صفآرایی موافقان و مخالفان نظام برسر اظهارات جدید اردشیر زاهدی
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۲۴۵۹
به گزارش اتاق خبر به نقل ازهمدلی،اردشیر زاهدی سفیر دربار پادشاهی ایران در نزد دولت ایالات متحده آمریکا بود که انقلاب شد. آمریکایی که به گفته رهبران انقلاب و گروههای مخالف شاه بیش از خود شاه درنوک حملات انقلابیون قرار داشت. او در چند نقطه با فضای پس از انقلاب تضاد داشت. یکی این که فرزند سپهبد فضلالله زاهدی بود که نامش با کودتای 28 مرداد سال 1332 گره خورده بود و از این نظر به یک فرد منفور در تاریخ معاصر منتسب بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرزند فضلالله زاهدی چندی است که در کانون صفآرایی موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته و دو روز گذشته بخش زیادی از فضای سیاسی و رسانهای را به خود اختصاص داد. علت آن نیز اظهاراتی است که هیچ تناسبی با موقعیت خانوادگی و جایگاه سیاسی او در تاریخ معاصر ایران ندارد. او در یک کلام مخالفان جمهوری اسلامی وبهویژه هواداران سلطنت پهلوی را ناامید و هواداران جمهوری اسلامی ایران را امیدوار کرده که اقدامات نظام بخصوص در سیاستهای دفاعی و خارجی یک هوادار از دل مخالفان اصلی نظام را با خود همراه کرده است.
او که از مدتها پیش رفتار برخی از مخالفان نظام در قبال تحریمها را زیر تیغ انتقاد خود گرفته بود از منظر یک میهنپرست و ایراندوست آنقدر جلو رفته که برخی از عناصر سیاستورزی دفاعی جمهوری اسلامی را که مورد مخالفت اکثریت مخالفان نظام است، نیز با دیده تحسین مینگرد و البته به صراحت آن را برزبان میآورد.
او اکنون در دهه دهم عمرش چندی است که از انزوای چندین ساله بیرون آمده و تحرکاتی انجام داده است که او را در کانون مجادلات قرار داده است. مخالفان جمهوری اسلامی را که موافق ادامه تحریمها هستند، خائن میخواند، با لحنی تند به ترامپ نامه مینویسد و با رسانهها گفتوگو میکند تا حرفهایش را به گوش مخاطبانش برساند. مخاطبانی که یک سر طیف آن ارزشیهای مدافع جمهوری اسلامیاند و سر دیگرش به براندازان و موافقان تحریم و حتی حمله نظامی به ایران میرسد.
او البته خود را مدافع جمهوری اسلامی نمیداند و یکشنبه شب در گفتوگویی صریح با تلویزیون بیبیسی فارسی در پاسخ به اینکه منتقدان او را به طرفداری از جمهوری اسلامی متهم میکنند، گفت:«هیچ وقت درباره جمهوری اسلامی صحبت نکرده و نمیکند.» اما به سیاستهای آمریکا و اسرائیل در ارتباط با ایران به شدت حمله کرد.
اردشیر زاهدی در بخشی از سخنان خود گفت: «درحالی که ما در اینجا [خارج]خوش میگذرانیم و خوب میخوریم، دلم با ایرانیهایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آنها را برادران و خواهران خودم میخوانم.»
وی افزود:«ایرانیهایی که در خارج میگویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آنها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.»
زاهدی در بخشی از این گفتوگو از ترور سردار سلیمانی به شدت انتقاد کرد و نسبت به او ادای احترام کرد و گفت:«من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار میکنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن برخلاف قوانین بینالمللی چه کردند؟ بعد به سایرین میگویند شما تروریست هستید، تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور میکنند و بعد میگویند افتخار میکنیم که ترور کردیم.»
او درپاسخ به این سوال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شدهاید؟ پاسخ داد:«بگذارید هرکسی هرچیزی دلش میخواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان]به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.»
آخرین سفیر شاه سپس ادامه داد:«من به او [قاسم سلیمانی]افتخار میکردم، افتخار میکنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروختهاند.»
وزیر خارجه حکومت پهلوی در بخش دیگری از این گفتوگو به کسانی که خواهان تغییر رژیم ایران هستند، نیز حمله کرد و گفت:«غلط میکنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت میدانند. آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آنها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند، عمل میکنند.»
اردشیر زاهدی در انتقاد از مخالفان جمهوری اسلامی که در بیرون کشور نشستهاند و خواهان تحریم و حمله به ایران هستند، گفت:«دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم میگیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.»
مقایسه اقدامات دفاعی دو نظامزاهدی در ادامه این گفتوگو به مقایسه اقدامات دفاعی دو نظام پهلوی و جمهوری اسلامی پرداخت و گفتند:«ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم، اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی میسازد، من به آنها افتخار میکنم.» او در مقام یک میهنپرست به اقدامات دولت امریکا درباره خلیج فارس نیز واکنش نشان داد وگفت:«وزیر خارجه آمریکا غلط میکند که از خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده میکند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.»
نامه به رئیس جمهور آمریکازاهدی چند روز پیش نیز نامهای به رئیس جمهور آمریکا که در ستون آگهیهای روزنامه نیویورکتایمز و با هزینه شخصی منتشر کرد، نوشت، مطلبش را با عنوان «شتر در خواب بیند پنبهدانه» آغاز و توصیه کرده آمریکا به ایران حمله نظامی نداشته باشد. این نامه که شش روز بعد از نوشته شدن منتشر شده، حضور ایران در سوریه را به دعوت دولت این کشور دانسته و همزمان از عربستان (متحد بسیار نزدیک آمریکا) به دلیل بمباران یک مراسم عروسی در یمن انتقاد کرده است.آخرین سفیر ایران در آمریکا، در این یادداشت حمله به عراق را یادآوری کرده و پرسیده: «آیا مغزهای وزارت خارجه و سیا از دود شدن ۷ هزار میلیارد دلار بیخبرند؟»
صفآرایی بر سر اردشیر زاهدیپس از انتشار سخنان اخیر زاهدی در فضای رسانهای و دنیای مجازی از سوی موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی او در کانون تحلیل، تفسیر، خشم و لطف قرار گرفت. مخالفان جمهوری اسلامی یادآوری میکنند که او از نظامی دفاع میکند که درصورت دستیابی به وی میتوانست حکم مرگش را صادر کند. برخی دیگر از این گروه نیز یادآور میشوند که او خارج از ایران و بدون توجه به مشکلات سیاسی مردم ایران سخن میگوید و برخی نیز موضوع را به سالخوردگی و ناتوانی او در تحلیل درست شرایط، مرتبط میدانند. گروهی دیگر که هم از موافقت با او سخن میگویند، هم حس میهنپرستی او را به رخ مخالفان خارجنشین میکشند و هم درستی اقدامات نظام را دلیل این همراهی اردشیر زاهدی میدانند.
گریه برای جدایی بحرین از ایرانبرخی چهرههای سرشناس داخلی نیز به موضوع واکنش نشان دادند. عطاءالله مهاجرانی که خود نیز پس از خروج از ایران و انتقادات اولیه از عملکرد نظام چندسالی است که رویکردی مشایه اردشیر زاهدی دارد و با تمام توان از نظام دفاع میکند، روز گذشته نوشت:«مصاحبه اردشير زاهدى وزير خارجه اسبق ايران با بىبىسى فوقالعاده بود. درود! اگر خاندان پهلوى و تمام اپوزیسيون منحوس برانداز يك جو از شرافت و مردانگى اردشير زاهدى امروز را داشتند، سرنوشتشان اندكى بهتر بود!»
سیدحسین موسویان دیپلمات اسبق جمهوری اسلامی به یک نکته درباره زاهدی اشاره میکند. او در توییتر نوشت:«یکی از دیپلماتهای محترم و باسابقه ایران برایم نوشت: هنگامی که شاه را مجبور کردند بحرین را به ثَمَن بَخس بدهد، دو نفر مخالفت کردند یکی مرحوم فریدون آدمیت دیپلمات برجسته و دیگری اردشیر زاهدی. من خودم شاهد بودم که اردشیر گریه میکرد. حال در سن ۹۳ سالگی، او همان اردشیر وطنپرست است.»
منبع: اتاق خبر
کلیدواژه: اردشیر زاهدی مخالفان جمهوری اسلامی اردشیر زاهدی گفت وگو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۲۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/