Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-02@17:10:56 GMT

بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی بهاءالدین خرمشاهی +فیلم

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۲۶۷۸

بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی بهاءالدین خرمشاهی +فیلم

‍‍‍‍‍‍

در بخشی از چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» به بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی بهاءالدین خرمشاهی پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در بخشی از چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه روز دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه از شبکه چهار سیما پخش شد؛ کارنامه قرآن‌پژوهی بهاءالدین خرمشاهی بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرمشاهی دوازدهم فروردین ماه 1324 خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدر و نیاكان او اهل خرمشاه یزد بودند. وی سال‌ها نزد پدر كه به علوم دینی و زبان عربی مسلط بود درس معقول و منقول خواند.

وی در سال 1347 لیسانس ادبیات فارسی گرفت در حالی كه محضر استادانی چون «سیدجعفر شهیدی»، آیت‌الله «شعرانی»، «پرویز ناتل خانلری» و «ذبیح‌الله صفا» را درک كرده بود. در سال 1352 از مقطع فوق لیسانس كتابداری فارغ‌التحصیل شد و پس از گذشت یک سال عضو هیئت علمی مركز خدمات كتابداری شد. پس از سپری كردن 10 سال از كتابداری درآمد و به انجمن فلسفه رفت. خرمشاهی یكی از ویراستاران ارشد دایرة‌المعارف تشیع است که در سال 1369 عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد.

این پژوهشگر برجسته علاوه بر آثار ارزشمند در حوزه پژوهش در شعر و ادبیات، یكی از قرآن پژوهان و مترجمان برجسته قرآن كریم به زبان فارسی است. فعالیت‌های قرآن پژوهی وی را می‌توان به سه حوزه تقسیم كرد؛ نخست كتاب ها و مقاله های عمومی، دوم نگارش مقاله های انتقادی و نقد ترجمه های موجود قرآن و سوم ترجمه ی قرآن كریم.

بی‌شک شاهكار خرمشاهی در زمینه قرآن پژوهی ترجمه قرآن مجید است كه در نهایت دقت و صحت و همراه با زبانی شیوا و بی آن كه دچار تكلف و تصنع شود به فارسی ترجمه شده است.

بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی بهاءالدین خرمشاهی را در کلیپ زیر می‌توانید مشاهده کنید.

انتهای پیام/4028/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن کریم ماه مبارک رمضان بهاءالدین خرمشاهی برنامه سوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    عزیز منصوری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان به اتفاق همکاران بخش فرهنگی سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان از کرسی زبان فارسی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه دولتی نخجوان بازدید کردند.

 این جلسه  با حضور رئیس دانشگاه، معاون   و تعدادی از مدیران  و اساتید زبان فارسی دانشگاه و نماینده وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شد.

در این جلسه، حاضرین در مورد وضعیت آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختار نخجوان و راه‌های توسعه ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

 

دیگر خبرها

  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه