Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن غلامی ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: افزایش بهره‌وری کمی و کیفی آب و افزای تولیدات کشاورزی در اجرای طرح‌های نوین آبیاری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در اراضی که امکان اجرای طرح‌های آبیاری نوین وجود نداشته باشد به سمت آبیاری کم فشار حرکت می‌کنیم، گفت: در سطح استان ۱۴۱ هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۱ هزار منبع آبی در استان تصریح کرد: خرده مالکی از مشکلات استان در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها کشاورزی خراسان جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است، بیان کرد: اجرای طرح‌های آبیاری نوین می‌تواند راه برون رفتی از این مشکلات و توسعه بخش کشاورزی استان باشد.

غلامی با بیان اینکه آب رکن اصلی تولید و توسعه است، ادامه داد: این مهم موجب شده که مسئولان و بهره برداران توجه در اجرای سیستم‌های آبیاری نوین داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون ۲۵ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شود، تصریح کرد: این رقم ۱۳ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیز ۱۸ هزار هکتار در سه ساله اخیر بوده است، گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان به این سیستم‌ها مجهز شده است.

غلامی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیز تا کنون ۴۳۰ هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و ۸ هزار و ۷۳۰ هکتار در دست اجرا داریم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین ۲۱ میلیون متر مکعب در مصرف آب استان صرفه‌جویی شده است.

غلامی به کمک‌های دولت برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: برای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض و برای اجرای سیستم‌های کم فشار ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌شود.

کد خبر 4911960

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی آبیاری نوین بیرجند ویروس کرونا ماه مبارك رمضان بوشهر شیراز ایلام شیوع کرونا قزوین کمک به نیازمندان شهرکرد بیرجند ستاد مقابله با کرونا گرگان گردشگری بارش باران اجرای سیستم های آبیاری نوین کشاورزی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 درصد کشت های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ آبیاری می شود و با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

 علی دیانتی افزود: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی نزدیک به 50 درصدی در مصرف آب، موجب بهبود فرآیند آبرسانی در زمینهای کشاورزی وافزایش تولیدمی‌شود.

                                                                                  

دیانتی بیان کرد: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.                                                                                                

وی گفت: در این سیستم  آبیاری، آب به منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شده که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک  از مزایای حفاظت خاک در این سیستم است.

   دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.                   

   وی ادامه داد:  این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و کلیه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی می باشند، استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق