Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیرا خطیب زاده دکترای مدیریت رسانه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا وهمچنین  ورود به سومین ماه قرنطینه خانگی فضای عمومی خانواده ها، حال و هوای جدیدی پیدا کرده است.

او افزود: روز‌هایی که به دلیل ایجاد محدودیت در روابط خانوادگی و دوستانه نیازمند دقت نظر و توجه بیش از پیش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این روز‌ها با پدیده نوظهوری به نام افزایش ساعات فراغت فرزندان در خانه مواجه هستیم، اما از سویی افت سرگرمی نیز در بین آنان به شدت نمایان است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: در چنین شرایطی و به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها موج جدیدی از ورود به رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد.

خطیب زاده بیان کرد: افزایش ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی به آمار بالای ۱۴ ساعت در روز در ایام کرونایی توسط جوانان، نوجوانان و حتی کودکان زنگ خطر بزرگی است که به صدا در آمده است.

او تصریح کرد: روز‌های اخیر، والدین زیادی با مراکز مشاوره خانواده تماس تلفنی داشته اند و از اعتیاد بیش از اندازه فرزندان خود به فضای مجازی ابراز شکایت و درخواست راهنمایی نموده اند. لایو‌های اینستاگرامی با بالغ بر ۴۳۶ هزار نفر لایو که رکورد اینستاگرام را در طول تاریخ جهانی خود شکسته است، دلیلی بر این مدعاست.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی که این روز‌ها در صدر پیگیری مخاطبان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است، فاقد محتوای مناسب است.

خطیب زاده اظهار کرد: اگر مدیریت درست رسانه در فضای خانواده حاکم نشود، دامنه تبعات چنین آسیب‌هایی غیر قابل جبران خواهد بود.

او ادامه داد: کنترل و نظارت غیر محسوس، اما هوشمندانه والدین بر مصرف رسانه‌ای فرزندان، اولین قدم در اجرای این مدیریت رسانه‌ای است.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: این روز‌ها به دلیل آنکه کلاس‌های درس و دانشگاه فرزندان به صورت مجازی و آنلای برگزار می‌شود، ممانعت کمتری از جانب خانواده‌ها در استفاده از تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل ارتیاط جمعی مشاهده می‌شود و همین امر زمینه را برای ورود بدون چارچوب و ضابطه فرزندان به فضای بی حدو مرز مجازی فراهم می‌سازد.

خطیب زاده بیان کرد: بدون شک اعمال درست رژیم مصرف رسانه‌ای در خانواده قدم بعدی در این مدیریت درست است. حتی برای استفاده فرزندان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مناسب نیز باید بازه زمانی مشخصی در نظر گرفت.

او تصریح کرد: استفاده متعارف ۲ ساعت در شبانه روز می‌تواند هم زمینه سرگرم نمودن اوقات فراغت آنان را در ایام قرنطینه خانگی فراهم کند و هم آنان را به این فضا وابسته نکند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: انتخاب درست بازی‌های رایانه ای، فیلم‌هایی با مضامین و محتوای فاخر و در اختیار قرار دادن آن توسط والدین تکمیل کننده این ماجرا است.

خطیب زاده بیان کرد: حلقه مفقوده این روز‌ها جدی گرفتن موضوع مهم سوادرسانه است. مجهز نمودن والدین و فرزندان به دانشی که قدرت تشخیص محتوای درست، صحیح و سالم را از محتوای نامناسب و دروغ فراهم آورد، حضور مدیریت شده در فضای مجازی، انتخاب محتوای مناسب و مورد نیاز و مدیرت زمان قطع ارتباط با این فضا از جمله مهارت‌هایی است که در "سواد رسانه" آن را خواهیم آموخت.

انتهای پیام// ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت فضای مجازی سواد رسانه ای خانواده کارشناس رسانه فضای مجازی روز ها خطیب زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۱۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ینت نیوز» در گزارشی مدعی شد که «هرزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی آخرین جزئیات طرح حمله به رفح و برپایی اردوگاه پناهجویان در مرکز نوار غزه را نهایی کرده است.

این رسانه صهیونیستی که برای ادعای خود از هیچ منبع موثقی نام نبرد، در ادامه این گزارش از تجمع تانک‌های اسرائیلی در مرز غزه و آمادگی آنها برای ورود به باریکه در صورت گرفتن چراغ سبز برای شروع تهاجم زمینی در رفح خبر داد.

این رسانه مدعی شده که تهاجم زمینی به رفح به‌صورت مرحله‌ای طراحی شده و چنانچه گشایشی در توافق تبادل اسرا با حماس حاصل شود، امکان تعلیق یا تعویق آن وجود دارد.

همچنین، ادعا می‌شود که از منظر حصول توافق تبادل اسرا یا آغاز تهاجم زمینی به رفح، ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده، تکلیف مشخص می‌شود.

 روز گذشته، هیئتی از حماس برای بررسی پاسخ اسرائیل به طرح آتش‌بس ارائه‌شده از سوی قطر و مصر به قاهره رفت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در توافق جدید آزادی ۳۳ گروگان زنده و آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد شده است. گفته می‌شود که هیئت حماس پس از رایزنی‌های روز دوشنبه، قاهره را ترک کرده است و با پاسخ مکتوب بازمی‌گردد.

این طور برآورد کرد که رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • زبان طنز نیشدار است
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود