هزار کیلووات ساعت بوده و از این میزان تولید، ۳۹۱ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۰۰ کیلووات ساعت آن انرژی خالص بوده که به شبکه سراسری برق تحویل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت انجام به موقع تعمیرات بیان کرد: همکاران واحد تعمیرات نیروگاه قم موفق شدند در زمستان سال گذشته تعمیرات اساسی واحد‌های یک و چهار گازی، بازدید اتاق احتراق واحد سه گازی و بازدید دوره‌ای سالانه واحد دو بخار که در نوع خود کم‌نظیر بوده را انجام دهند تا تابستان امسال بدون خاموشی سپری شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی